داغ ترین ها :
5 تفاوت کولر آبی با کولر سلولوزی که حق شماست بدانید!

5 تفاوت کولر آبی با کولر سلولوزی که حق شماست بدانید!

زندگی در ایران باعث می‌شود تا حتما با کولر آبی آشنایی داشته باشید. با اینکه سال‌های بسیاری است که از ورود کولر گازی و اسپلیت به زندگی‌هایمان می‌گذرد، اما همچنان استفاده از کولر آبی در خانه‌ها و محل کارها به قوت خودش باقی است، مخصوصا که در حال حاضر افراد بسیاری هستند که به دلیل خشکی هوا در گرما دچار سردرد و بیماری‌های متفاوتی می‌شوند و با تجویز پزشک باید از کولر آبی استفاده کنند، اما آیا تا به حال اسم کولر سلولوزی به گوشتان رسیده است؟ آیا تفاوت کولر آبی با سلولوزی را می‌دانید؟ در این مقاله قصد داریم تا به مقایسه کولر آبی و سلولوزی بپردازیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

کولر آبی چیست و چه ساز و کاری دارد؟

کولر آبی یا کولر تبخیری دستگاهی است که با استفاده از تبخیر قطرات آب باعث تهویه و خنک شدن هوای اطراف می‌شود. کولر آبی از سه بخش متفاوت الکتریکی، مکانیکی و ثابت تشکیل می‌شود. موتور، پمپ آب و کلید قطع و وصل جریان برق از بخش‌های الکتریکی کولر آبی به حساب می‌آیند. تسمه، شناور و فن هوادهی اجزای تشکیل دهنده بخش مکانیکی و دریچه‌‌ها، بدنه و پوشال‌‌ها، شیر تخلیه و شبکه‌ آبرسانی هم تشکیل دهنده قسمت ثابت هستند.
کولرهای آبی معمولا در 2 مدل کولر آبی پرتابل یا متحرک و کولر آبی ثابت ساخته می‌شوند که در هر دو مدل آن‌ها از شیوه تبخیر آب برای خنک سازی فضای اطراف استفاده می‌شود. نحوه کار و چیدمان قطعات کولر آبی برفاب یا هر برند دیگری که انتخاب کنید، نه آنقدر سخت و پیچیده است که هیچکس متوجه آن نشود و نه آنقدر راحت است که هر کس به آسانی بتواند آن را تعمیر کند. در حقیقت ساختمان کولر آبی به این صورت است که درب‌های جداشونده به پوشال‌هایی مجهز شده‌اند که حضور آن پوشال‌ها بخش عمده و اساسی‌ای در خنک کردن هوا ایفا می‌کنند.

تفاوت کولر آبی با کولر سلولوزی چیست؟

کولرهای آبی برای شروع کار خود نیاز به آب دارند تا با تبخیر آن فرآیند خنک سازی را شروع کنند، برای همین به کولرهای آبی یک شیلنگ آب متصل می‌شود تا محفظه پایینی یا همان قسمت کف کولر آبی با آب روان و جاری پر شود. توجه داشته باشید که «شناور» همان قطعه‌ای است که حجم آب داخل کولر را کنترل می‌کند. در این زمان شما با روشن کردن کلید پمپ آب باعث می‌شوید تا آب از درون لوله‌های نازکی که از داخل روی بدنه کولر سوار شده‌اند، از قسمت کف به سمت بالا بروند و روی پوشال‌ها به آرامی جاری شوند تا پوشال‌ها به خوبی خیس شوند. «این نکته درمورد کولر همان دلیل اصلی تفاوت زمان میان روشن کردن کلید پمپ با کلید موتور است»

بعد از جاری شدن آب نوبت به وظیفه چرخش موتور و شروع کار فن دمنده می‌شود تا حرکت دورانی موتور باعث هدایت هوای خنک شده ناشی از قطرات آب به داخل کانال‌های کولر انتقال پیدا کند.

مزیت کولر آبی

به طور قطع کولر آبی حتی با وجود این حجم از پیشرفت تکنولوژی و گرایش به سمت محصولاتی مانند کولر گازی هایسنس، دارای مزیت‌های قابل ارزشی است که همچنان باعث افزایش خرید و فروش آن در فصول گرم سال می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کولر آبی، خشک نکردن هوای اطراف است. زمانی که شما در شهری گرم و خشک زندگی می‌کنید، با استفاده از کولر آبی می‌توانید به هوا رطوبت مناسبی را ببخشید. علاوه‌بر رطوبت کولر آبی از مصرف انرژی خوبی هم برخوردار است و استفاده از آن در طولانی مدت باعث افزایش هزینه‌های برق نمی‌شود. مزیت بعدی قابل خرید بودن کولر آبی برای اکثر اقشار جامعه است. این واضح‌ترین اصل در بازار کولر ایران است که قیمت کولر آبی از قیمت کولر گازی کم‌تر است و در ادامه می‌توان گفت برای زمان‌هایی که پس از 6 تا 10 ماه خاموش بودن، قصد سرویس کردن و تعویض قطعات کولر آبی را دارید، مجبور نیستید که هزینه گزافی را بپردازید و قطعا هزینه نگهداری و استفاده از این محصول نسبت به کولر گازی کم‌تر است. در پایان از این بخش هم می‌توان اشاره کرد که برای فضاهای کوچک یا بودجه‌های کم می‌توانید از کولرهای آبی کوچک‌تر که به نام‌های «کولر آبی قابل حمل» و «کولر آبی پرتابل» معروف هستند، استفاده کنید.

کولر سلولوزی چیست و چگونه کار می کند؟

اگر تا قبل از این مقاله با تفاوت کولر آبی با کولر سلولوزی آشنا نبودید، در این مطلب کاملا متوجه خواهید شد.

کولر سلولوزی هم در واقع یک نوع کولر آبی است که در آن به جای استفاده از پوشال، از کاغذهای سلولوزی استفاده می‌شود. اگر از بیرون به طراحی کولر سلولوزی نگاه کنید، دیواره‌های جدا شونده آن به شکل لانه زنبور هستند که این نوع شکل و شمایل کاملا به دلیل استفاده از کاغذهای سلولوزی است. قطعا سوال «کولر سلولوزی چگونه کار می‌کند» در همین زمان در ذهن شما شکل گرفته است که برای پاسخ به آن باید بگوییم که نحوه خنک سازی با کولر سلولوزی هم شبیه کولر آبی تبخیری است و تفاوتی که میان آن‌ها ایجاد می‌شود، ناشی از  متفاوت بودن جنس پوشال با کاغذ سلولوزی است. کولرهای سلولوزی هم بسته به نوع طراحی، ابعاد و متریال به کار رفته در دسته‌بندی متفاوتی در پشت ویترین مغازه‌ها به فروش می‌رسند.

انواع کولر آبی سلولوزی

  • کولر آبی سلولوزی تمام هوشمند
  • کولر آبی سلولوزی نیمه هوشمند
  • کولر آبی سلولوزی جنرال
  • کولر آبی سلولوزی پرتابل

مزیت کولر سلولوزی

کولر آبی سلولوزی می‌تواند بهترین گزینه خرید برای افرادی باشد که در خشک‌ترین شهرهای کشور زندگی می‌کنند. در حقیقت زمانی که شما پمپ دستگاه را روشن می‌کنید تا آب از قسمت کف به بالا برود، این آب توسط کاغذهای سلولوزی تعبیه شده روی دیواره‌ها جذب می‌شود و  مدت زمان بیشتری از یک پوشال می‌تواند آب را درون خودش نگه دارد، برای همین در زمان‌هایی که افراد معتقدند که دیگر کولر آبی تبخیری هم نمی‌تواند پاسخگوی این حجم از خشکی و داغی هوا باشد، دست‌های طالب کمک به سمت کولر سلولوزی دراز می‌شوند.

همانطور که گفته شد، کاغذهای سلولوزی تعبیه شده، بیشتر از پوشال‌ها می‌توانند آب را درون خود جذب کنند، پس همین نکته نشان دهنده کاهش مصرف آب در این نوع کولرها است. در پایان برای اشاره به مهم‌ترین مزیت کولر آبی سلولوزی می‌توانیم به این نکته اشاره کنیم که محفظه خالی در بافت سلولوزی به نسبت پوشال بسیار کم‌تر است، بنابراین هنگامی که فن هوا و موتور هوای بیرون از کولر را به داخل می‌کشند، شما با حجم گرد و غبار کم‌تری روبه‌رو می‌شوید، اینگونه هوای تمیزتری از طریق کانال‌ها وارد خانه و محل کار شما می‌شود.

 

پیشنهاد مطالعه:
خنک نکردن کولر آبی

 

مقایسه کولر آبی و سلولوزی

در این بخش قصد داریم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن چندین فرق کولر آبی و سلولوزی را به آسان‌ترین روش ممکن توضیح دهیم.

تفاوت در راندمان و قدرت خنک سازی

پوشال‌ها تقریبا فضای خالی میانی بسیاری دارند و بافت آن‌ها در دنیای متریال به عنوان بافت منسجم شناخته نمی‌شود، بنابراین زمان بیشتری طول می‌کشد تا پوشال‌های یک کولر آبی خیس شوند، درصورتیکه این زمان برای بافت منسجم سلولوز کم‌تر است. بنابراین عملکرد کولر آبی سلولوزی از کولر آبی تبخیری حدود 20 الی 30 درصد بیشتر است.

تفاوت در جنس بدنه

بدنه کولر آبی تبخیری توسط فلز طراحی و ساخته شده است. به دلیل راکد ماندن آب در قسمت پایینی کولر، فلز به طور قطع زنگ خواهد زد و دچار پوسیدگی خواهد شد، اما بدنه کولر‌های سلولزی از پلاستیک فشرده است، برای همین طول عمر بالاتری خواهند داشت.

تفاوت در صدای تولید شده

معمولا همه ما یک بار از صدای بلند کولر آبی ناراضی بوده‌ایم، البته درست است که کولر آبی بی صدا نداریم، اما شدت صدا هم به جنس قطعات و سالم بودن آن‌ها بستگی دارد. گاهی صدای کولر آبی تبخیری اصلا طبیعی نیست و دستگاه نیاز به سرویس دارد؛ اما در ارتباط با تفاوت کولر آبی با کولر سلولوزی باید گوییم که پلاستیکی بودن بدنه کولر‌های سلولزی می‌تواند حجم بالایی از لرزش صدا را کنترل کند، بنابراین گزینه کم سر و صداتری به حساب می‌آید.

تفاوت در میزان مصرف برق

کولرهای سلولوزی میزان جذب آب بیشتری دارند، بنابراین شما می‌توانید روی خنک کنندگی بیشتری از آن‌ها حساب باز کنید، بنابراین مصرف برق کم‌تری هم نسبت به کولر آبی پوشالی خواهند داشت.

تفاوت در جذب و مکش آلودگی هوا

اگر شما هم از کولر آبی استفاده می‌کنید و می‌خواهید به کولر گازی روی بیاورید تا عطسه‌ها و حساسیت‌های ناشی از ورود گرد و غبار را کاهش دهید، باید بدانید که عطسه‌ها یک واکنش آلرژیک به ورود گرد و غبار و پخش شدن قارچ و باکتری است، بنابراین شما می‌توانید با استفاده از کولر آبی سلولوزی به دلیل انسجام بالای بافت قرار گرفته، از ورود گرد و غبار و قارچ و باکتری‌ها به فضای داخلی جلوگیری کنید.

جمع بندی

کولر آبی و سلولوزی در بخش‌های زیادی شبیه یکدیگر هستند، اما به دلیل تفاوت در جنس دیواره‌ها و پوشال، راندمان یکسانی ندارند. استفاده از هر دو مزایا و معایبی دارد که شما می‌توانید تصمیم به انتخاب بگیرید. اگر شما هم تجربه استفاده از هر کدام از کولرها را دارید، می‌توانید با ما در بخش نظرات کاربران به اشتراک بگذارید.

پرسش‌های متداول

فرق کولر آبی با کولر سلولوزی چیست؟

در کولر آبی از پوشال استفاده می‌شود، در صورتیکه در کولر سلولوزی از کاغذ سلولوز استفاده می‌شود.

کولر آبی بهتره یا کولر سلولوزی؟

هر دو کولر مزیت‌های بالایی دارند و استفاده از آن‌ها برای مناطق گرم و خشک مناسب است، اما راندمان کاری کولر سلولوزی بهتر است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/watercooler-vs-selolose-cooler/
ads
ads