داغ ترین ها :
راهنمای خرید مانیتور های فوق‌ عریض (Ultrawide) برای برنامه‌نویسان

راهنمای خرید مانیتور های فوق‌ عریض (Ultrawide) برای برنامه‌نویسان

نقش و اهمیت مانیتور مناسب در بهبود کارایی برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان بر هیچ کسی پوشیده نیست و همه افراد متفق‌القول هستند که هر کسی که کار کدنویسی انجام می‌دهد به یک مانیتور با کیفیت و بزرگ نیاز دارد. برخی از افراد سعی می‌کنند با کنار هم قرار دادن چندین مانیتور یک صفحه نمایش بزرگ ایجاد کنند، در حالی که برخی دیگر دوست دارند همه کارهای خود را در یک مانیتور انجام دهند. در این بین مانیتورهای فوق عریض می‌توانند به عنوان یک انتخاب عالی مطرح شوند که هم صفحه نمایش بزرگی دارند و هم زاویه دیدی عالی در اختیار افراد قرار خواهند داد. برای آشنایی بیشتر با این مقوله و کندوکاش بیشتر در آن در ادامه به بررسی راهنمای خرید مانیتور های فوق‌ عریض (Ultrawide) برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان می‌پردازیم.

 

به منظور خرید قطعات کامپیوتر از فروشگاه تکنولایف کافی است روی لینک کلیک نمایید.

مانیتور فوق عریض چیست؟

منظور از مانیتور فوق عریض چیست؟

مانیتورها در حالت عادی با نسبت‌هایی مانند 3:2، 4:3 یا 16:9 تولید می‌شوند و این اعداد نشان دهنده نسبت طول به عرض مانیتور هستند، حال اگر عرض مانیتورها را ثابت نگه داریم و طول آن‌ها را افزایش دهیم، مانیتور فوق عریض یا Ultrawide متولد خواهد شد که نسبت تصویر آن به 21:9 یا 32:9 می‌رسد. این افزایش طول باعث می‌شود که به نمایشگر بزرگ‌تری دسترسی داشته باشیم، بدون اینکه عرض آن زیاد شده باشد و مجبور باشیم برای تماشا کردن گوشه‌های پایینی مانیتور، سر خود را خم کنیم. همین ویژگی اگر چه باعث افزایش قیمت مانیتور می‌شود؛ اما در بلندمدت می‌تواند از آسیب‌ به سر و گردن جلوگیری کرده و سلامت ما را به طور چشمگیری افزایش دهد.

مزیت‌های استفاده از مانیتور فوق عریض برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان

مزایای استفاده از مانیتور فوق عریض برای برنامه‌نویسان

اگر دقت کرده باشید برخی از برنامه‌نویسان یا کسانی که زیاد با کامپیوتر کار می‌کنند، دو یا چند مانیتور را کنار هم قرار می‌دهند تا یک صفحه نمایش بزرگ برای خود ایجاد کنند. مانیتور فوق عریض همین کار را به شکلی یکپارچه‌تر و یکنواخت‌تر ارائه خواهد کرد و کار با آن می‌تواند مزیت‌های زیر را هم به همراه داشته باشد:

1- فضای کار گسترده‌تر

مانیتورهای اولترا واید اصولا مانیتورهای بزرگی هستند و معمولا اندازه‌ای بیشتر از 32 اینچ دارند و می‌توان گفت این مانیتورها فضای گسترده‌ای را در اختیار شما قرار خواهند داد. این فضا با مانیتورهای عمومی متفاوت است و برای استفاده از مانیتورهای بزرگ معمولی مجبور هستیم که از آن فاصله بگیریم. برای نمونه نمی‌توانید از فاصله 70 سانتی‌متری از یک مانیتور 40 اینچی معمولی استفاده کنید، چرا که ناچار می‌شوید به طور مداوم سر خود را به سمت چپ و راست و بالا و پایین حرکت دهید که اذیت کننده است. در حالی که می‌توانید یک مانیتور 40 اینچ فوق عریض را در فاصله 70 سانتی‌متری قرار داده و از کار با آن نهایت لذت را ببرید.

 

بهترین مانیتورها برای ترید چه ویژگی هایی دارند؟
مانیتور مخصوص ترید

 

2- بهبود multitasking

دیگر مورد در راهنمای خرید مانیتور های فوق عریض که باید بهشان اشاره کنیم افزایش کارآیی کاربر است. اکثر برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان هنگام کار تعداد زیادی برنامه یا تب را باز می‌کنند و مداوم بین آن‌ها در رفت و آمد هستند. این ویژگی باعث می‌شود که به مانیتور بزرگ نیاز داشته باشند که برای رفع این نیاز، اکثر افراد دو یا چند مانیتور را کنار هم قرار خواهند داد. در حالی که مانیتورهای اولترا واید همین کار را به صورت یکپارچه‌تر و بهتری انجام می‌دهند و قابلیت‌های multitasking افراد را افزایش می‌دهند. این مانیتورها با ایجاد یک فضای بزرگ به افراد کمک می‌کنند که چند پنجره را به صورت همزمان باز کنند و بدون این که هیچ کدام را minimize کنند،‌ به راحتی بین آن‌ها جابجا شوند.

3- افزایش تمرکز و کاهش خستگی چشم

یکی دیگر از مزیت‌های مانیتورهای فوق‌عریض (Ultrawide) برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان، به افزایش تمرکز و کاهش خستگی چشم آن‌ها مرتبط خواهد شد. این مانیتور‌ها تصویری یکپارچه و بزرگ را ایجاد می‌کنند که افراد را از شر جابجا شدن مداوم بین مانیتورهای مختلف خلاص خواهد کرد و تجربه کاربری بهتری را در اختیار آن‌ها قرار خواهد داد. در واقع برای کار با این مانیتورها، تنها به یک لپ تاپ یا کامپیوتر نیاز دارید و می‌توانید خودتان را از شر تجهیزات اضافی خلاص کنید. از طرفی دیگر این مانیتورها طراحی ارگونومیک داشته و زاویه دید گسترده‌تری را در اختیار کاربران قرار خواهند داد. به همین دلیل برای استفاده‌های بلندمدت مناسب‌تر هستند و به حفظ سلامتی افراد کمک خواهند کرد.

4- بهبود بهره‌وری

مانیتورهای اولترا واید به کمک طراحی منحصر به فرد خود به راحتی می‌توانند بهره‌وری افراد را افزایش دهند. این مانیتورها خستگی کمتری را ایجاد می‌کنند و با ایجاد دید کلی‌تر از پروژه‌ها به افراد کمک می‌کنند که تمرکز بیشتری روی کار خود داشته باشند و کارهای خود را بهتر مدیریت کنند. از طرفی دیگر باعث کاهش خطاها شده و به افراد کمک می‌کنند که جریان کار خود را بهتر مدیریت کنند. این ویژگی‌ها در نهایت می‌تواند خطاهای برنامه‌نویس‌ها را کاهش داده و سرعت کار آن‌ها را بالا ببرد.

هنگام انتخاب مانیتور فوق عریض برای برنامه‌نویسی باید به چه ویژگی‌هایی توجه کنیم؟

راهنمای انتخاب مانیتور فوق عریض برای برنامه نویسی

برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان به صفحه نمایش‌های بزرگی نیاز دارند؛ اما هر مانیتور بزرگی برای این کار مناسب نیست و باید به سایر ویژگی‌های آن هم توجه نشان داده شود. در همین راستا به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های مانیتور فوق‌ عریض برنامه‌ نویسان خواهیم پرداخت:

1- رزولوشن

هنگام انتخاب مانیتور برای هر کاری نیاز است به رزولوشن آن توجه کنید و سعی کنید محصولی با رزولوشن مناسب را برای خود انتخاب کنید. رزولوشن بالاتر به معنای دقت بیشتر در نمایش تصاویر است و برای افرادی که کارهای گرافیکی مانند بازی سازی انجام می‌دهند، بسیار ضروری است. برنامه‌نویسان بهتر است کمی رو به آینده نگاه کنند و محصولی را خریداری کنند که برای چندین سال بتواند نیازهای آن‌ها را پاسخ دهد. علاوه بر رزولوشن معیارهای دیگری هم مانند کنتراست مناسب، نمایش دقیق و واضح رنگ‌ها و فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند Dolby Vision یا HDR10 هم می‌توانند روی کیفیت تصاویر تاثیر بگذارند و بهتر است به آن‌ها هم توجه داشته باشید.

 

پیشنهاد مطالعه:
اتصال دو مانیتور به کیس

 

2- نوع پنل

پنل مورد استفاده در مانیتورها می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت و کارایی آن داشته باشد و بر روی مواردی مانند زاویه دید، مدت پاسخ دهی، کنتراست رنگ‌ها و قیمت نهایی مانیتور تاثیر چشمگیری دارد. در حال حاضر سه نوع پنل شامل IPS، VA و TN بیشترین میزان کاربرد را در مانیتورها دارند. پنل‌های IPS و VA زاویه دید گسترده‌ای را ایجاد می‌کنند و نسبت به پنل‌های TN زمان پاسخ‌دهی طولانی‌تری دارند. در کل می‌توان گفت پنل‌های IPS بهترین گزینه برای برنامه‌نویسان هستند؛ اما قیمت آن‌ها مانعی است که خرید این نوع از مانیتور را سخت خواهد کرد. پنل‌های VA سعی می‌کند تعادلی بین کیفیت تصویر و قیمت مناسب ایجاد کند که آن را به یکی از محبوب‌ترین انواع مانیتور برای برنامه‌نویسی تبدیل خواهد کرد. از طرفی دیگر پنل‌های TN به دلیل کیفیت تصویر پایین‌تر و محدودیت در زاویه دید، از محبوبیت کمتری بین برنامه‌نویسان و توسعه‌دهنگان برخوردار هستند.

3- نرخ نوسازی

نرخ نوسازی یا Refresh Rate عبارت است از تعداد دفعاتی که در یک ثانیه صفحه نمایش به‌روزرسانی می‌شود و سعی می‌کند تغییرات تصویر را به نمایش بگذارد. هر چه نرخ نوسازی بالاتر باشد، تصویر روان‌تر و با کیفیت‌تر خواهد بود و کمتر چشم‌های فرد را اذیت خواهد کرد. در حالی که اکثر مانیتورهای معمولی از نرخ نوسازی 60 هرتز استفاده می‌کنند، مانیتورهای فوق عریض معمولا از نرخ نوسازی 75 به بالا در بازار موجود هستند. مانیتور فوق‌ عریض برنامه‌ نویسان معمولا به نرخ نوسازی بسیار بالایی نیاز ندارد و کمترین نرخ هم می‌تواند کار آن‌ها را راه بیندازد، مگر در موارد خاصی که فرد ممکن است در حال کد نویسی برای محصول خاصی باشد که به نرخ نوسازی بیشتری نیاز داشته باشد. برای نمونه کسانی که در حوزه برنامه‌نویسی بازی فعالیت می‌کنند برای اینکه بتوانند خروجی کار خود را به بهترین شیوه تست کنند، به مانیتورهایی با نرخ نوسازی بالا نیاز دارند.

4- قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مانیتورهای اولترا واید که باید مورد توجه قرار گیرد و ما هم در راهنمای خرید مانیتور های فوق عریض بهشان اشاره داریم، قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه است. این ویژگی‌ کمک می‌کند که بتوانید متناسب با وضعیت بدنی خود، مانیتور را تنظیم کنید تا کمترین میزان آسیب به سر و گردن شما وارد شود.

 

انواع لوازم جانبی لپ تاپ و کامپیوتر را از تکنولایف با بهترین قیمت خریداری کنید.

5- فیلتر نور آبی

نور آبی مانیتور برای کسانی که به صورت مداوم از آن استفاده می‌کنند، می‌تواند علایمی مانند خستگی چشم، خشکی چشم، سردرد و اختلالات خواب را به همراه داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های تولید کننده مانیتور تلاش می‌کنند که به شیوه‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری فیلترهایی را برای این نور درست کنند تا از اثرات مخرب آن بکاهند. از آنجایی که برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان روزانه زمان زیادی پشت سیستم سپری می‌کنند، لازم است به این نکته توجه داشته باشند و از مانیتورهای فوق عریضی که قابلیت فیلتر نور آبی دارند،‌ استفاده کنند.

6- قابلیت anti flicker

قابلیت anti flicker

Flicker یا سوسو زدن یکی از مشکلات صفحه نمایش‌ها است که باعث کاهش تمرکز، خستگی چشم و سردرد خواهد شد. این مشکل عموما با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و اثرات آن در افرادی که به طور مداوم به مانیتور نگاه می‌کنند، بروز پیدا می‌کند. برای رفع این مشکل شرکت‌های تولید کننده مانیتور تلاش می‌کنند ولتاژهای الکتریکی صفحه نمایش را به صورت دقیق کنترل کنند تا تصویری یکنواخت و بدون سوسو زدن تولید شود. هنگام خرید مانیتور فوق عریض برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان، باید به این نکته توجه شود و مانیتورهایی با پشتیبانی از قابلیت anti flicker خریداری شوند.

7- سایر قابلیت‌ها

موارد بیان شده در بالا برای همه برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نبود هر کدام از آن‌ها می‌تواند عملکرد افراد را مختل کند. از طرفی دیگر برخی از ویژگی‌ها وجود دارد که برای برخی از افراد مهم هستند. برای نمونه تنظیم خودکار روشنایی، صفحه نمایش مات، بیشینه روشنایی، قابلیت اتصال همزمان به چند دستگاه، قابلیت Split screen و پشتیبانی از پورت‌ها و اتصالات متنوع ویژگی‌های اضافی هستند که ممکن است برای برخی از افراد اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. به همین دلیل قبل از خرید باید نیازهای خود را به درستی تعیین کرده و بر اساس آن برای خرید اقدام کنید.

برای برنامه نویسی مانیتور تخت بهتر است یا خمیده؟

برای برنامه نویسی مانیتور تخت بهتر است یا خمیده؟

یکی از دغدغه‌های افراد هنگام انتخاب مانیتور اولترا واید به انتخاب بین مانیتور خمیده یا تخت مرتبط می‌شود. مانیتورهای خمیده به دلیل شکل خود میدان دید بهتری را ارائه می‌دهند و احساس فراگیرتری را ایجاد می‌کنند که می‌تواند توجه و تمرکز افراد را بهبود ببخشد. از طرفی دیگر مانیتورهای تخت تنوع بیشتری دارند و قیمت آن‌ها پایین‌تر است که باعث می‌شود نسبت به مانیتورهای تخت گزینه جذاب‌تری به نظر برسند. انتخاب بین این دو در حقیقت به میزان بودجه و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد و نمی‌توان برتری کامل را به یکی از آن‌ها داد.

سخن پایانی

مانیتور فوق عریض رفیق گرمابه و گلستان برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان است که به آن‌ها کمک می‌کند محتویات ذهن خود را به صورت کُد اجرا کنند. هر چه مانیتور فوق عریض ویژگی‌های مناسب‌تری داشته باشد، کار با آن ساده‌تر خواهد شد و افراد زمان بیشتری می‌توانند با آن کار کنند که در این نوشته تلاش کردیم اطلاعات جامعی در مورد انتخاب بهترین مانیتور اولترا واید برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان در اختیار شما قرار دهیم.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/ultrawide-monitor-buying-guide/
ads
ads