داغ ترین ها :
علت سیاه شدن صفحه تلویزیون؛ چرا تلویزیون صدا داره تصویر نداره؟

علت سیاه شدن صفحه تلویزیون؛ چرا تلویزیون صدا داره تصویر نداره؟

سیاه شدن صفحه تلویزیون یک اتفاق ناگوار است که می‌توان لذت تماشای یک فیلم یا مسابقه ورزشی هیجان‌انگیز را به کابوسی ناگهانی تبدیل کند. دلیل این اتفاق هر چه باشد، می‌تواند برای مدتی شما را از تماشای تلویزیون محروم کند و ممکن است مجبور باشید محتواهای مورد نظرتان را از راه‌های دیگری مانند گوشی همراه دنبال کنید؛ اما آشنایی با این دلایل و راه‌ حل‌های آن می‌تواند تا حد زیادی شما را از مراجعه به تعمیرگاه بی‌نیاز کند. به همین در این نوشته به بررسی دلایل سیاه شدن صفحه تلویزیون پرداخته و تلاش می‌کنیم به کمک روش‌های ساده شما را از شر این مشکل خلاص کنیم.

1- فعال بودن حالت رادیو

یکی از مشکلاتی که باعث بروز حالتی می‌شود که در آن تلویزیون صدا داره تصویر نداره، فعال کردن حالت رادیو و ورود به این بخش است. در واقع در این حالت تلویزیون به جای شبکه‌های تصویری، شبکه‌های رادیو را پخش خواهد کرد و از آنجایی که پخش رادیویی فقط صدا دارد، صفحه نمایش تلویزیون سیاه خواهد شد و بسیاری از افراد فکر می‌کنند که صفحه نمایش تلویزیون خراب شده است. در حالی که خوشبختانه مشکلی پیش نیامده است.

راه حل

برای رفع این مشکل کافی است تلویزیون را از حالت رادیو خارج کرده و حالت تلویزیون را فعال کنید. برای این کار هم دنبال دکمه TV/RAD بگردید. این دکمه عموما در ردیف‌های بالایی قرار دارد و با فشار دادن آن حالت تلویزیون فعال شده و به راحتی می‌توانید از محتوای تصویری لذت ببرید.

 

 

2- اختلال در کابل برق

اختلال در کابل برق هم می‌تواند باعث سیاه شدن تصویر تلویزیون شود. این مشکل زمانی رخ خواهد داد که کابل برق تلویزیون دچار اختلال شده و برق به درستی به دستگاه منتقل نمی‌شود. به همین دلیل زمانی که دستگاه از برق جدا کرده و آن را مجدد به برق می‌زنید، دکمه پاور دستگاه روشن نخواهد شد که نشان می‌دهد برقی به دستگاه وارد نمی‌شود. این مشکل در همه مارک‌های تلویزیون از جمله تلویزیون ایکس ویژن، ال جی، جی پلاس، سامسونگ و سونی بروز خواهد کرد.

راه حل

برای رفع این مشکل در مرحله اول سعی کنید که دستگاه را با یک کابل دیگر امتحان کنید. اگر مشکل از کابل باشد به احتمال زیاد مشکل حل خواهد شد. در مرحله دوم کابل را از تلویزیون جدا کرده و آن را به دستگاه دیگری متصل کنید، در صورتی که تلویزیون دیگر روشن نشد، مشکل از کابل است؛ اما اگر تلویزیون دوم روشن شد به احتمال زیاد مشکل از داخل تلویزیون است و باید آن را به تعمیرگاه ببرید.

3- اختلال در کابل‌های ورودی

اختلال در پورت‌های ورودی وقتی تلویزیون تصویر دارد ولی صدا ندارد

بسیاری از خانواده‌ها از دستگاه گیرنده دیجیتال یا اندروید باکس استفاده می‌کنند و از این طریق شبکه‌های تلویزیونی را دریافت می‌کنند. دستگاه گیرنده یا اندروید باکس از طریق کابل HDMI به تلویزیون متصل می‌شوند و به کمک آن صدا و تصویر به تلویزیون منتقل خواهد شد. به همین دلیل اختلال در کابل‌های ورودی ممکن است باعث حالتی شود که در آن تلویزیون صدا و تصویر ندارد.

راه حل

اختلال در کابل‌های ورودی به راحتی و با امتحان کردن چندین کابل مختلف قابل بررسی و حل است.

 

برای خرید ساندبار در مدل های مختلف، روی لینک کلیک کنید.

4- به هم خوردن تنظیمات تلویزیون

علت سیاه شدن صفحه تلویزیون می‌تواند به دلیل به هم خوردن تنظیمات تلویزیون باشد،‌ چرا که در برخی از موارد ممکن است کودکان با کنترل تلویزیون بازی کنند و نور صفحه را به شدت کاهش دهند. به گونه‌ای که صفحه به رنگ سیاه در بیاید. از طرفی دیگر برخی از تنظیمات از جمله حالت eco وجود دارد که در آن می‌توان میزان نور تلویزیون را تعیین کرد و حتی می‌توان صفحه نمایش را خاموش کرد بدون این که خود تلویزیون را خاموش کنیم.

راه حل

پیدا کردن راه حل برای این مشکل کمی سخت است و احتمالا در بازگردانی تنظیمات به حالت قبلی دچار مشکل خواهید شد. در مرحله اول سعی کنید که از بخش تنظیمات این مشکل را حل کنید. در صورتی که موفق به انجام آن نشدید می‌توانید از بخش منو مخفی اقدام کرده و تنظیمات صدا و تصویر آن را تغییر دهید. اگر باز هم موفق به رفع مشکل نشدید می‌توانید از بخش منو مخفی تلویزیون را ریست فکتوری کنید که تنظیمات آن به حالت کارخانه برگردد. برای مثال در منو مخفی تلویزیون سامسونگ چنین امکانی وجود دارد و به راحتی می‌توانید تلویزیون خود را به حالت اولیه برگردانید.

5- خرابی بک لایت

اگر تلویزیون صدا داشته باشد تصویر نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که بک لایت آن دچار مشکل شده باشد. بک لایت نوری است که از پس زمینه صفحه نمایش تلویزیون تابیده می‌شود و باعث روشن شدن تصویر خواهد شد و در صورتی که بک لایت بسوزد، تصویر تلویزیون به صورت کلی تاریک خواهد شد. بررسی خرابی بک لایت ساده است و برای این کار کافی است تلویزیون را روشن کرده و برق‌های اتاق را خاموش کنید، سپس با چراغ قوه سطح تلویزیون را بررسی کنید. در صورتی که به کمک چراغ قوه بتوانید تصاویر را تشخیص دهید به احتمال زیاد بک لایت آن خراب شده است.

راه حل

خرابی بک لایت یک مشکل اساسی بوده و لازم است که تلویزیون را باز کرده و برخی از قطعات آن را تعمیر یا تعویض کنید. به همین دلیل توصیه می‌شود برای تعمیر آن به تعمیرگاه‌های مطمئن مراجعه کنید و خودتان در خانه تلویزیون را باز نکنید.

6- خرابی پنل تلویزیون

خرابی پنل تلویزیون باعث سیاه شدن تصویر می‌شود

 

پنل تلویزیون جزو مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعات تلویزیون است که به عنوان صفحه نمایش عمل می‌کند و در واقع این همان بخشی از تلویزیون است که تصویر را نمایش می‌دهد. پنل تلویزیون از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها شامل لایه کریستال مایع (LCD)، دیودهای (LED) و OLED است. در این پنل‌ها نور بک لایت از طریق‌ کریستال‌های مایع عبور کرده و تصویر را شکل می‌دهند؛ در نتیجه خرابی پنل باعث سیاه شدن صفحه تلویزیون خواهد شد. مهم‌ترین دلایل این مشکل را می‌توان به نوسانات برق، ضربه زدن و نفوذ رطوبت مرتبط دانست. از طرفی دیگر پنل تلویزیون اکثر برندها از جمله تلویزیون اسنوا، جی پلاس، سامسونگ و ال جی دارای عمر مفید مشخصی است و پس از چند وقت لازم است که آن‌ها را عوض کنید.

راه حل

ساده‌ترین راه حل رفع خرابی پنل تلویزیون مراجعه به تعمیرگاه‌های معتبر برای تعمیر یا تعویض پنل است.

7- سایر اختلالات سخت‌افزاری

اختلالات سخت افزاری دلیل تصویر نداشتن تلویزیون

علاوه بر موارد بالا ممکن است خرابی برخی دیگر از بخش‌های تلویزیون از جمله برد اصلی و برد T-CON دستگاه باعث سیاه شدن تصویر تلویزیون ال ای دی یا ال سی دی شود. این قطعات وظیفه پردازش تصویر و ارسال آن به نمایشگر را برعهده دارند. همچنین تعداد زیادی سیم و رابط وجود دارد که کارکرد صحیح آن‌ها باعث خواهد شد تا تصویری واضح و شفاف را روی نمایشگر مشاهده کنید. در صورتی که هر کدام از این اجزا دچار خرابی شود احتمال سیاه شدن صفحه تلویزیون وجود خواهد داشت.

راه حل

از آنجایی که تعداد قطعات سخت‌افزاری تلویزیون زیاد است و نمی‌توانیم همه این قطعات را در خانه تست کنیم تا از کارکرد صحیح آن‌ها مطمئن شویم، بهترین راه بردن دستگاه به تعمیرگاه‌های معتبر است.

سخن پایانی

علت سیاه شدن صفحه تلویزیون می‌تواند از یک تلویزیونی به تلویزیونی دیگری متفاوت باشد و در برخی از موارد با استفاده از تغییر تنظیمات یا تعویض برخی از قطعات می‌توان آن را حل کرد. در حالی که در برخی از موارد به دلیل پیچیدگی موضوع مانند آنچه که در سوختن بک لایت اتفاق می‌افتد، لازم است به تعمیرگاه مراجعه کنیم. در برخی از موارد هم تعمیر تلویزیون امکان‌پذیر نیست و باید به دنبال قیمت تلویزیون ۴۳ اینچ یا هر اندازه دیگری که به نظرتان مناسب است برای خرید تلویزیون جدید باشیم.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/tv-screen-go-black/
ads
ads