داغ ترین ها :
چگونه مشکلات رایج مودم‌ها را برطرف کنیم؟ راهنمای عیب‌یابی سریع

چگونه مشکلات رایج مودم‌ها را برطرف کنیم؟ راهنمای عیب‌یابی سریع

تصور زندگی بدون اینترنت موضوع آزاردهنده‌ای است و بسیاری از ما به این تکنولوژی جدید وابسته هستیم. وجود اختلال در اینترنت می‌تواند روند زندگی ما را مختل کند و بسیاری از کارهای روزمره را نیز به تعویق بیندازد. به همین دلیل برای دسترسی مداوم به اینترنت بسیاری از خانواده‌ها به مودم‌های adsl روی آورده‌اند که تا حدی می‌تواند اینترنت با ثباتی را در اختیار آن‌ها قرار دهد؛ اما این تکنولوژی هم نمی‌تواند اتصال دائمی به اینترنت را برای ما فراهم کند و برخی از موارد دچار خرابی خواهد شد. به همین دلیل در این نوشته به بررسی مشکلات رایج مودم‌ها می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم سریع‌ترین راه‌های عیب‌یابی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

برای خرید مودم با بهترین قیمت روی لینک کلیک کنید.

چطوری بفهمیم مشکل از مودم است؟

دسترسی به اینترنت با کیفیت و بدون قطعی به چند معیار مهم از جمله شرکت ارائه دهنده اینترنت، مودم و دستگاه دریافت کننده مانند گوشی یا لپ تاپ وابسته است و اختلال در هر کدام از این بخش‌ها می‌تواند قطعی اینترنت به بار بیاورد؛ پس نیاز است قبل از هر کاری مطمئن شوید که قطع شدن اینترنت مربوط به مودم است و ربطی به سایر عوامل ندارد. برای این کار ابتدا با یک دستگاه به مودم متصل شده و اینترنت آن را چک کنید. در صورتی که اینترنت نداشت با یک دستگاه دیگر هم همین کار را انجام دهید، در صورتی که یکی از دستگاه‌ها به اینترنت متصل شد، اشکال از دستگاه گیرنده است و نباید خطا را به گردن مودم بیاندازید؛ اما اگر در هر صورتی به اینترنت متصل نشدید، به احتمال زیاد مشکل از مودم است. اگر به مودم دیگری دسترسی دارید می‌توانید آن را هم تست کنید و اگر اینترنت وصل شد، مطمئن شوید که مشکل از مودم است و سایر عوامل دچار اختلال نشده‌اند.

بررسی رایج‌ترین مشکلات مودم‌ها و راهکارهای برطرف کردن آن‌ها

نحوه پیدا کردن مشکلات مودم

آنچه در ادامه می‌آید تنها مربوط به مشکلات مودم نیست و به بررسی اختلالات سیم‌کشی، مشکلات شرکت ارائه دهنده اینترنت و خرابی‌های مودم نیز خواهیم پرداخت. دلیل این کار هم به در هم تنیدگی و غیرقابل تفکیک بودن این بخش‌ها بر می‌گردد. مهم‌ترین دلایل اختلال در اینترنت را می‌توان در موارد زیر جستجو کرد:

1- قطع شدن تلفن

یکی از مشکلات بسیار ساده مودم‌ها که اغلب موارد ساده هم به نظر می‌رسد، قطع شدن شماره‌ای است که اینترنت را روی آن فعال کرده‌اید. این مشکل ممکن است ناشی از عدم پرداخت قبض تلفن یا قطع شدن سیم‌های تلفن باشد. در صورتی که تلفن قطع شده باشد، اینترنت هم قطع می‌شود و امکان استفاده از آن وجود ندارد.

راه حل

در این موارد کافی است گوشی تلفن را بردارید و از وجود بوق آزاد در آن مطمئن شوید. اگر این بوق را ندارید به این معنا است که تلفن شما قطع شده  و باید دلیل آن را پیدا کنید. اگر پرداخت نکردن قبض تلفن دلیل آن است با پرداخت قبض به راحتی مشکلتان حل می‌شود؛ اما اگر مشکل این مورد نبود لازم است که اتصالات بیرونی را چک کنید. چرا که ممکن است سیم تلفن در جایی قطع شده باشد. اگر هیچ کدام از موارد بالا نبود به احتمال زیاد سیم کشی داخل ساختمان به مشکل خورده و نیاز است با شرکت مخابرات تماس بگیرید.

 

انواع مودم و روتر را می توانید از تکنولایف بخرید: خرید روتر و اکسس پوینت

2- خاموش بودن چراغ‌های مودم

بررسی چراغ‌های مودم

مودم adsl چندین چراغ مختلف دارد که هر کدام از آن‌ها بخشی از اطلاعات را در اختیار ما قرار خواهند داد و خاموش شدن آن‌ها نشان از اختلال در عملکرد مودم محسوب می‌شود. چراغ‌های روی مودم را بررسی کنید و در صورتی که هر کدام از چراغ‌های پاور، adsl، اینترنت یا وای فای خاموش بودند، نیاز است دلیل آن را پیدا کرده و با رفع مشکل به اینترنت دسترسی مجدد پیدا کنید.

راه حل

اگر هر کدام از 4 چراغ مودم خاموش شد در مرحله اول نیاز است اتصال به پریز برق و پریز تلفن را بررسی کنید. در صورتی که مودم به هر دو پریز به درستی متصل شده است، لازم است مودم را خاموش و روشن کنید. اگر با خاموش و روشن کردن مجدد مودم مشکل شما رفع نشد، لازم است که با شرکت ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. احتمالا نیاز خواهد بود که مودم را ریستارت کرده و تنظیمات آن را مجددا بازنشانی کنید که اگر تخصص کافی در این زمینه ندارید، بهتر است از یک نفر متخصص کمک بگیرید.

 

پیشنهاد مطالعه:
مخفی کردن وای فای

 

3- کند شدن اینترنت

کند شدن اینترنت به عنوان یکی از مشکلات مودم

اگر سرعت اینترنت شما به شدت کاهش پیدا کرده است و در باز کردن صفحات مختلف به مشکل برمی‌خورید، چندین احتمال وجود دارد که باید آن‌ها را بررسی کنید. در مرحله اول تعداد دستگاه‌های متصل به مودم را بررسی کنید تا تعداد آن‌ها خیلی زیاد نباشد. همچنین فاصله از مودم را بررسی کنید تا مطمئن شوید که آنتن دهی مودم به اندازه کافی قوی است و می‌تواند فاصله مورد نظر را پوشش دهد. علاوه بر موارد بالا در بسیاری از موارد کاهش سرعت اینترنت ناشی از اختلالات ارائه دهنده اینترنت است.

راه حل

در ابتدا باید دلیل اصلی کند شدن اینترنت را پیدا کنید. اگر دلیل آن به تعداد زیاد کاربران متصل مربوط می‌شود، می‌توانید چندین دستگاه را قطع کنید. اگر هم دلیل آن مربوط به فاصله و دور بودن از دستگاه مرتبط است، می‌توانید مودم را جابجا کنید یا با خرید آنتن‌های جانبی، قدرت آن را تقویت کنید. البته راهکار دیگری هم در دسترس است و آن هم تغییر فرکانس بین 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز است. اولی فاصله بیشتر را پوشش می‌دهد و سرعت آن کمتر است؛ اما دومی سرعت بیشتری دارد و برد آن کم است. این تغییر می‌تواند یکی از مشکلات مودم شما را حل کند. از طرفی دیگر اگر هیچ کدام از این راه حل‌ها راه گشا نبود می‌توانید با شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی خود تماس بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

 

برای بالا بردن سرعت وای فای و نداشتن قطعی اینترنت از مقاله زیر کمک بگیرید:
راهنمای تنظیم و نصب مودم Mesh

 

4- تنظیمات اشتباه

تنظیمات اشتباه یکی از رایج‌ترین مشکلات مودم - مشکلات مودم

تنظیم و پیکربندی درست مودم adsl می‌تواند تاثیر زیادی روی کارایی درست آن داشته باشد. برای نمونه انتخاب اشتباه ارائه دهنده اینترنت در بخش تنظیمات مودم می‌تواند به کلی اینترنت شما را از کار بیندازد یا انتخاب یک رمز عبور ضعیف احتمال هک شدن شما را بالا می‌برد که در این صورت ممکن است افراد دیگری هم به مودم شما وصل شده و باعث کندی اینترنت شود یا حجم اینترنت شما را خیلی سریع به اتمام برساند.

راه حل

در صورتی که تنظیمات اشتباه مشکل اصلی مودم شما است، به راحتی و با ورود به صفحه تنظیمات مودم خود می‌توانید آن را اصلاح کنید. برای این کار نیاز است در نوار جستجوی مرورگر دستگاهی که به وایفای متصل است آدرس 192.168.1.1 را تایپ کنید و سپس با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود به بخش تنظیمات وارد شوید. در این بخش می‌توانید تنظیمات و پیکربندی مودم خود را تغییر دهید و کارهایی مانند مخفی کردن وای فای، تعیین محدودیت تعداد کاربران متصل، تغییر رمز وای فای و بسیاری دیگر از کارها را به آسانی انجام دهید. در نظر داشته باشید که این تنظیمات کمی تخصصی هستند و در صورتی که تسلط کافی روی آن‌ها ندارید، بهتر است از یک نفر متخصص کمک بگیرید یا با شرکت ارائه دهنده اینترنت تماس بگیرید.

5- تمام شدن سرویس اینترنت

اینترنت وای فای هم مانند اینترنت گوشی همراه، وابسته به خرید بسته‌هایی است که با محدودیت زمانی و حجمی همراه است. با پایان یافتن زمان یا حجم اینترنت شما، طبیعی است که مودم هم کارکرد اصلی خود را از دست بدهد و دسترسی شما به اینترنت قطع شود.

راه حل

ساده‌ترین راه حل ممکن این است که بسته جدیدی برای خودتان فعال کنید و به طور مرتب حجم و زمان باقیمانده را بررسی کنید تا قبل از اتمام آن‌ها بتوانید اینترنت خود را شارژ کنید. البته برخی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت خود سامانه پیامکی دارند و با فعال کردن این سامانه به راحتی می‌توانید وضعیت بسته‌های اینترنتی خود را رصد کنید.

 

تغییر رمز وای فای با گوشی را به کمک مقاله زیر انجام دهید:
تغییر رمز وای فای با گوشی

 

6- وجود نویز روی اینترنت

در بسیاری از موارد ممکن است کیفیت خط اینترنت شما پایین بیاید یا هنگام صحبت کردن با تلفن ثابت، اینترنت کند یا قطع شود. در این حالت گفته می‌شود که نویز روی خط تلفن وجود دارد. چنین مواردی باعث می‌شود که دسترسی به اینترنت با اختلال و کندی همراه باشد و نتوانید از حداکثر ظرفیت مودم خود استفاده کنید.

راه حل

استفاده از splitter برای رفع مشکلات مودم

اگر وجود نویز یکی از مشکلات مودم شما است برای رفع آن در مرحله اول می‌توانید از یک spliter استفاده کنید. به کمک این دستگاه به طور همزمان می‌توانید مودم و تلفن را به یک پریز تلفن وصل کنید، بدون اینکه در کار هم تداخلی ایجاد کنند. از طرفی دیگر اگر وجود نویز مربوط به سایر عوامل است، احتمالا باید با مخابرات تماس بگیرید تا با مراجعه حضوری، سیم‌کشی ساختمان شما را بررسی کنند.

سخن پایانی

مشکلات مودم بسیار متنوع و گسترده هستند که برای حل آن‌ها لازم است به راه‌ حل‌های مختلفی متوصل شویم. برخی از این مشکلات مانند تمام شدن بسته اینترنت به راحتی توسط خود شما قابل حل هستند و برای برخی دیگر مانند قطعی سیم‌کشی داخلی ممکن است نیاز باشد از یک نفر متخصص کمک بگیرید. در این نوشته تلاش کردیم به سوال «چگونه مشکلات رایج مودم‌ها را برطرف کنیم» پاسخی درست بدهیم تا شما را از سردرگمی نجات دهیم. اگر هنوز هم مشکل مودم را پیدا نکرده‌اید می‌توانید در بخش نظرات سوال خود را مطرح کنید تا همکاران ما در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/solving-wifi-modem-errors/
ads
ads