داغ ترین ها :
بررسی آیفون 16 پرو مکس؛ بزرگ‌ترین گوشی تاریخ اپل!

بررسی آیفون 16 پرو مکس؛ بزرگ‌ترین گوشی تاریخ اپل!

آیفون ۱۶ پرو مکس بهترین گوشی اپل و قطعا یکی از برترین گوشی‌های سال ۲۰۲۴ است که در ادامه قصد داریم آن را زیر تیغ جراحی قرار دهیم و جزئیات آن را بررسی کنیم.

آیفون 16 پرو مکس

خرید آیفون 16 پرو مکس

امتیاز

9.3
دوربین :
طراحی :
صفحه نمایش :
باتری :
اسپیکر :
کیفیت ساخت :
ارگونومی :
رابط کاربری :
عملکرد :

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بسیار بالا و نسل جدید سرامیک شیلد
  • صفحه نمایش فوق العاده با حاشیه‌های بسیار کم
  • قدرت سخت افزاری تحسین برانگیز اپل با پایداری بالا
  • دوربین‌های عالی در عکاسی و فیلم‌برداری
  • شارژدهی بسیار عالی و طولانی
  • اسپیکر عالی، ios 18 و امکان شخصی سازی زیاد

نقاط ضعف

  • سرعت شارژ هنوز خوب نیست
  • گوشی برای دست‌های کوچک اندازه بزرگی دارد
  • قابلیت‌های هوش مصنوعی از ابتدا عرضه نشده است

ایفون ۱۶ پرو مکس قرار است در ادامه سال ۲۰۲۴ و البته بخش زیادی از سال ۲۰۲۵ نماینده اصلی و در واقع بهترین گوشی اپل باشد و به همین جهت با بهبودهایی نسبت به قبل روانه بازار شده است اما آیا این بهبودها کافی به نظر می‌رسد؟ آیا ایفون ۱۶ پرو مکس به قدری بهتر شده که کاربران اندرویدی و همچنین طرفداران اپل را برای ارتقاء ترغیب کند؟ در ادامه با بررسی iPhone 16 Pro Max همراه تکنولایف باشید تا به تک تک این سوالات پاسخ دهیم و به ارزش خرید این پرچمدار غول پیکر بپردازیم.

 

برای خرید گوشی آیفون در هر مدل می‌توانید از طریق لینک اقدام نمایید.

طراحی و کیفیت ساخت؛ دکمه جدید کنترل دوربین!

کوپرتینویی‌ها طی چند سال اخیر به خوبی نشان داده‌اند که قصد ندارند طراحی گوشی‌های خود را دستخوش تغییرات عمده کنند و بیشتر در تلاشند تا با بهبودهای جزئی تجربه بهتری را برای کاربران رقم بزنند. این ادعا به راحتی با نگاه کردن به آیفون ۱۲ پرو مکس تا ۱۶ پرو مکس اثبات می‌شود و هیچ تغییر چشمگیری بین این دو محصول به چشم نمی‌آید.

این گفته الزاما یک انتقاد نیست؛ چرا که بخواهیم قبول کنیم یا خیر، دوران تغییرات بزرگ در گوشی‌های هوشمند به اتمام رسیده است و شرکت‌های سازنده دیگر نمی‌توانند فرمول‌های کلی و اساسی را تغییر دهند. آیفون ۱۶ پرو مکس عملا همان ۱۵ پرو مکس است ولی چند تغییر داشته که این موارد را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

نماینده جدید اپل از قاب پشتی شیشه‌ای با پوشش مات استفاده می‌کند و در چهار رنگ تیتانیوم طبیعی، تیتانیوم صحرایی، تیتانیوم سفید و تیتانیوم مشکی در دسترس قرار می‌گیرد و تنها تغییر جایگزین شدن رنگ صحرایی به جای سرمه‌ای در نسل قبلی است.

در بررسی ایفون ۱۶ پرو مکس باید اشاره کنم که این گوشی ۰٫۲ اینچ بزرگ‌تر شده و این تفاوت‌هایی را در بحث وزن و ابعاد به وجود آورده است. این محصول حالا ۲۲۷ گرم وزن دارد که ۶ گرم بیشتر از قبل است و طول و عرض آن نیز به ترتیب حدود ۳ و ۱ میلی‌متر افزایش داشته تا گوشی مقداری بزرگ‌تر از قبل باشد، هرچند که اپل تلاش کرده تا با کاهش حداکثری حاشیه‌های صفحه نمایش از بزرگ‌تر شدن گوشی جلوگیری کند.

تغییرات آیفون ۱۶ نسبت به نسل قبل

حالا که بحث از حاشیه‌های اطراف نمایشگر شد بگذارید همینجا اشاره کنم که پنل روبرویی واقعا جذابیت بالایی دارد و تقریبا هیچ حاشیه‌ای دیده نمی‌شود. نسبت نمایشگر به بدنه در آیفون ۱۵ پرو مکس حدود ۹۰ درصد بود که حالا به ۹۱٫۴ رسیده و صفحه نمایشی بزرگ با حاشیه‌های بسیار کم را پیش دیدگان شما قرار می‌دهد. بد نیست بدانید که این عدد برای گلکسی S24 اولترا سامسونگ حدود ۸۸٫۵ درصد است و همین به وضوح از برتری نماینده آمریکایی‌ها خبر می‌دهد.

تغییر دیگری که در ایفون ۱۶ پرو مکس به نسبت نسل قبلی دیده می‌شود به بحث دکمه جدید این گوشی یا همان دکمه کنترل دوربین برمی‌گردد، بخشی که زمان زیادی را طی مراسم به خود اختصاص داده بود و آمریکایی‌ها عنوان کردند که این دکمه عکاسی و فیلم‌برداری را بسیار بهتر و راحت‌تر می‌کند. این دکمه به روی فریم سمت راست گوشی و در پایین به چشم می‌آید، دقیقا جایی هنگام افقی گرفتن گوشی انگشت خود را به روی آن قرار می‌دهید. فشار دادن این دکمه (در حالت باز یا بسته بودن گوشی) شما را به دوربین وارد می‌کند، جایی که می‌توانید از طریق این دکمه عکاسی یا فیلم‌برداری کنید. البته عملکرد این دکمه جدید به گرفتن عکس و فیلم محدود نمی‌شود.

این دکمه به سوایپ کردن و البته مقدار فشار نیز واکنش نشان می‌دهد و از این طریق شما قادر خواهید بود تا تنظیمات مرتبط از جمله میزان جذب نور و فوکوس و بسیاری از موارد دیگر را تغییر داده و کم و زیاد کنید. این که دکمه کنترل دوربین تا چه حد برای شما کاربردی خواهد بود کاملا به نوع استفاده شما از گوشی بستگی دارد ولی در کل باعث می‌شود در حالتی که دستگاه را افقی در دست گرفته‌اید آزادی عمل بیشتری داشته باشید.

ناگفته نماند که آیفون ۱۶ پرو مکس از نسل جدیدتر سرامیک شیلد استفاده می‌کند و در نتیجه مقاومت بهتری در برابر خط و خش و ضربه دارد. شبیه به نسل‌های قبل شاهد گواهی IP68 هستیم تا گوشی بتواند در عمق ۶ متری تا ۳۰ دقیقه دوام بیاورد.

در نهایت باید گفت که آیفون ۱۶ پرو مکس همان ۱۵ پرو مکس است با این تفاوت که مقدار کمی بزرگ‌تر شده و حالا از دکمه کنترل دوربین بهره می‌برد و البته حاشیه‌های اطراف نمایشگر کمتری نیز دارد. اگر ایفون ۱۴ پرو مکس یا ۱۵ پرو مکس دارید این نسل خیلی بهبود خاصی را از نظر طراحی ارائه نمی‌کند و این گفته حتی در مورد ایفون ۱۳ پرو مکس نیز صادق است.

 

از اخبار نسل بعدی آیفون بی‌خبر نمانید!
آیفون ۱۷

 

صفحه نمایش؛ کمی بزرگ‌تر با حاشیه کمتر!

اپل امسال در اقدامی جالب اندازه گوشی‌های پرو خود را مقداری افزایش داد تا این محصولات به نوعی از نظر ابعاد نیز از مدل‌های پایه‌ای متمایز شوند. در سری ۱۶ شما می‌توانید به ترتیب ایفون ۱۶، ایفون ۱۶ پلاس، ایفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس را با صفحه نمایش‌هایی ۶٫۱ اینچی، ۶٫۷ اینچی، ۶٫۳ اینچی و البته ۶٫۹ اینچی خریداری کنید. اگر به ۷ یا ۸ سال قبل برگردیم در واقع تبلت‌ها نمایشگرهایی ۷ اینچی داشتند ولی در حال حاضر عملا گوشی‌ها به این عدد رسیده‌اند.

از این نظر که شما می‌توانید بسته به سلیقه ایفونی ۶٫۳ یا ایفون ۶٫۹ اینچی خریداری کنید شاهد اتفاقی مثبت هستیم و حتی در صورت علاقه به گوشی کوچک‌تر می‌توانید به سراغ ایفون ۱۵ یا ۱۶ بروید، اما اگر گوشی با نمایشگر بزرگ را می‌پسندید iPhone 16 Pro Max دقیقا برای شما ساخته شده است. این محصول نمایشگری ۶٫۹ اینچی با حاشیه‌های بسیار کم دارد و از همان لحظه اول شما را مجذوب خود می‌کند.

آیا آیفون ۱۶ رجیستر می شود؟

صفحه نمایش این پرچمدار از رزولوشن ۲۸۶۸ در ۱۳۲۰ استفاده می‌کند و تراکم پیکسلی ۴۶۰ را ارائه می‌دهد. در بخش‌های دیگر نیز شاهد هیچ تغییری نیستیم و حتی نمایشگر ایفون ۱۶ پرو مکس به نسبت نسل قبلی روشنایی بیشتری هم ندارد و این در حالیست که روشنایی صفحه نمایش پیکسل ۹ پرو گوگل به بالاتر از ۲۳۵۰ نیت می‌رسد و این عدد برای اپل حدود ۱۸۰۰ است.

از نظر کیفیت، دقت رنگ، پویایی و کنتراست با پنلی تحسین برانگیز مواجه هستیم و از کار کردن با این صفحه نمایش بسیار بزرگ و تقریبا بدون حاشیه لذت خواهید برد. در واقع هیچ ایرادی خاصی نمی‌توان به این نمایشگر وارد کرد و حتی روشنایی ۱۸۰۰ نیتی نیز در ۹۵ درصد مواقع کاملا کافی به نظر می‌رسد.

 

از خرید گلس ایفون برای مراقبت هرچه بیشتر از صفحه نمایش گوشی خود غافل نشوید.

اسپیکر

در بررسی آیفون ۱۶ پرو مکس به بخش اسپیکر می‌رسیم، جایی که خروجی اصلی در پایین و در کنار پورت Type-C قرار گرفته و خروجی دوم همان بلندگوی مکالمه است که در بالای صفحه نمایش دیده می‌شود. این محصول به نسبت نسل قبل تقریبا از نظر اسپیکر پیشرفتی نداشته و مقدار بسیار کمی بهتر شده است.

اسپیکرهای گوشی آیفون را مشاهده کنید

این گفته را به عنوان یک اتفاق منفی در نظر نگیرد؛ چرا که اسپیکرهای آیفون ۱۶ پرو مکس از نظر میزان بلندی صدا و البته کیفیت فوق العاده هستند و تجربه‌ای عالی را برای شما رقم می‌زنند. صدا دقت، شفافیت و تفکیک بسیار خوبی دارد و اسپیکرهای این گوشی می‌توانند برای یک اتاق کاملا کافی باشند.

 

فرق آیفون اکتیو و نات اکتیو را به طور کامل در این مطلب توضیح داده‌ایم:
نات اکتیو یعنی چی ؟

 

نرم افزار؛ ورود به عصر هوش مصنوعی، البته بدون آن!

اپل چند ماه قبل ios 18 را معرفی کرد و به قابلیت‌های جذاب هوش مصنوعی نیز پرداخت و اشاره کرد که این ویژگی‌ها برای ایفون‌های پرو سری ۱۵ و سری ۱۶ در دسترس قرار می‌گیرد. داستان اما جایی عجیب شد که کوپرتینویی‌ها نتوانستند هوش مصنوعی را تا تاریخ عرضه رسمی ایفون‌های سری ۱۶ آماده کنند و به همین جهت این محصولات بدون AI روانه بازار شدند و اپل وعده داده که طی دو ماه آینده طی آپدیت نرم افزاری قابلیت‌های هوش مصنوعی را به دستگاه‌های ذکر شده اضافه کند.

حالا این اتفاق چرا عجیب است؟ چون اپل دیرتر از شرکت‌های دیگری چون گوگل و سامسونگ پا به دنیای هوش مصنوعی گذاشته و در عین حال هنوز هم این قابلیت‌ها را در کنار ایفون‌های سری ۱۶ از ابتدا قرار نداده و این می‌تواند یک نکته منفی به حساب بیاید. در نهایت باید دید AI اپل واقعا در عمل چقدر خوب خواهد بود و تا چه حد می‌تواند کاربردی عمل کند.

پرچمدار آمریکایی‌ها از ابتدا با ios 18 عرضه شده و قطعا تا ۵ سال یا حتی بیشتر نیز بروزرسانی دریافت خواهد کرد و قطعا نگرانی از این بابت وجود ندارد. اگر ios را نمی‌شناسید باید بگویم که با دنیایی متفاوت نسبت به اندروید مواجه می‌شوید، ولی دنیایی که سادگی بیشتری دارد و با سرعت بالاتری می‌توانید با آن ارتباط مؤثر برقرار کنید.

این نسل تغییرات ظاهری خوبی داشته و حالا به شما اجازه می‌دهد تا کنترل سنتر را کاملا شخصی سازی کنید، از بزرگ و کوچک‌تر کردن آیکون‌ها گرفته تا اضافه کردن گزینه‌های بسیار زیاد و حتی ایجاد صفحه‌های جدید و اسکرول‌ کردن بین آن‌ها. از طرف دیگر در این نسل شما می‌توانید شکل آیکون‌ها و رنگ آن‌ها را نیز تغییر دهید.

در ios 18 شما می‌توانید آیکون‌ها را به حالت Dark یا همان تاریک دربیاورید و همچنین می‌توانید رنگ مورد نظر را به روی کلیه آیکون‌ها اعمال کنید، اتفاقی که تا چند قبل برای کاربران اپل یک آرزوی دور دست به نظر می‌رسد. همچنین حالا دیگر شما مجبور نیستید تا آیکون‌ها را به ترتیب مشخص به صورت پشت هم قرار دهید و آزاد هستید که آن‌ها را در صفحه پخش کنید.

در کل نسخه جدید هم بهینه‌تر شده و هم قابلیت‌های شخصی سازی بیشتری را ارائه می‌کند و در کل سیستم عالی تقریبا بی‌نقص مواجه هستیم که بدون مشکل کار می‌کند و روان‌ترین تجربه ممکن را در دسترس قرار می‌دهد. در این متن قرار نیست ios را با اندروید مقایسه کنم و در صورت مردد بودن بین این دو سیستم عامل بهتر است به صورت کامل تفاوت‌های آن‌ها را با هم مطالعه کنید.

 

همین حالا میتوانید airpod 4 را با قیمتی فوق‌العاده از تکنولایف خریداری کنید.

سخت افزار؛ قدرت و پایداری بیشتر، مصرف کمتر!

قبل از این که بخواهم وارد بحث‌های فنی تراشه و سخت افزار شوم و بیشتر در مورد اعداد و ارقام صحبت کنم، در همین ابتدا قصد دارم به یک نکته جذاب در مورد ایفون‌ها و به طبع قوی‌ترین آن‌ها یعنی ۱۶ پرو و ۱۶ پرو مکس بپردازم. زمانی که ایفون ۱۶ پرو مکس خریداری می‌کنید، فارغ از تمام اعداد و ارقام و مقایسه با دیگر گوشی‌ها، شما می‌توانید تا حداقل ۵ سال در سطحی بسیار بالا (اگر نگوییم بالاترین سطح) از گوشی خود بهره ببرید، از بازی کردن گرفته تا هر کار دیگری.

به نوعی می‌توانم بگویم که خرید قوی‌ترین گوشی اپل به شما این اطمینان خاطر را می‌دهد که تا چند سال گوشی بدون نقص از نظر سخت افزار خواهید داشت و در هیچ کاری احساس کند بودن یا ضعیف بودن گوشی را نخواهید داشت. این مهم به لطف بهینه بودن IOS و یکپارچگی سخت افزار با نرم افزار رخ می‌دهد و برندهای دیگر خیلی نمی‌توانند عملکرد یکسان یا مشابهی در طولانی مدت داشته باشند.

ایفون ۱۶ پرو مکس با تراشه ۳ نانومتری A18 Pro وارد بازار شده است، تراشه‌ای که پردازنده مرکزی ۶ هسته‌ای به صورت دو کلاستر (۲ هسته با فرکانس ۴٫۰۵ گیگاهرتز و ۴ هسته با فرکانس ۲٫۴۲ گیگاهرتز) و پردازنده گرافیکی Apple GPU با ۶ هسته پردازشی دارد.

این تراشه نسبت به A17 Pro تا ۲۰ درصد عملکرد گرافیکی بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد و به گفته اپل رهگیری پرتو نیز تا ۲ برابر بهتر عمل می‌کند که در نتیجه این موضوع می‌توانید نورپردازی دقیق‌تر و بازتاب‌های نور واقعی‌تری را در بازی‌ها انتظار داشته باشید. همچنین به گفته آمریکایی‌ها این چیپست حدود ۲۰ درصد نیز بهینه‌تر عمل می‌کند که نتیجه این موضوع در بخش باتری و شارژدهی مشخص خواهد شد.

در زمینه پردازنده مرکزی نیز شاهد بهبودی ۱۰ تا ۱۵ درصدی هستیم، هر چند که قرار نیست این موضوع در عمل قابل مشاهده باشد و شاید مثلا ۳ یا ۴ سال بعد این برتری خود را نشان دهد. شما می‌توانید این پرچمدار را در سه نسخه ۲۵۶، ۵۱۲ و ۱ ترابایتی خریداری کنید و مقدار رم در تمامی نسخه‌ها برابر با ۸ گیگابایت خواهد بود.

اگر به خاطر داشته باشید یکی از بحث‌های داغ در مورد ایفون ۱۵ پرو مکس بحث افزایش دمای گوشی بود که برای اپل نیز مشکلات و دردسرهایی را به همراه داشت. امسال اپل وعده داده که این گوشی دیگر قرار نیست داغ شود و در عمل هم خوشبختانه شاهد همین موضوع هستیم. ایفون ۱۶ پرو مکس در تست استرس ثبات بالای ۹۰ درصد را به ثبت رسانده که از کنترل دمای عالی در این گوشی خبر می‌دهد.

همه این موارد در کنار هم سبب شده تا از نظر سخت افزار فارغ از اعداد و ارقام مختلفی که وجود دارد، ایفون ۱۶ پرو مکس را قوی‌ترین گوشی در بین تمام مدل‌های موجود بدانم. این که در یک تست اعداد به چه شکل باشد الزاما نشان دهنده واقعیت نیست و یک پرچمدار در عمل باید بتواند عملکردی شایسته نام خود به ارمغان بیاورد و این کاری است که ۱۶ پرو مکس به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

 

 

باتری؛ قهرمان جدید پرچمدارها!

طی چند سال اخیر بخش باتری به یکی از نقاط قوت آیفون‌های پرو مکس تبدیل شده و این محصولات به لطف باتری با ظرفیت بالاتر و تراشه‌های جدید و بهینه می‌توانند شارژدهی جذابی را ارائه دهند. اپل امسال شارژدهی را باز هم بهتر کرده و ایفون ۱۶ پرو مکس حالا می‌تواند تمام پرچمداران از جمله ۱۵ پرو مکس را پشت سر بگذارید و قهرمان این نسل نام بگیرد، تازه آن هم نه با اختلاف جزئی، بلکه با اختلاف نسبتا زیاد با برخی از رقیبا.

غول جدید کوپرتینویی‌ها یک باتری با ظرفیت ۴۶۸۵ میلی آمپر ساعت دارد که در مقایسه با نسل قبلی ۲۴۴ میلی آمپر ساعت بیشتر شده است. در بررسی 16 پرو مکس باید اشاره کنم که این با شارژ کامل می‌تواند تا حدود ۳۱ ساعت در تست مکالمه یا تا ۱۶٫۵ ساعت در تست وبگردی، یا تا ۲۲٫۵ ساعت در تست پخش ویدئو و ۱۰ ساعت در تست بازی دوام بیاورد.

جالب است بدانید این اعداد به ترتیب برای پرچمداری مانند گلکسی اس ۲۴ اولترا ۳۵، ۱۱، ۱۵ و البته ۹ است. داستان جایی جالب‌تر می‌شود که اعداد تست پیکسل ۹ پرو XL را مشاهده کنید که به ترتیب برابر با ۲۵٫۵، ۱۲، ۱۴٫۵ و ۷٫۵ است. پرچمدار جدید اپل در صورت داشتن استفاده نرمال حدود ۲ روز برای شما دوام می‌آورد و در صورت داشتن استفاده بسیار سنگین نیز می‌توانید تقریبا ۱ روز کامل به روی این مدل حساب باز کنید.

این شارژدهی جذاب یکی اتفاقات مثبت در آیفون ۱۶ پرو مکس است و باعث می‌شود خیال شما از بابت دوام باتری آسوده باشد. شما می‌توانید در تنظیمات گوشی مشخص کنید که باتری تا چه درصدی شارژ شود و از بین گزینه‌های ۸۰، ۸۵، ۹۰، ۹۵ و ۱۰۰ یکی را گزینش کنید. توجه داشته باشید که محدود کردن شارژ کردن به روی ۸۰ یا ۸۵ باعث می‌شود سلامت باتری کندتر پایین بیاید و باتری برای مدت طولانی‌تری سالم بماند.

در سمت دیگر ماجرا از نظر سرعت شارژ پرچمدار اپل را خیلی عالی نمی‌دانم و می‌توان این بخش را یکی از نقاط ضعف در نظر گرفت. بسیاری از منابع عنوان کردند که امسال ایفون‌ ۱۶ پرو مکس قرار است از شارژ سریع ۴۵ واتی پشتیبانی کند ولی اپل طی مراسم اشاره‌ای به این موضوع نکرد و در ادامه با عرضه گوشی مشخص شد که عدد ۴۵ صحت ندارد و در بهترین حالت این عدد در حدود ۳۰ وات محدود می‌شود.

این گوشی با شارژ ۰ در مدت ۱۵ دقیقه به عدد ۲۷ درصد می‌رسد و در ۳۰ دقیقه می‌توانید عددی حدود ۴۷ درصد را مشاهده کنید. شارژ کامل iPhone 16 pro max به حدود ۲ ساعت زمان نیاز دارد که برای یک پرچمدار اتفاقی خیلی عالی نیست و پیکسل ۹ پرو XL در ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه شارژ می‌شود و این عملکرد برای Galaxy S24 Ultra حدود ۱ ساعت است.

دوربین

در بررسی ایفون ۱۶ پرو مکس به بخشی می‌رسیم که سری پرو مکس همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و توانسته اکثر رقبای موجود را شکست دهد، البته که امسال کار دشوارتری در پیش دارد؛ چرا که پیکسل‌ ۹ پرو xl گوگل نیز تا دندان مسلح است و دوربین‌های بسیار خوبی دارد.

دوربین آیفون ۱۶ پرومکس

در ادامه این بخش قصد داریم به سراغ دوربین‌های مختلف نماینده کوپرتینویی‌ها برویم تا بهتر عملکرد آن‌ها و در کل کیفیت تصاویر و ویدئوها را متوجه شوید.

دوربین اصلی

دوربین اصلی ایفون ۱۶ پرو مکس دارای سنسوری ۴۸ مگاپیکسلی از نوع Sony IMX903 با اندازه ۱٫۱.۳۱ اینچی و اندازه پیکسل ۱٫۲۲ میکرون‌متری است. این سنسور در پس لنزی ۲۴ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم F/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال تصویر سنسور شیفت پشتیبانی می‌کند. تصاویر این پرچمدار در حالت پیش فرض ۲۴ مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

اگر بخواهم به سراغ کیفیت عکس‌های ثبت شده با دوربین اصلی ایفون ۱۶ پرو مکس بروم، باید اشاره کنم که عموم کاربران متوجه تفاوت کیفیت این محصول با نسل قبلی نمی‌شوند ولی این به معنای یکسان بودن عملکرد دو گوشی نیست و بهتر است موضوع را کمی دقیق‌تر و فنی‌تر مورد بررسی قرار دهیم.

نمونه عکس‌های روز در حالت 24 مگاپیکسلی:

اگر تا به حال ایفون نداشته‌اید یا حداقل ایفون شما مربوط به چند سال قبل می‌شود، اولین نکته‌ای که در بخش دوربین برایتان جلب توجه خواهد کرد ثبات عملکرد ایفون ۱۶ پرو مکس است. در واقع فرقی ندارد که روز آفتابی باشد یا روز ابری یا حتی شب تاریک و کم نور، پرچمدار اپل هیچ‌گاه شما را ناامید نخواهد کرد و همراه می‌توانید عملکرد معقول و خوب را از دوربین اصلی آن انتظار داشته باشید.

ایفون ۱۶ پرو مکس به نسبت ۱۵ پرو مکس بهبود داشته ولی این اتفاق به گونه‌ای نیست که سریع متوجه آن شوید. این پرچمدار به نسبت نسل قبلی حالا دقت رنگ بالاتری دارد و از این نظر احتمالا از هر گوشی دیگری هم بهتر عمل می‌کند و رنگ‌ها در نزدیک‌ترین حالت ممکن به واقعیت ثبت می‌شوند. همچنین در تصاویر مقداری جذب نور هم دقیق‌تر و بهتر شده و بالانس مناسب‌تری را شاهد هستیم.

نمونه عکس‌های روز در حالت 12 مگاپیکسلی:

تصاویر گرفته شده در شب نیز کیفیت خوبی دارند و نویز بسیار کمی در آن‌ها دیده می‌شود. سطح جزئیات خوب و البته کنتراست و شارپنس مناسب است ولی نمی‌توان خیلی این عکس‌های شب را برتر از ۱۵ پرو مکس در نظر گرفت و عملکرد بسیار نزدیک به نظر می‌رسد.

شما می‌توانید از حالت فول رزولوشن یا همان ۴۸ مگاپیکسلی نیز استفاده کنید که در این حالت جزئیات تصاویر مقداری بهتر می‌شود و خوشبختانه از نظر فاکتورهای دیگر مانند نور و شارپنس و کنتراست و رنج دینامیکی نیز شاهد افت عملکرد نیستیم، اتفاقی که در بسیاری از گوشی‌ها در صورت استفاده از حالت رزولوشن کامل رخ می‌دهد.

نمونه عکس‌های شب:

قبل از به پایان بردن بررسی iPhone 16 Pro Max در بخش دوربین اصلی بد نیست اشاره کنم این محصول در زمینه عکاسی موفق شده نمره ۱۵۷ را از سایت Dxomark دریافت کند، عددی که نسل قبلی برابر با ۱۵۳ بوده است و این موضوع از برتری اندک نماینده کوپرتینویی‌ها نسبت به قبل خبر می‌دهد. نمره پیکسل ۹ پرو Xl در زمینه عکاسی ۱۶۱ بوده و گلکسی S24 اولترا موفق به کسب نمره ۱۴۴ شده است.

در کل هیچ شکی در این نیست که با یکی از بهترین گوشی‌های جهان از نظر دوربین مواجه هستیم و شما تنها کافیست تا دکمه شاتر را بفشارید تا آیفون ۱۶ پرو مکس یک اثر هنری برای شما به ثبت برساند.

دوربین فوق عریض؛ بالاخره اپل بیخیال ۱۲ مگاپیکسل شد!

یکی از اصلی‌ترین بهبودهای ۱۶ پرو مکس را می‌توانیم بهبود دوربین فوق عریض در نظر بگیریم، جایی که سنسور ۱۲ مگاپیکسلی ۱۵ پرو مکس با سنسوری ۴۸ مگاپیکسلی تعویض شده و حالا شما می‌توانید عکس‌های بهتری به ثبت برسانید. دوربین فوق عریض عکس‌های جذابی به ثبت می‌رساند و نمونه‌ها از نظر شکل کلی کاملا مانند دوربین اصلی هستند تا ثبات عالی را شاهد باشیم.

نمونه عکس فوق عریض در روز:

سنسور جدید باعث شده تا میزان جزئیات بهتری را شاهد باشیم و دقت رنگ و البته رنج دینامیکی مقداری بهبود پیدا کند. اگر گوشی شما ایفون ۱۵ پرو مکس است نباید تصور کنید که عکس‌های فوق عریض این گوشی به سبب سنسور جدید قرار است بسیار بهتر باشد و تنها شاید بتوانیم این بهبود را در حد ۱۰ الی ۱۵ درصد در نظر بگیریم.

نمونه عکس‌های نمای نزدیک:

این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز نیز پشتیبانی می‌کند و این یعنی شما می‌توانید به کمک این دوربین عکس‌های نمای نزدیک یا همان ماکرو نیز به ثبت برسانید. این تصاویر واقعا کیفیت بالایی دارند و برخی از عکس‌های Closeup شما را شگفت زده خواهد کرد. سوژه‌ها با جزئیات، اکسپوژر و دقت رنگ بالا به ثبت می‌رسند و کنتراست آن‌ها نیز عالی است.

نمونه عکس‌های فوق عریض در شب:

با کاهش نور محیط، عملکرد دوربین فوق عریض نیز ضعیف‌تر می‌شود و نویز مقداری افزایش می‌یابد. اتفاقی که بیشتر از همه باعث افت کیفیت این تصاویر می‌شود، تاریک بودن برخی از بخش‌های تصویر و عدم جذب نور مناسب است. در واقع رنج دینامیکی خیلی وسیع نیست و صرفا عکس‌های فوق عریض در شب را می‌توانیم مناسب بدانیم و نه خیلی خوب!

دوربین پریسکوپ تله فوتو

دوربین پریسکوپ تله فوتو نسبت به قبل هیچ تغییری نکرده و شاهد سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی با قابلیت زوم اپتیکال ۵ برابری هستیم. این دوربین می‌کند عکس‌های بسیار خوبی به ثبت برساند، تصاویری که جزئیات و دقت رنگ بالایی دارند و رنج دینامیکی و کنتراست خوبی را پیش چشمان شما قرار می‌دهند.

نمونه عکس‌ها با زوم ۵ برابری:

عکس‌ها با زوم ۱۰ برابری نیز خوب است و هنوز جزئیات بالایی را ارائه می‌کند و می‌توانید از آن نیز بهره ببرید. این دوربین عملکرد جذاب خود را در شب نیز ادامه می‌دهد و همچنان تصاویر خوب و بدون مشکل به ثبت می‌رسند. در تصاویر وایت بالانس متعادل است و بخش نرم افزار تلاش می‌کند تا رنج دینامیکی معقول نگه دارد و از غیر طبیعی شدن سوژه‌ها جلوگیری کند.

نمونه عکس‌ها شب با زوم ۵ برابری:

دوربین سلفی

دوربین سلفی از سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و دارای قابلیت فوکوس خودکار تشخیص فاز و البته لرزشگیر اپتیکال تصویر است. عکس‌های سلفی بسیار خوب هستند و جزئیات خوب و دقت رنگ بالایی دارند. صورت به شکل طبیعی به ثبت می‌رسد و پس زمینه نیز جزئیات کافی دارد و جذب نور یا همان اکسپوژر نیز به شکل دقیق انجام می‌شود.

پرتره

شما با دوربین اصلی و پریسکوپ تله فوتو می‌توانید تصاویر پرتره خود را در حالت‌های ۱ برابری، ۲ برابری و ۵ برابری به ثبت برسانید. پرتره‌ها در حالت ۱ برابری خیلی دوست داشتنی نیستند؛ چرا که به نوعی فاصله با سوژه زیاد است و عکس عمق واقعی پیدا نمی‌کند. در حالت زوم ۲ برابری کیفیت بهتر می‌شود و زوم ۵ برابری پرتره‌هایی فوق العاده را به ثبت می‌رساند.

پرتره‌های در حالت ۵ برابری جزئیات بسیار خوب، عمق زیاد و برش دقیقی دارند و دقیقا همان چیزی هستند که از یک پرتره خوب انتظار دارید. البته که حالت ۲ برابری هم کیفیت خوبی دارد و تنها حالت ۱ برابری چندان عالی و بی‌نقص عمل نمی‌کند. در کل از پرتره‌های ۱۶ پرو مکس بسیار راضی هستم و واقعا این گوشی می‌تواند تصاویر تحسین برانگیزی به ثبت برساند.

 

فیلم‌برداری

شما می‌توانید با تمام دوربین‌های این گوشی در حالت 4K 60fps فیلم‌برداری کنید. امسال برای اولین بار قابلیت فیلم‌برداری 4K 120fps نیز به دوربین اصلی اضافه شده است که باعث می‌شود شما بتوانید ویدئوهایی بسیار حرفه‌ای ضبط کنید. کیفیت ویدئوهای ضبط شده با ۱۶ پرو مکس بدون شک بهترین در بین تمام گوشی‌های هوشمند است.

در واقع به ساده‌ترین شکل ممکن اگر بخواهم در مورد بخش فیلم‌برداری صحبت کنم باید بگویم که اگر این قسمت برای شما اهمیت زیادی دارد و قرار است با گوشی خود زیاد فیلم ضبط کنید، بدون لحظه‌ای فکر کردن ایفون ۱۶ پرو مکس بخرید؛ چرا که نه تنها این مدل بهترین عملکرد را دارد، بلکه رقبای مشهوری مثل S24 اولترا سامسونگ حتی نزدیک به آن هم عمل نمی‌کنند.

جمع بندی

در انتهای بررسی ایفون ۱۶ پرو مکس، قصد دارم در گام نخست یک مرتبه دیگر تغییرات ایجاد شده را مرور کنم و در ادامه به سراغ بحث ارزش خرید و البته خرید آن در ایران بروم. این پرچمدار در زمینه طراحی تغییر خاصی نداشته و تنها مقداری کشیده‌تر، پهن‌تر و سنگین‌تر شده است و حالا از دکمه کنترل دوربین پشتیبانی می‌کند.

ایفون ۱۶ پرو مکس نمایشگر بزرگ‌تر و کم حاشیه‌تری دارد و به نوعی نام قوی‌ترین گوشی جهان را یدک می‌کشد. نماینده اپل دوربین‌های فوق العاده‌ای دارد و در زمینه فیلم‌برداری همه رقبا را پشت سر می‌گذارد. از این نکته مهم غافل نشویم که شارژدهی این گوشی در بین تمامی پرچمداران بهترین است.

همان طور که شما بهتر از من می‌دانید، این گوشی هم هنوز مجوز رجیستری را دریافت نکرده و شاید هیچ‌گاه هم دریافت نکند، پس اگر قصد خرید آن را دارید مبنای ذهنی خود را بر رجیستر نشدن آن و عدم امکان استفاده از سیم کارت و اینترنت قرار دهید. از طرفی اگر از ایفون ۱۲ پرو مکس یا نسل قبلی استفاده می‌کنید، خرید ایفون ۱۶ پرو مکس می‌تواند به معنای واقعی یک بروزرسانی خوب باشد ولی اگر نسل‌های جدیدتر را دارید و خیلی اهل استفاده از قابلیت‌های جدید نیستید، خرید این گوشی گران قیمت چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

مانند همیشه تصمیم با خود شما خواهد بود؛ چرا که در طول بررسی من به بخش‌های مختلف پرداختم تا قبل از خرید دید بهتری به این مدل داشته باشید و بدانید که در چه بخش‌هایی عالی عمل می‌کند و در چه بخش‌هایی هنوز هم ضعف دارد.

سوالات متداول

دکمه جدید ایفون ۱۶ پرو مکس چیست؟

اپل به ایفون ۱۶ پرو مکس دکمه جدید کنترل دوربین را اضافه کرده که به کمک آن می‌توانید دسترسی سریع‌تر و راحت‌تری به تنظیمات مختلف دوربین داشته باشید.

باتری آیفون ۱۶ پرو مکس خوب است؟

پرچمدار جدید اپل در تست‌های عملکردی فوق العاده را از خود به نمایش گذاشته و می‌تواند در بین پرچمداران موجود در بازار بهترین باشد.

۱۶ پرو مکس دوربین خوبی دارد؟

بله دوربین‌های این گوشی عملکرد بسیار خوبی دارند و این محصول در زمینه فیلم‌برداری بهترین گوشی جهان است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
2 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/review/iphone-16-pro-max-review/
ads
ads