داغ ترین ها :
مقایسه ps5 pro با ps5؛ کنسول برنده کدام است؟

مقایسه ps5 pro با ps5؛ کنسول برنده کدام است؟

سونی به زودی نسخه جدید PS5 pro را معرفی می‌کند و  سونی قصد دارد تا پایان سال جاری یک به روز رسانی میان نسلی از پلی استیشن 5 محبوب را منتشر کند؛ اما وقتی نوبت به PS5 در مقابل PS5 Pro می رسد، کدام یک برای شما مناسب است؟ در این مقاله دو کنسول را رو به روی هم قرار دادیم تا در صورت نیاز برای خرید بتوانید تصمیم آگاهانه بگیرید. 

تفاوت قیمت PS5 Pro با PS5

کنسول PS5 سونی قیمتی حدودا برابر با 499 دلار داشت و احتمالا همین موضوع نشان دهنده قیمت PS5 Pro خواهد بود. حتی عرضه نسخه اسلیم نیز روی قیمت PS5 تاثیری نداشت و روندی را که سونی از زمان عرضه پلی استیشن پیش گرفته بود، تغییر داد. 

قیمت PS5 Slim Digital در واقع 50 دلار در مقایسه با نسل قبلی خود افزایش یافته که نشان می‌دهد سونی نتوانسته هزینه‌های تولید و حمل و نقل را به اندازه‌ای که می‌خواهد کاهش دهد. در صورتی که قیمت ps5 Pro 549.99 دلار باشد شگفت‌انگیز خواهد بود؛ اما با مشخصات گزارش‌شده این کنسول، باور اینکه قیمت آن فقط 50 دلار بیشتر از کنسول فعلی خواهد بود، خیال بافی به نظر می‌رسد.

 

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید ps5

 

مقایسه مشخصات اصلی PS5 با PS5 Pro

خرید کنسول ps5 pro

مشخصات PS5 Pro قبل از اعلام رسمی سونی به بیرون درز کرده است و تقریبا صحت این مشخصات تایید شده است. در ادامه درباره تفاوت مشخصات این دو محصول توضیحات بیشتری خواهیم داد.

مشخصات PS5

  • پردازنده / سرعت کلاک : پردازنده 8 هسته‌ای / 16 Thread Zen 2 با فرکانس 3.5 گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: RDNA 2
  • سرعت کلاک : 2.3 گیگاهرتز
  • حافظه رم موجود برای بازی‌ها: 12.5 گیگابایت
  • حافظه داخلی: 825 گیگابایت / 1 ترابایت (اسلیم)

مشخصات PS5 Pro

  • پردازنده / سرعت کلاک : پردازنده 8 هسته‌ای / 16 Thread Zen 2 با فرکانس 3.5 تا 3.8 گیگاهرتز
  • پردازنده گرافیکی: RNDA 3
  • سرعت کلاک : 2.18 گیگاهرتز
  • حافظه رم موجود برای بازی‌ها: 13.7 گیگابایت
  • حافظه داخلی: 1 ترابایت

در صورتی که اعداد بالا را نمی‌توانید تحلیل کنید باید بگوییم که پردازنده گرافیکی PS5 Pro تقریبا 45٪ سریع‌تر است، CPU ثابت می‌ماند؛ اما می‌توان آن را تا 10٪ اضافی تقویت کرد. همچنین حافظه کنسول 28٪ سریع‌تر است. در هر صورت در این بخش PS5 Pro عملکرد بهتر و قوی‌تری دارد.

بازی‌های ارائه شده برای PS5 و PS5 Pro

مشخصات اصلی ps5

هر بازی از قدرت افزایش یافته در PS5 Pro بهره‌مند نخواهد شد؛ اما انتظار می‌رود تا این کنسول از بسیاری از بهترین بازی‌ها پشتیبانی کند که رزولوشن بازی، نرخ فریم بازی را افزایش دهد یا جلوه های ردیابی اشعه را اضافه کند. سونی مجموعه‌ای از قوانین سخت‌گیرانه را مشخص کرده است که توسعه‌دهندگان اگر می‌خواهند بازی‌ای «PS5 Pro Enhanced» طبقه‌بندی شود، باید به آن‌ها دست پیدا کنند. سناریوی ایده آل این است که یک بازی از فناوری ارتقاء مقیاس پلی استیشن Spectral Super Resolution (PSSR) PS5 Pro استفاده کند، نرخ فریم 60 فریم بر ثانیه را حفظ کند و دارای جلوه‌های ردیابی پرتو باشد.

با این حال، برچسب PS5 Pro Enhanced را می‌توان به بازی‌های موجود PS5 تعمیم داد تا زمانی که توسعه‌دهنده عنوانی را به یکی از چهار روش زیر بهبود بخشد:

  • افزایش وضوح هدف برای عناوینی که وضوح ثابتی را روی کنسول استاندارد اجرا می‌کنند.
  • حداکثر وضوح هدف برای عناوینی که با وضوح متغیر در کنسول استاندارد اجرا می شوند، افزایش یافته است
  • افزایش نرخ فریم هدف برای عناوینی که نرخ فریم ثابتی را در کنسول استاندارد هدف قرار می دهند
  • گنجاندن جلوه‌های ردیابی اشعه PS5 Pro

این موارد بدان معناست که یک بازی PS5 که با سرعت 30 فریم در ثانیه اجرا می‌شود، در صورتی که حداکثر وضوح قبلی خود را افزایش دهد یا افکت‌هایی را اضافه کند که در کنسول اصلی پلی‌استیشن 5 امکان‌پذیر نبود، همچنان می‌تواند به عنوان PS5 Pro Enhanced طبقه‌بندی شود.

PS5 Pro همچنین دارای یک حالت “ultra-boost” خواهد بود که عملکرد بازیهای پلی استیشن 5 را بهبود می‌بخشد. این گزینه شبیه حالت تقویت PS4 Pro است که به بازی‌های خاصی کمک می‌کند با وضوح متغیر بالاتر و نرخ فریم پایدارتر اجرا شوند. البته هر بازی PS5 که روی پلی استیشن 5 اجرا می‌شود روی PS5 Pro نیز کار خواهد کرد. تنها تفاوت واقعی این است که برخی از آن‌ها به طور خاص برای استفاده از قدرت اضافی کنسول Pro بهبود می یابند.

PS5 در مقابل PS5 Pro: کدام یک را باید بخرید؟

کنسول PS5 Pro برای کسانی که به دنبال بهترین تجربه بازی در پلی استیشن هستند انتخاب مناسبی خواهد بود؛ اما تنها این قابلیت برای همه کافی نیست و در صورتی که پلی استیشن 5 را دارید نیازی به ارتقا نیست؛ چون بسیاری از ظاهر و اجرای بازی‌ها در دستگاه فعلی سونی بیش از حد راضی هستند یا حتی ممکن است به داشتن بهترین تصاویر ممکن اهمیتی ندهند. 

قیمت معمولا برای بسیاری از افراد عامل تعیین کننده است. PS5 استاندارد قیمت بهتری دارد و تمامی بازی‌ها را با بهترین کیفیت اجرا می‌کند. باید منتظر بمانیم و ببینیم سونی چقدر می‌تواند برای کنسول جدیدش قانع‌کننده بسازد، زیرا حتی برخی از توسعه‌دهندگان گفته‌اند که به PS5 Pro نیازی نیست.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/ps5-vs-ps5pro/
ads
ads