داغ ترین ها :
راهنمای خرید گلس گوشی | بهترین برند گلس گوشی کدام است؟

راهنمای خرید گلس گوشی | بهترین برند گلس گوشی کدام است؟

یکی از ضروری‌ترین لوازم جانبی موبایل که تقریبا روی همه گوشی‌ها دیده می‌شود، گلس گوشی است. این قطعه یک لایه نازک و شفاف از جنس شیشه یا پلاستیک است که به عنوان سدی مقاوم در برابر ضربات، خط و خش، گرد و غبار و سایر آسیب‌های احتمالی از صفحه نمایش گوشی شما محافظت خواهد کرد. با خرید گلس با هزینه بسیار کم می‌توانید از صفحه نمایش گوشی محافظت کنید و در صورت وارد شدن ضربه معمولا گلس می‌شکند که هزینه آن نسبت به تعویض صفحه نمایش بسیار پایین‌تر است. با این توصیفات به نظر می‌رسد که نصب گلس مناسب روی همه گوشی‌های هوشمند ضروری است، به همین دلیل در این نوشته تلاش می‌کنیم راهنمای کاملی از خرید گلس گوشی و بهترین برندهای آن در اختیار شما قرار دهیم.

چرا باید از گلس گوشی استفاده کنیم؟

مقاومت-در-برابر-خط-و-خش

گوشی‌های ساده صفحه نمایش کوچکی داشتند و بیشتر پنل جلویی گوشی را صفحه کلید و حاشیه‌ها احاطه کرده بودد؛ اما در گوشی‌های هوشمند صفحه نمایش بخش اعظم پنل جلویی را احاطه کرده است و در مدل‌های جدید  با کاهش حاشیه‌های گوشی این میزان به طور مرتب افزایش پیدا کرده است. با بزرگ شدن صفحه نمایش احتمال آسیب و خط و خش افتادن روی آن افزایش پیدا می‌کند و برای جلوگیری از آن به گلس نیاز داریم که به طور کلی می‌توان گفت استفاده از گلس گوشی مزایای زیر را به همراه دارد:

1- کاهش اثرات ضربه

هنگام افتادن از دست یا برخورد جسمی با گوشی، گلس به عنوان لایه‌ای محافظ ضربه را جذب کرده و مانع از انتقال ضربه به صفحه نمایش می‌شود. در صورتی که ضربه شدید باشد گلس می‌شکند که باعث می‌شود آسیبی به صفحه نمایش وارد نشود. البته اکثر صفحه نمایش‌های امروز خود دارای یک لایه محافظ هستند که تا حدی می‌تواند اثرات ضربه را خنثی کند؛ اما در برابر ضربه‌های شدید معمولا کاری از دستشان بر نمی‌آید. پس بهترین کار استفاده از یک گلس خوب است تا بتواند اثرات ضربه را به حداقل برساند. گلس مناسب علاوه بر محافظت از صفحه نمایش، می‌تواند از پنل لمسی گوشی هم محافظت کند.

2- جلوگیری از خراشیدگی

صفحه نمایش گوشی‌ها معمولا به راحتی دچار خراشیدگی می‌شوند، مخصوصا اگر در کنار وسایل فلزی و نوک تیز مانند سکه یا کلید قرار بگیرند که با نصب گلس گوشی به راحتی می‌توان از ایجاد خط و خش روی صفحه نمایش جلوگیری کرد.

3- جلوگیری از نفوذ آب و مایعات

گلس گوشی عموما تمامی پنل جلویی گوشی را می‌پوشاند به گونه‌ای که اگر آب یا مایعی از جلو روی گوشی پاشیده شود، می‌تواند جلوی نفوذ آن را به گوشی بگیرد. البته این مقاومت در برابر نفوذ مایعات فقط برای سطح گوشی است و در صورتی که آب به جاهای حساس گوشی وارد شود، نمی‌تواند مقاومتی خوبی را از خود نشان دهد.

4- حفظ ارزش گوشی

گوشی‌هایی که صفحه نمایش یا پنل لمسی آن‌ها تعویض شود دچار افت قیمت خواهند شد و در صورتی که بخواهید آن را بفروشید، با قیمت کمتری از شما خریداری می‌شود. در حالی که گلس مناسب مانع از شکسته شدن صفحه نمایش می‌شود و به این ترتیب می‌توانید گوشی دست دوم خودتان را با قیمت مناسب‌تری به فروش برسانید.

گلس خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

میزان-سختی

انتخاب و خرید گلس گوشی خوب می‌تواند از گوشی شما محافظت کرده و میزان استرس شما را به طور چشمگیری کاهش دهد، مخصوصا اگر در شرایط سختی مانند کارگاه‌ها یا ساختمان سازی مشغول فعالیت هستید. از طرفی دیگر برای افرادی که صفحه نمایش گوشی آن‌ها گران است و تعویض صفحه نمایش به اندازه یک گوشی هزینه دارد، انتخاب گلس خوب که ویژگی‌های زیر را داشته باشد، واجب و ضروری است:

1- سختی و مقاومت بالا

یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب گلس گوشی، سختی و مقاومت بالای آن در برابر ضربه‌ها و خط و خش است تا بتواند از پنل جلویی گوشی به خوبی مراقبت کند. میزان سختی گلس را با واحد H اندازه گیری می‌کنند که هر چه این عدد بالاتر باشد، گلس سخت‌تر و مقاوم‌تر است. گلس‌هایی با سختی 9H به بالا عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهند و می‌توانند بیشترین مقاومت را به همراه داشته باشند.

2- حساسیت لمسی بالا

اگر از گوشی بدون گلس استفاده کرده باشید حتما حس روان و نرم بودن صفحه نمایش را تجربه کرده‌اید که بسیار تجربه خوشایندی است. بهترین گلس گوشی، گلسی است که ویژگی‌هایی شبیه صفحه نمایش داشته باشد و استفاده از آن باعث نشود که حساسیت لمسی صفحه نمایش کاهش پیدا کند. از طرفی دیگر بسیاری از گوشی‌های امروزی اثر انگشت زیر صفحه نمایش دارند و گلس نباید در عملکرد آن اختلالی ایجاد کند. برای نمونه اکثر گوشی‌های سامسونگ چنین ویژگی دارند و بهتر است گلس گوشی سامسونگ حساسیت لمسی بالایی داشته باشد.

3- پوشش کامل صفحه نمایش

پنل جلویی گوشی‌های امروزی حاشیه کمی دارند و بهتر است از گلسی استفاده کنید که جز اسپیکر مکالمه گوشی، باقی صفحه نمایش را به خوبی پوشش دهد. از طرفی دیگر لبه‌های گلس باید به خوبی به بدنه گوشی بچسبد تا از نفوذ گرد و غبار و رطوبت به زیر گلس جلوگیری کند. برای این که صفحه نمایش به صورت کامل پوشانده شود، از گلس مختص گوشی خود استفاده کنید. برای نمونه گلس مختص گوشی A55 سامسونگ با گلس گوشی A35 متفاوت است و هر کدام اندازه مشخصی دارند که باید متناسب با آن‌ها محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

4- قابلیت جدا کردن آسان

قابلیت-جداسازی-ساده-گلس

یکی از ویژگی‌هایی که کمتر به آن پرداخته می‌شود، قابلیت جداسازی آسان گلس پس از شکستگی است. در واقع اگر گلس هم نشکسته باشد، لازم است هر چند وقت یکبار آن را تعویض کنید؛ چرا که ممکن است چسب آن به صفحه نمایش گوشی بچسبد و در صورتی که آن را در زمان مناسب جدا نکنید، بعدا به صفحه نمایش آسیب وارد می‌کند. به همین دلیل نیاز است محصولاتی را انتخاب کنید که بتوانید بدون آسیب زدن به پنل جلویی گوشی، آن را جدا کنید.

5- ضد چربی و لک

دستان ما به صورت طبیعی کمی چرب هستند و هنگام کار باعث کثیف شدن صفحه نمایش یا گلس گوشی می‌شوند. برخی از گلس‌ها برای رفع این مشکل قابلیت ضد چربی و ضد لک دارند که کمتر کثیف شده و تمیز کردن آن‌ها آسان است. این ویژگی می‌تواند انتقال آلودگی را کمتر کرده و به صورت نامحسوس روی سلامت و بهداشت شما تاثیر بگذارد.

6- قیمت مناسب

قیمت گلس یکی دیگر از معیارهایی است که هنگام خرید گلس باید به آن توجه داشته باشید. برقرار کردن تعادل بین محصول با کیفیت و محصول ارزان کمی سخت است؛ اما برخی از شرکت‌های تولید کننده تلاش می‌کنند قیمت محصولات خود را در سطح معقولی نگه دارند.

گلس گوشی‌های تاشو

گلس-مناسب-گوشی‌های-تاشو

بسیاری از شرکت‌های امروزی مانند سامسونگ، شیائومی، آنر، موتورولا، گوگل و وان پلاس گوشی‌های تاشو با طراحی‌های متفاوتی را به بازار عرضه کرده‌اند و حتی صحبت از گوشی‌هایی با دو لولا و قابلیت دو بار تا شدن به گوش می‌رسد که استفاده از گلس‌ها عادی را سخت خواهد کرد. البته برای صفحه نمایش بیرونی امکان تولید گلس عادی وجود دارد؛ اما صفحه نمایش داخلی با مشکلات زیادی همراه است و باید گلس آن به حدی انعطاف پذیر باشد که در برابر تا شدن دچار آسیب نشود و از طرفی دیگر بتواند اثر ضربات وارد شده به گوشی را خنثی کند. این گلس باید خیلی نازک باشد تا هنگام تا کردن گوش مانع از بسته شدن آن نشود و به گوشی آسیب وارد نکند.

انواع گلس گوشی

انواع-گلس-گوشی

 

یکی دیگر از مباحثی که هنگام انتخاب بهترین گلس برای گوشی به آن بر می‌خوریم، انواع گلس‌ها است. در این بخش تنوع زیادی داریم و می‌توان بر اساس ویژگی‌های مختلفی مانند میزان شفافیت یا جنس گلس آن‌ها را دسته‌بندی کنیم که در ادامه انواع گلس گوشی را بر اساس دسته‌بندی‌های مختلف مشاهده می‌کنید:

1- انواع گلس گوشی بر اساس جنس

شیشه

گلس‌های شیشه را می‌توان جزو بهترین گلس برای گوشی طبقه‌بندی کرد که در برابر ضربه و خط و خش مقاومت نسبتا زیادی از خود نشان خواهند داد. گلس‌های شیشه‌ای را هم می‌توان به دو دسته گلس ساده و گلس حرارت دیده تقسیم‌بندی کرد که گلس حرارت دیده به مراتب مقاومت بالاتری داشته و می‌تواند به خوبی از گوشی شما محافظت کند. در نظر داشته باشید که گلس‌های شیشه‌ای عموما بازتاب نور بالایی دارند و برای کسانی که در فضای باز کار می‌کنند، گزینه‌ی ایده‌آلی نیستند.

گلس‌های سرامیکی

گلس‌های سرامیکی را به عنوان گلس نشکن هم می‌شناسند که از بالاترین میزان سختی یعنی 9H بهره می‌برند و برای شرایط کاری سخت مانند کارگاه‌ها بسیار مناسب هستند. گلس‌های سرامیکی علاوه بر مقاومت بالا، دوام زیادی هم دارند و با گذشت زمان نه کدر می‌شوند و نه کیفیت اصلی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل می‌توان آن را جزو بهترین گلس‌های گوشی دسته‌بندی کرد که البته قیمت بالایی دارند و به راحتی در بازار جنس اصلی آن پیدا نمی‌شود.

گلس نانو مایع

یکی از جذاب‌ترین گلس‌های موجود، گلس نانو مایع است که باید چند قطره از مایع نانو را روی گوشی بریزید و سپس آن را داخل دستگاه مخصوص قرار دهید تا خشک و سخت شود. نصب گلس نانو مایع در خانه امکان پذیر نیست و باید از دستگاه‌های مختص این کار استفاده کنید. در نظر داشته باشید که این نوع گلس اصلا قابل احساس و دیدن نیست و بهترین حساسیت لمسی را در بین انواع گلس‌ها دارد. مقاومت آن هم بالا است و در برابر ضربه و خط و خش هم می‌توان تا حد زیادی به آن اطمینان کرد. تنها مشکل گلس نانو مایع این است که نمی‌‌دانیم کی باید برای تجدید آن اقدام کنیم و متوجه نمی‌شویم که آیا گوشی ما هنوز هم گلس دارد یا خیر.

گلس TPU

این نوع از گلس از جنس پلی‌یورتان ترموپلاستیک ساخته شده است که خواص مکانیکی و فیزیکی منحصر به فردی دارد و برای ساخت گلس یک ماده ایده‌آل است. گلس‌های TPU انعطاف پذیر هستند و مقاومت بالایی در برابر ضربه و خط و خش دارند. اگر چه این ماده به اندازه شیشه مقاوم نیست؛ اما شفافیت بالا در کنار قیمت مقرون به صرفه، ارزش خرید آن را بسیار بالا برده و گلس TPU را به یکی از بهترین‌ گلس‌های گوشی تبدیل می‌کند.

انواع گلس گوشی از نظر میزان شفافیت

گلس شفاف

گلس‌های شفاف از وضوح بالایی برخوردار هستند که روی کیفیت تصاویر و ویدیوها تاثیر منفی به جای نمی‌گذارند و باعث می‌شوند که تصاویر با کیفیت اصلی به دست ما برسند، منتها بازتاب نور آن‌ها زیاد است و در محیط‌های پرنور باعث می‌شود که نتوانیم محتوای گوشی را به خوبی ببینیم.

گلس مات

گلس مات عملکردی مخالف گلس شفاف دارد و از یک لایه مات بهره می‌برند که از بازتاب نور جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که صفحه نمایش گوشی در زیر نور مستقیم آفتاب به خوبی دیده شود. این نوع از گلس‌ها شفافیت کمتری داشته و وضوح تصاویر گوشی را کمتر خواهند کرد. البته توجه داشته باشید که گلس مات هم دارای درجاتی است و گلس‌های خیلی مات به هیچ شیوه توصیه نمی‌شوند.

گلس گوشی privacy

طراحی گلس گوشی privacy به کلی متفاوت است و بسته به زاویه دید افراد میزان شفافیت و مات بودن آن متغیر خواهد بود. در صورتی که از روبرو به این گلس‌ها نگاه کنید، می‌توانید محتوای گوشی را به صورت شفاف و واضح مشاهده کنید و در صورتی که از طرفین به آن نگاه کنید، نمی‌توانید محتویات گوشی را مشاهده کنید. این ویژگی به حفظ حریم شخصی در مکان‌های عمومی مانند اتوبوس و مترو و حتی روی میز کار هم کمک کرده و مانع از این می‌شود که دیگران بتوانند محتویات گوشی شما را بدون اجازه نگاه کنند.

بهترین برند گلس گوشی

گلس‌های-شیشه‌ای

خرید گلس گوشی از برندهای معتبر و شناخته شده عاقلانه‌ترین کاری است که می‌توانید برای محافظت از صفحه نمایش گوشی خود انجام دهید. برخی از این برندها صفحه نمایش گوشی شما را برای مدتی بیمه کرده و در صورتی که صفحه نمایش گوشی بشکند بخشی از هزینه تعمیر آن را پرداخت خواهند کرد. بر این اساس برندهای بوف، گرین لاین، نیلکین، کوکو، کینگ گونگ و لیتوو را می‌توان به عنوان بهترین برندهای گلس موجود در بازار ایران معرفی کرد که علاوه بر کیفیت بالا از قیمت مناسبی هم برخوردار هستند.

سخن پایانی

انتخاب یک گلس یا یک برند به عنوان بهترین گلس گوشی کاری سخت است و با توجه به دخیل بودن عوامل مختلف و سلیقه افراد نمی‌توان یک نسخه‌ای واحد برای همه پیچید. با این حال توجه به ویژگی‌های مختلف مانند میزان سختی، میزان شفافیت، جنس، حساسیت لمسی، میزان پوشش پنل جلویی، برند و قیمت گلس می‌تواند راه را برای انتخاب هموارتر کند. در نهایت می‌توان گفت بهترین گلس برای شما گلسی است که با نیازها و بودجه شما همخوانی داشته و از صفحه نمایش گوشی شما به خوبی محافظت به عمل می‌آورد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/phone-glass-protector-buying-guide/
ads
ads