داغ ترین ها :
8 دلیل کند شدن گوشی + راه‌های برطرف کردن آن‌ها

8 دلیل کند شدن گوشی + راه‌های برطرف کردن آن‌ها

اکثریت ما عصبانیت ناشی از کند شدن گوشی را تجربه کرده‌ایم. مانند زمانی که می‌خواهیم اسنپ بگیریم یا از طریق اپلیکیشن بانکی، پولی را انتقال دهیم و گوشی محترم مسخره بازی درآورده و به آرامی کار می‌کند. در چنین شرایط بسیاری از افراد ممکن است به شما توصیه کنند که گوشی خود را خاموش و روشن کنید. در حالیکه برخی دیگر ممکن است به شما پیشنهاد خرید گوشی جدید را بدهند. در هر صورت نیاز است که قبل از انجام هر اقدامی دلیل کند بودن گوشی را بدانید. با به دست آوردن این اطلاعات می‌توانید در مورد سرنوشت گوشی خود تصمیم گیری کنید. در این نوشته جنبه‌های مختلف سخت افزاری و نرم افزاری گوشی‌های هوشمند را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا با مهم‌ترین دلایل بروز این مشکل آشنا شویم و راهکارهای عملی برای بازیابی قدرت و عملکرد آن پیدا کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

دلیل کند بودن گوشی

چرا گوشی کند میشود

به همان میزانی که تنوع گوشی‌ها بالا است، دلایل سرعت نداشتن آن‌ها هم متنوع است. قبل از اینکه بخواهیم این دلایل را به صورت کامل بررسی کنیم لازم است به چند نکته اشاره کنیم.

اولا برخی از شرکت‌های گوشی سازی محصولات با کیفیتی تولید نمی‌کنند. بنابراین ترجیحا از برندهای معتبر که این مراحل را رد کرده‌اند گوشی خریداری کنید.

ثانیا برخی از گوشی‌های شرکت‌های مطرح هم برای مصارف بسیار ساده طراحی شده‌اند و توانایی اجرا کردن بسیاری از برنامه‌ها را ندارند. بنابراین باید متناسب با نیازهای هر فرد گوشی خریداری شود و نباید از آن انتظار نادرستی داشت. برای نمونه گوشی‌ ارزان و اقتصادی توانایی اجرای بازی‌های سنگینی مانند PUBG را ندارند و در صورت نصب طبعی است که کند شوند یا لگ بزنند.

ثالثا اگر گوشی خیلی قدیمی دارید نباید انتظار کارایی بالایی از آن داشته باشد. اگرچه گوشی‌ پرچمدار معمولا برای بازه‌های 5 ساله و گاهی بیشتر هم می‌توانند کارایی مناسبی داشته باشند. اما گوشی‌های میان رده و اقتصادی چنین توانایی ندارند. بنابراین اگر گوشی شما خیلی قدیمی است به جای اینکه دنبال دلایل یواش شدن آن باشید بهتر است تعویض را در نظر بگیرید. در ادامه دلایل این مشکل و راه‌های حل را بررسی می‌کنیم.

1- پر شدن حافظه گوشی

پر شدن حافظه گوشی دلیلی است که زودتر از بقیه باعث کند شدن موبایل خواهد شد. در واقع هر چه حافظه دستگاه آزادتر باشد، سرعت گوشی هم بالاتر خواهد بود. به همین دلیل است که در ابتدای خرید گوشی، سرعت و روانی بالایی را تجربه می‌کنیم. در اکثر گوشی‌ها زمانی که حافظه داخلی پر است نوتیفیکیشنی برای فرد ارسال می‌شود تا حافظه را خالی کند. نصب تعداد زیادی برنامه و بازی، ذخیره عکس و فیلم زیاد در گوشی و همچنین فایل‌های حجیم می‌توانند حافظه گوشی را بیش از بیش پر کنند. از طرفی دیگر با افزایش سن موبایل حافظه داخلی هم فرسوده می‌شود و کارایی اولیه خود را ندارد. همه این عوامل باعث می‌شوند که سرعت گوشی به شدت افت کند.

راه حل

آنچه به عنوان راه حل برای جلوگیری از پر شدن سریع حافظه و کاهش سرعت موبایل می‌توان بیان کرد، استفاده از کارت حافظه جانبی یا فضای ابری برای نگهداری از فایل‌های سنگین است. نگهداری فایل‌ها در هارد اکسترنال هم یک راهکار دیگر است. اما هر کدام از این راهکارها معایبی هم دارند.

در مورد کارت حافظه باید اشاره کنیم که بسیاری از موبایل‌های جدید درگاه کارت حافظه را ندارند بنابراین در این موبایل‌ها این روش‌کاربردی نخواهد بود. مشکل فضای ابری، محدود بودن آن‌ها است. هر کدام از شرکت‌های موبایل سازی یک فضای ابری رایگان در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند که فضای آن‌ها محدود بوده و پس از آن باید هزینه پرداخت کنید. این هزینه‌ها به دلار هستند و معمولا راهکاری گران به حساب می‌آیند. از طرفی دیگر ذخیره فایل‌های حجیم در هارد، دسترسی به این اطلاعات را سخت می‌کند. چرا که نمی‌توانید هارد را با خود همه جا حمل کنید.

 

چگونه مشکل پر شدن حافظه را کاهش دهیم؟
پر شدن حافظه گوشی

 

2- حافظه رم پایین

کم-بودن-رم-یکی-از-دلایل-کندی-گوشی

یکی دیگر از مشکلات گوشی‌های موبایل حافظه رم پایین آن‌ها است. هر چه حافظه رم پایین‌تر باشد امکان باز کردن تعداد کمتری برنامه برای شما فراهم است. از طرفی دیگر برخی از برنامه‌ها که در پس زمینه موبایل اجرا می‌شوند، حافظه رم را درگیر می‌کنند و طبیعتا برنامه‌های سنگین‌تر به حافظه رم بالاتری نیاز دارند. بنابراین اگر تعداد زیادی برنامه را به صورت همزمان اجرا می‌کنید و رم گوشی شما پایین است، توصیه می‌کنیم به دنبال گوشی با رم بیشتر باشید یا چند برنامه با هم باز کردن را بی‌خیال شوید.
راه حل

اولین راه حل این است که اپلیکیشن‌های اضافه را از گوشی خود پاک کنید. همچنبن توصیه می‌شود که از باز کردن چندین برنامه سنگین به صورت همزمان خودداری کنید. علاوه بر همه این موارد برخی از مدل‌های گوشی‌ سامسونگ و شیائومی قابلیتی دارند که به کمک آن می‌توانید بخش از حافظه داخلی را به عنوان حافظه رم استفاده کنید. برای مثال می‌توانید به گوشی خودتان که 4 گیگابایت رم دارد، 2 گیگابایت رم دیگر اضافه کنید. اما در نظر داشته باشید که اگر حافظه داخلی گوشی پر شود دیگر نمی‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

3- به روز نبودن سیستم عامل و برنامه‌ها

قبلا بسیار از گوشی‌های اندرویدی مانند گوشی هواوی و دیگر برندها یک یا نهایتا دو سال آپدیت سیستم عامل را دریافت می‌کردند. اما امروزه گوشی‌های پرچمدار ممکن است تا 7 سال آپدیت شوند. حتی گوشی‌های میان رده و اقتصادی هم آپدیت‌های مناسبی را دریافت می‌کنند. در اکثر موارد اشاره می‌شود که آپدیت کردن سیستم عامل و برنامه‌ها می‌تواند کاهش سرعت موبایل را برطرف کند. اما این کار مانند یک شمشیر دو لبه عمل می‌کند و ممکن است گوشی را کند‌تر کند.

بروزرسانی سیستم عامل و برنامه‌ها در بیشتر موارد به رفع مشکلات گوشی کمک می‌کند و گوشی را روان‌تر خواهد کرد. اما در برخی از موارد ممکن است به دلیل مشکلات نرم افزاری این آپدیت‌ها به مشکل بخورند و نتیجه عکس داشته باشند.
راه حل
توصیه می‌شود تا حد ممکن سیستم عامل و برنامه‌های گوشی را به آخرین نسخه ارتقا دهید. همچنین توصیه می‌شود از نصب نسخه بتای آپدیت‌ها خودداری کنید. علاوه بر آن پس از انتشار نسخه جدید، گوشی خود را آپدیت نکنید. بلکه صبر کنید مدتی از انتشار نسخه نهایی آپدیت بگذرد و باگ‌های آن رفع شود و سپس آپدیت را انجام دهید.

4- هک شدن (آلوده شدن گوشی به ویروس)

هک شدن گوشی و در نتیجه آلوده شدن آن به ویروس هم می‌تواند علت این امر باشد. در این موارد هکرها ممکن است برنامه‌ای ناشناخته را روی گوشی شما نصب کنند که منابع آن مانند CPU و حافظه را درگیر کند. این ابزارها به صورتی طراحی شده‌اند که می‌توانند اکثر منابع گوشی را تسخیر کنند و منابع کمی برای انجام کارهای شما باقی بگذارند.
راه حل
اولین راه حل که برای جلوگیری از آلوده شده گوشی به ویروس لازم است اجرا کنید این است که یک آنتی ویروس قوی روی گوشی خود نصب کنید. علاوه بر آن روش‌های هک را بشناسید و از باز کردن لینک‌های ناشناخته و غیر مطمئن خودداری کنید. اگر هم گوشی شما هم هک شده است، در مرحله اول باید بگردید و برنامه‌های اضافی و ناشناخته را حذف کنید. برای این کار از تنظیمات گوشی به بخش app رفته و لیست اپلیکیشن‌های خود را بررسی کنید. همه برنامه‌های ناشناخته را حذف کنید. اگر این راهکارها پاسخگو نبودند می‌توانید گوشی خود را نزد یک تعمیرکار ببرید تا مشکلات آن را حل کند. همچنین گزینه ریست فکتوری می‌تواند گوشی را به حالت اولیه برگرداند، اما همه اپلیکیشن‌ها و فایل‌های شما حذف می‌شوند.

 

گوشی موتورولا را با بهترین قیمت از تکنولایف بخرید.

5- داغ شدن گوشی

داغ شدن بیش از حد گوشی

اگر تا حالا به مدت طولانی زیر نور آفتاب از گوشی استفاده کرده باشید، ممکن است با اخطاری در مورد دمای بسیاری بالای گوشی مواجه شده باشید. همین داغ شدن علت مشکل است. چرا که زمانی که گوشی بیش از حد داغ می‌شود، برای جلوگیری کردن از داغ شدن بیشتر گوشی، عملکرد چیپست آن محدود می‌شود. در نتیجه گوشی کند می‌شود تا دمای آن به حالت عادی برگردد. همین فرایند در جریان بازی‌های سنگین هم ممکن است برای برخی از گوشی‌های اتفاق بیفتد.
راه حل
برای اینکه گوشی شما داغ نکند و عملکرد آن افت پیدا نکند، بهتر است از فعالیت داغ کردن بیش از حد آن جلوگیری کنید. به این منظور اولا نباید زمانی که گوشی در حال شارژ است از آن استفاده کنید. ثانیا گوشی را در معرض گرمای شدید قرار ندهید.

6- مشکلات باتری

یکی دیگر از دلایل این مشکل به مشکلات باتری گوشی‌ها مربوط می‌شود. اگر باتری خراب باشد یا حتی درصد شارژ آن کم باشد، ممکن است در عملکرد نهایی گوشی اختلال ایجاد کند. حتی حالت‌هایی مانند battery saver هم با محدود کردن عملکرد گوشی، سرعت آن را پایین می‌آورند.
راه حل
راه حل این مورد خیلی ساده است اما ممکن است هزینه بردار باشد. اگر حالت battery saver فعال است آن را خاموش کنید. سپس اگر سرعت آن بهبود پیدا نکرد باید به فکر تعویض باتری بیفتید. گوشی‌ آیفون قابلیتی دارند به اسم battery health که به کمک آن می‌توانید از میزان سلامت باتری گوشی خود باخبر شوید. برای دسترسی به این قسمت ابتدا به بخش setting رفته و سپس Battery را انتخاب کنید. حالا روی گزینه Battery Health & Charging کلیک کنید تا درصد سلامت باتری را مشاهده کنید.

 

 

7- استفاده از لانچر و انیمیشن‌های متعدد

گوشی سرعت کافی برای لودینگ را ندارد

استفاده از لانچرهای شخص سوم عموما فشار زیادی را به گوشی وارد خواهند کرد. چرا که مانند این است که یک برنامه به صورت مداوم روی گوشی شما اجرا شود. همین موضوع باعث می‌شود که فشار زیادی به گوشی وارد شده و بخشی از حافظه رم آن به همیشه درگیر باشد. علاوه بر آن انیمیشن‌های سنگینی که ممکن است به ظاهر ساده به نظر برسند می‌توانند عملکرد گوشی را محدود کنند. برای نمونه هنگام باز کردن گوشی ممکن است یک انیمیشن ظاهر شود. همین انیمیشن زیبا و به ظاهر ساده می‌تواند تا حدی سرعت موبایل شما را پایین بیاورد.
راه حل
در این مورد بهترین راه حل استفاده نکردن از لانچرها و انیمیشن‌های متعدد است.

8- کند شدن برنامه‌ها در گوشی

گاهی اوقات ممکن است سرعت گوشی خوب باشد اما در باز کردن برخی از اپلیکیشن‌های آنلاین به مشکل بخورد. در این موارد ممکن است سرعت اینترنت باعث این کندی باشد و ربطی به خود گوشی نداشته باشد. در واقع بسیاری از اپلیکیشن‌های ما به اینترنت نیاز دارند و زمانی که هر کدام از آن‌ها را باز می‌کنیم، نیاز است که اطلاعاتی را از اینترنت دریافت کنند تا بتوانند به درستی کار کنند. در نتیجه اگر اینترنت به درستی کار نکند، ممکن است اجرای برخی از برنامه‌ها به مشکل بخورد.
راه حل
مشکل اینترنت را رفع کنید.

نحوه رفع سرعت پایین گوشی

دلیل کند بودن گوشی چیست؟

اگر همه راهکارهای بالا را بررسی کردید و کماکان گوشی شما سرعت مناسب را پیدا نکرده است. چند راهکار ساده باقی مانده است که احتمالا بتواند مشکل شما را رفع کند.
ریست کردن گوشی: ریست کردن گوشی ممکن است بتواند مشکل را رفع کند. البته در بیشتر موارد این روش موقتی است و پس از مدتی به حالت قبل بر می‌گردد. با این حال در برخی از موارد ممکن است مشکل را به کلی حل کند و نیاز به کار دیگری نباشد.
ریست فکتوری: روش دیگری که می‌تواند دلیل کندی را به طور کامل از بین ببرد، ریست فکتوری است. در این حالت گوشی به تنظیمات کارخانه برمی‌گردد و همه اطلاعات شما حذف می‌شود. بنابراین مهم است که قبل از انجام آن از اطلاعات خود یک بکاپ داشته باشید.
خرید گوشی جدید: در نهایت تنها راه باقی مانده خرید گوشی جدید است. چرا که در بسیاری از موارد با گذشت زمان هم گوشی ما کند می‌شود و هم محصولات جدیدی به بازار می‌آیند که سرعت آن به مراتب از گوشی‌های قدیمی بیشتر است. در نتیجه ما احساس می‌کنیم که سرعت گوشی ما کم شده است. اگر پس از مراحل بالا هنوز علت کند بودن گوشی خود را متوجه نشده‌اید، شاید بهتر باشد که گوشی جدیدی خریداری کنید.

جمع بندی

در نهایت می‌توانیم بگوییم که دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند سرعت گوشی را کاهش دهد. این دلایل بسیار متنوع هستند مواردی مانند قدیمی بودن گوشی، مشکلات باتری، پر بودن حافظه، به روز نبودن نرم افزار و حتی سرعت پایین اینترنت ممکن است روی عملکرد گوشی تاثیر داشته باشد. بنابراین قبل از هر کاری باید دلیل اصلی کند شدن گوشی را پیدا کنید. سپس متناسب با مشکل می‌توانید راه حلی برای آن پیدا کنید. خوشحال می‌شویم اگر تجربه خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/phone-getting-slow-reasons/
ads
ads