داغ ترین ها :
خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ چه دلیلی دارد؟ بررسی کلیه علت ها

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ چه دلیلی دارد؟ بررسی کلیه علت ها

خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ در ویندوز 10 یا 11 قطعا باعث می‌شود تا شما نگران دستگاه خود شوید؛ چرا که قطعا اطلاعات بسیار زیاد و مهمی به روی آن دارید و همچنین برای خرید لپ تاپ جدید باید هزینه زیادی را بپردازید. در ادامه این مطلب قصد داریم علت خاموش شدن لپ تاپ بعد از روشن شدن را توضیح داده و سپس روش حل آن را عنوان کنیم.

وجود ویروس یا بد افزار

وجود ویروس یا بد افزار

یکی از دلایل اصلی خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ را می‌توانیم وجود ویروس در نظر بگیریم. اگر لپ تاپ شما پس از روشن شدن بلافاصله خاموش نمی‌شود، حتما پیشنهاد می‌کنیم کل سیستم را به طور کامل با یک آنتی ویروس خوب اسکن کرده و مطمئن شوید که لپ تاپ به ویروس آلوده نشده است. برای اطمینان از حذف شدن ویروس‌ها حتی می‌توانید یک بار ویندوز لپ تاپ را عوض کرده و مجدد از نو نصب کنید.

داغ شدن بیش از حد لپ تاپ

یک علت خاموش شدن لپ تاپ ایسوس، لنوو، اچ پی و سایر برندها را می‌توانیم داغ شدن بیش از حد آن‌ها بدانیم. زمانی که لپ تاپ شما به شکل ناگهانی خاموش می‌شود اگر دمای آن بسیار زیاد است، دلیل خاموشی را باید همین موضوع در نظر بگیریم.

در واقع هنگامی که دمای قطعات داخلی لپ تاپ از حدی بالاتر می‌رود، خود دستگاه برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی خود را خاموش می‌کند. اگر مشکل به همین دلیل بود پیشنهاد می‌کنیم کنترل بیشتری به روی بالا رفتن دمای CPU و GPU داشته باشید و حتما از کول‌پد استفاده کنید.

 

اگر قصد خرید کیف لپ تاپ دارید، با کلیک روی لینک، تنوع کیف‌ها را می‌توانید در سایت تکنولایف مشاهده کنید.

ورود خاک به داخل فن

ورود خاک به داخل فن

به مرور زمان و با گذشت مدتی از عمر لپ تاپ، گرد و خاک وارد آن شده و باعث می‌شود تا فن دیگر نتواند به خوبی عمل کند. زمانی که فن به درستی عمل نکند دقیقا مانند ماشین که جوش می‌آورد، لپ تاپ هم به شکل ناگهانی خاموش می‌شود.

برای حل این مشکل پیچ‌های پشت لپ تاپ را باز کرده و با مسواک و سشوار (از فاصله دور و با باد سرد) فن‌ها را کاملا تمیز کنید. پس یکی از راه‌های رفع مشکل خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ را می‌توانیم تمیز کردن دوره‌ای فن آن در نظر بگیریم.

توجه داشته باشید که اگر با مشکل روشن نشدن لپ تاپ مواجه هستید، این موارد به کارتان نخواهد آمد و باید مسیر دیگری را برای رفع مشکل پشت سر بگذارید.

 

با خرید هارد اکسترنال، فضای کافی برای ذخیره سازی محتوای لپ تاپ خود را داشته باشید.

مشکل در بایوس و تنظیمات آن

دلیل خاموش شدن لپ تاپ هنگام بالا آمدن ویندوز یا خاموش شدن ناگهانی آن را می‌توانیم مشکل در بایوس در نظر بگیریم. بایوس بخشی نرم افزاری است که به محض روشن شدن لپ تاپ، تمام قطعات را چک کرده و سپس اجازه روشن شدن کامل را صادر می‌کند. اگر به هر دلیلی تنظیمات بایوس ایراد داشته باشد قطعا لپ تاپ با مشکل مواجه خواهد شد.

برای ورود به بایوس لپ تاپ خود تنها کافیست پس از روشن شدن آن یکی از دکمه‌های F1، F2، Esc را فشار دهید. برای اطلاع دقیق از این دکمه می‌توانید مدل یا برند لپ تاپ خود را سرچ کنید. برای این کار به جای X برند لپ تاپ خود را جایگزاری کرده و در گوگل عبارت how to enter X bios را جستجو کنید.

پس از وارد شدن به بایوس لپ تاپ خود، بسته به مدل آن در جستجوی گزینه‌ای با نام Default settings یا Setup Default یا Reset to Default یا موارد این‌چنینی باشید.

آپدیت نبودن درایورها

فرقی نمی‌کند که در پی انداختن صفحه گوشی روی لپ تاپ باشید یا با خاموش شدن لپ تاپ بعد از چند ثانیه مواجه شده باشید، در هر صورت یکی از راه‌هایی که می‌تواند نجات دهنده لپ تاپ شما باشد همین آپدیت کردن درایورهای آن است. برای این کار می‌توانید از برنامه‌ای مثل driver reviver کمک بگیرید.

مشکل در سیستم عامل

مشکل در سیستم عامل

مشکل در سیستم عامل هر دستگاهی می‌تواند عملکرد آن را مختل کند، حالا این دستگاه می‌تواند لپ تاپ، تبلت، گوشی هوشمند یا حتی یک ساعت هوشمند باشد. پس یک علت خاموش شدن ناگهانی لپ تاپ lenovo، ایسوس و سایر برندها را می‌توانیم مشکل جدی در سیستم عامل یا نصب ناقص آن بدانیم. برای رفع این مشکل بهترین کار نصب مجدد سیستم عامل است.

مشکلات باتری

اگر چند سالی است که از لپ تاپ خود استفاده می‌کنید یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی آن می‌تواند خراب شدن باتری باشد. فارغ از این که قیمت لپتاپ لنوو، اچ پی، دل، ایسوس، ام اس آی یا سایر برندها چقدر است، پس از چند سال استفاده قطعا باتری آن ضعیف شده و در نهایت کارایی صحیح خود را از دست می‌دهد.

مشکل سخت افزاری

آخرین موردی که باید در نظر داشته باشید، احتمال خرابی لپ تاپ msi، لنوو، ایسوس یا دیگر برندها است. برای نمونه ممکن است برد یا یکی از قطعات داخلی به هر دلیلی آسیب دیده باشد و به همین دلیل لپ تاپ نتواند به درستی کار کند. برای حل این مشکل حتما باید به یک تعمیرکار مجرب مراجعه کرده و ایراد را برطرف کنید.

جمع بندی

در این مطلب به شما توضیح دادیم که لپ تاپ به چه دلایلی به شکل ناگهانی خاموش می‌شود و برای حل این مشکل باید چه مسیری را پیش بروید و چه اقداماتی را انجام دهید. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که اگر لپ تاپ شما قدیمی است این مشکل احتمالا به ایراد سخت افزاری برمی‌گردد (خرابی باتری یا قطعات داخلی) ولی اگر لپ تاپ جدید است به احتمال قوی مشکل در بخش نرم افزاری است.

سوالات متداول

علت خاموش شدن لپ تاپ بعد از روشن شدن چیست؟ این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله خراب شدن قطعات داخلی، مشکل نرم افزاری، ایراد در سیستم عامل و موارد دیگر رخ دهد که در متن روش حل آن را توضیح داده‌ایم.

دلیل خاموش شدن لپ تاپ هنگام بالا آمدن ویندوز چیست؟ یکی از دلایل اصلی این مشکل می‌تواند ایراد در بخش bios باشد که در متن روش حل آن را توضیح داده‌ایم.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/laptop-suddenly-shuts-down/
ads
ads