داغ ترین ها :
چند روش برای صرفه جویی در مصرف گاز داریم؟ نکات استفاده بهینه از سیستم‌های گرمایشی

چند روش برای صرفه جویی در مصرف گاز داریم؟ نکات استفاده بهینه از سیستم‌های گرمایشی

با سرد شدن هوا به طبع مصرف گاز هم افزایش پیدا می‌کند، چرا که شما برای گرم کردن خانه شروع به بیشتر کردن دمای پکیج‌های خانگی و بخاری می‌کنید و با توجه به همگانی بودن این حرکت، ذخیره انرژی گاز در مرحله بحرانی‌ای قرار می‌گیرد تا جایی که دولت شروع به پخش تبلیغات و گسترش آموزش صرفه جویی در مصرف گاز می‌کند، بنابراین بهتر است تا قبل از رسیدن به سردترین روزهای سال با روشهای صرفه جویی در انرژی گاز آشنا باشید. در این مقاله از تکنولایف قصد داریم تا این دسته از روش‌ها را آموزش دهیم، پس با ما همراه باشید.

عایق کاری:اولین و بهترین راه حل

عایق کاری یکی از آن دسته راه حل‌هایی است که به فصل سال ربطی ندارد و در واقع نیاز است تا برای ورود به هر فصلی با هر دمایی این کار را برای صرفه جویی در انرژی گاز انجام دهید. تفاوتی نمی‌کند که از پکیج استفاده می‌کنید یا بخاری گازی و برقی، چرا که در هر صورت عایق کاری باید در محل زندگی شما به بهترین نحو اعمال شود.
برای عایق کاری باید از نشت انرژی گاز جلوگیری کنید تا محل مد نظر گرم‌تر یا سردتر شود. جهت صرفه جویی در انرژی گاز و گرمایی ابتدا نگاه جامعی به درب‌ها، پنجره‌ها و سقف داشته باشید، و در این مسیر از کانال کولر هم غافل نشوید. اگر شرایط تعویض درب و پنجره و انتخاب مدل‌های دوجداره را دارید، حتما این کار را انجام دهید، اما در صورت نبود شرایط تعویض هم باز نیازی به ناامیدی نیست، چرا که می‌توانید از راهکارهای دیگری استفاده کنید. استفاده از ورق‌های آلومینیومی، چسب فوم پلی یورتان جهت جلوگیری از نفوذ سرما، گردوغبار (حتی صدا) و نایلون عایق بهترین راه حل در مسیر درزگیری برای صرفه جویی مصرف گاز است.

نصب پرده برای پنجره:تاثیرگذار روی صرفه جویی انرژی گرمایی

صرفه جویی در انرژی

شاید به نظر نیاید، اما نصب پرده برای پنجره مخصوصا استفاده از جنس ضخیم در فصول سرد سال راه حلی ساده و کاربردی است. این راه حل یکی از کم‌ترین هزینه‌ها را در پی دارد. پرده‌های مناسب تابستان باعث خنک شدن اتاق و جلوگیری از ورود پرتو خورشیدی به داخل خانه می‌شوند و در هوای سرد هم باعث گرم شدن خانه و باقی ماندن گرمای تولید شده توسط بخاری گازی در فضای داخلی می‌شوند.

انتخاب جای درست برای بخاری و وسایل گرمایشی

انتخاب فضای درست برای قرار گرفتن وسایل گرمایشی آنقدر اهمیت دارد که بعد از رعایت کردن نکات آن متوجه اثرات مثبت آن خواهید شد. یکی از اساسی‌ترین موارد صرفه جویی در مصرف گاز همین نکته است که پیش از خرید بخاری برقی یا گازی و حتی شومینه حتما جای مناسب قرار دادن آن را انتخاب کرده باشید. توجه داشته باشید که وسیله گرمایشی را روی دیواری قرار ندهید (به شکل دیواری یا زمینی) که روی همان دیوار پنجره یا درب تراس قرار دارد، چرا که این اتفاق بزرگ‌ترین ضربه را به صرفه جویی انرژی گرمایی می‌زند. باز و بسته شدن درب تراس و پنجره باعث اتلاف انرژی می‌شود، بنابراین قرار گرفتن سیستم گرمایشی در پایین آن در طولانی مدت باعث افزایش هدر رفت گرما و انرژی گاز می‌شود، همچنین در اگر کمی بیشتر دقت کنید، یک نصب اشتباه باعث افزایش هزینه‌های شما هم خواهد شد، قاعدتا خوشحال کننده نخواهد بود که هزینه بیشتری را بابت قبوض گاز و برق پرداخت کنید، بنابراین به این مورد در مورد صرفه جویی در مصرف گاز اهمیت دهید.

 

با برچسب انرژی بیشتر آشنا شوید:
برچسب انرژی

 

به گرم کردن کف منزل اهمیت دهید:از زمین غافل نشوید!

اگر علاقه‌ای به پوشاندن کف زمین با فرش، موکت و قالیچه ندارید یا اصلا به هر دلیلی شرایط آن را ندارید، می‌توانید از کف پوش‌های گرمکن جدیدی که قابل جدا شدن و شست‌وشو شدن هم هستند، استفاده کنید. شما با گرم کردن زمین مخصوصا در شرایطی که در طبقه همکف یا اول ساکن هستید، می‌توانید تا حد زیادی در مصرف انرژی گاز برای گرم کردن فضا در خانه صرفه جویی کنید و یکی از بهترین عملکردها را در این مسیر داشته باشید.

جوشاندن آب: خیلی ساده و ابتدایی

چطور در مصرف گاز صرفه جویی کنیم

اگر زندگی‌های قدیمی را به یاد بیاورید، قطعا نشانه‌هایی از روشن بودن دائم کتری و سماور به یاد می‌آورید، البته که این حجم از استفاده در گذشته به دلیل علاقه زیاد به نوشیدن چای بوده و این روزها احتمالا کتری برقی جایگاه آن‌‎ها را گرفته است، اما موضوع اینجاست که این روشن بودن دائم به گرم‌تر شدن خانه کمک بسیار زیادی می‌کرد، بنابراین شما هم در عصر جدید می‌توانید با قرار دادن کتری روی شعله بسیار کم به تولید بخار آب جوش کمک کنید و فضای خانه را تا حد زیادی گرم کنید.

 

بهترین بخاری های بازار را بشناسید:
بخاری برقی کم مصرف

 

استفاده از ترموستات قابل تنظیم

ترموستات یا همان دماپایی که در مدرسه برای اولین بار با اسم آن آشنا شدیم، وسیله‌ای است که به هدف حفظ دمای محیط در یک محدوده معین تولید شده است. ترموستات‌ها به مرور زمان در مدل‌های مختلفی مانند مکانیکی و الکتریکی تولید شدند. در حال حاضر با انتخاب یک ترموستات دیجیتال مناسب می‌توانید به حفظ گرمای محیط اطراف کمک کنید و در مصرف گاز صرفه جویی کنید. شاید تا به حال به این مبحث فکر نکرده باشید یا اصلا آشنایی نداشته باشید، اما با خرید ترموستات هوشمند می‌توانید مرتبا دمای خانه را به بهینه‌ترنی روش ممکن نگه دارید و در زمان‌هایی که منزل نیستید هم با نصب اپلیکیشن مربوطه و استفاده از آن به تنظیم دمای خانه کمک کنید.

لباس گرم هم موثر است!

دو راه صرفه جویی در مصرف انرژی

تاثیر پوشیدن لباس گرم هم دست کمی از موارد گفته شده ندارد. شما می‌توانید با پوشیدن لباس گرم بیشتر تصمیم به کم کردن دمای وسایل گرمایشی بگیرید و در مسیر صرفه جویی در انرژی گاز قدم بگذارید.

دمای فضاهای بسته را در حد معمول نگه دارید

اگر شما از آن دسته افراد هستید که درجه وسیله گرمایشی داخل اتاق را تا حدی بالا می‌برید که از یک حدی به بعد احساس کمبود اکسیژن می‌کنید و برای بهتر نفس کشیدن نیاز به باز کردن درب اتاق و پنجره‌ها دارید، باید بگوییم که شما یکی از بدترین ضربه‌ها را به دنیای صرفه جویی انرژی گاز می‌زنید و این حرکت صدمات جبران ناپذیری را در طولانی مدت در پی دارد. اگر دمای اتاق را در حد معمولی نگه ندارید و به طور همزمان درب را باز بگذارید و دمای بخاری، شوفاژ یا اصلا هر وسیله دیگری را زیاد کنید، در آینده شاهد افزایش هزینه‌های مالی و معنوی مصرف انرژی و گرما خواهید شد.

استفاده از لامپ ال ای دی: کمکی که فکرش را نمی‌کنید!

اگر در فصل زمستان و زمان‌هایی که هوا سرد می‌شود، از لامپ led استفاده کنید، قطعا گرمای بیشتری در خانه شما حفظ خواهد شد و از اتلاف آن جلوگیری می‌شود، بنابراین به جای استفاده از لامپ‌های حبابی قدیمی از لامپ‌های ال ای دی استفاده کنید.

سلامت قطعات وسایل گرمایشی را بررسی کنید

پیش از شروع فصل سرد هر سال حتما از سلامت قطعه‌های مختلف وسیله گرمایشی خانه خود مطمئن شوید تا صرفه جویی در انرژی گاز در خانه شما رعایت شود. پکیج، بخاری برقی، بخاری گازی و شوفاژ را حتما سرویس کنید و از آن‌ها در سالم‌ترین حالت ممکن استفاده کنید.

به یخچال و جایگاه قرار گرفتن آن هم اهمیت دهید

اگر دقت کرده باشید، ایجاد فاصله میان یخچال و دیوار پشتی یکی از آن دسته نکاتی است که همواره به عنوان راه های صرفه جویی در انرژی بیان می‌شود. این نکته بیشتر از یخچال‌های امروزی برای یخچال و فریزرهای قدیمی گفته می‌شود، چرا که داغ شدن لوله‌های روکار یخچال و فریزر در قدیم باعث اتلاف انرژی گرمایی و از آن طرف صدمه به محصول می‌شود. در واقع بالا رفتن دمای بدنه یخچال متاسفانه در موارد حاد و جدی منجر به سوختن یخچال فریزر هم می‌شود.

جایگزین کردن وسایل قدیمی با وسایل جدید

اگر به جای تعمیر دائم وسایل گرمایشی قدیمی و استفاده از لوازم مستهلک تصمیم به خرید وسایل گرمایشی جدید بگیرید، قدم بزرگی را به نفع صرفه جویی انرژی گاز و برق برمی‌دارید.

بهترین راهکار ممکن: روی انرژی خورشید حساب باز کنید

خوشبختانه از اولین سالی که در دوران مدرسه با انرژی خورشیدی آشنا شدید، مدت زیادی می‌گذرد و در این زمان استفاده از فناوری انرژی خورشیدی و اهمیت آن بیشتر از سایر موارد جا افتاده است. اگر قصد دارید تا یک حرکت بزرگ و اساسی بزنید، حتما از صفحه خورشیدی روی پشت بام استفاده کنید و برای تولید گرما در محل زندگی خود از انرژی خورشید به جای گاز کمک بگیرید، در نتیجه می‌توانید بهترین اتفاق را برای خود رقم بزنید.

بهترین جمع بندی برای صرفه جویی در مصرف گاز

صرفه جویی در مصرف گاز یکی از آن دسته وظایف شهری و عمومی مهمی است که پرداختن به آن اهمیت بالایی دارد. اگر به جای باز گذاشتن درب اتاق و پنجره از گرمای زیاد و دمای بالای سیستم گرمایشی از روش کم کردن دمای دستگاه و پوشیدن لباس بیشتر استفاده کنید یا برای مثال از سلامت وسیله گرمایشی مطمئن باشید و در کنار آن از روش‌هایی ساده و ابتدایی مانند روشن نگه داشتن کتری جهت تولید بخار آب استفاده کنید، شما یکی از بهترین افراد صرفه جوگر در این زمینه هستید و می‌توانید عملکردی مثبت و قابل ارزش را برای زندگی خود و جامعه رقم بزنید. در صورتیکه پیشنهادهایی بهتر و جدیدتری برای صرفه جویی در مصرف انرژی به ویژه انرژی گاز و برق دارید، می‌توانید با نوشتن در بخش نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارید و به تبادل اطلاعات با سایر خوانندگان این مقاله از تکنولایف بپردازید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/how-to-save-gas-at-home-and-the-best-ways-to-save-energy/
ads
ads