این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
فهرست مطالب
سه نظام دریل یک قطعه حیاتی است که انتقال نیرو از موتور به مته را برعهده دارد و عدم کارایی درست آن میتواند علاوه بر اختلال در روند کاری، باعث آسیب زدن به سایر تجهیزات و حتی خود افراد شود. در بسیاری از موارد با گذشت زمان و بر اثر استفاده زیاد از دریل ممکن است سه نظام آن ساییده یا لق شود و در حالت بدتر، شکسته شود. برای درک عمق مسئله تصور کنید که در حال انجام کار هستید و ناگهان مته از سه نظام جدا میشود؛ در چنین حالتی ممکن است آسیبهای جدی به افراد و وسایل وارد شود. برای جلوگیری از چنین شرایطی نیاز است که وضعیت سه نظام دستگاه را به صورت دورهای چک کنید و در صورت نیاز آن را تعویض یا تعمیر کنید. به همین دلیل در این نوشته تلاش میکنیم نحوه تعویض سه نظام دریل را به سادهترین روش ممکن به شما آموزش دهیم.
انواع ابزار و تجهیزات مورد نظر شما در تکنولایف با بهترین قیمت موجود است.
سه نظام یک قطعه استوانهای شکل است که در انتهای دریل قرار گرفته و رابط بین موتور دریل و متهها محسوب میشود. این قطعه مته را محکم نگه میدارد تا به کمک نیروی موتور بتوان مته را به کار انداخت. سه نظام مته را سفت نگه میدارد و با چرخش دریل، مته را به چرخش در آورده و میتوانید اجسامی مانند دیوار یا فلزات را سوراخ کنید. دلیل نام گذاری آن هم به وجود سه فک در داخل آن برمیگردد که با سفت کردن آنها مته در جای خود محکم میشود. این فکها باز و بسته میشوند و میتوان از متههایی با اندازههای متفاوت در آنها استفاده کرد.
از نظر نحوه باز و بسته کردن سه نظام میتوان آن را به دو دسته شامل سه نظام آچار خور و سه نظام خودکار تقسیم کرد. برای باز و بسته کردن فکِ سه نظام آچارخور به یک آچار مخصوص نیاز است اما فک سه نظام اتوماتیک را میتوان با دست باز و بسته کرد. البته جنس این دو هم با هم تفاوت دارد.
در نظر داشته باشید که تعویض سه نظام اتوماتیک دریل با سه نظام آچارخور تفاوتی ندارد و تنها تفاوت آنها این است که برای باز و بسته کردن فک لازم است از آچار استفاده کنید یا به کمک دست میتوانید آن را باز و بسته کنید.
قبل از اینکه بخواهید سه نظام دریل را تعویض کنید نیاز است که یک سری ابزار و تجهیزات را آماده کنید. ابزار مورد نیاز برای تعویض سه نظام شامل موارد زیر است:
خوشبختانه طریقه تعویض سه نظام دریل در مدلهای مختلف یکسان است و به ندرت پیش میآید که محصولی پیدا کنید که روندی متفاوت داشته باشد. حتی دریل چکشی و گیربکسی هم از این نظر با هم تفاوتی ندارند و تعویض سه نظام آنها مشابه همدیگر است. برای این کار ابتدا باید سه نظام قبلی را باز کرده و سپس سه نظام جدید را جایگزین آن کنید. برای سادهتر شدن کار تلاش میکنیم که این دو مرحله را به صورت جداگانه توضیح دهیم:
تعویض سه نظام دریل برقی و دریلهای شارژی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارد و کل روند آنها یکی است. فقط در نظر داشته باشید که قبل از شروع کار نیاز است دریل را از برق بکشید یا باتری آن را جدا کنید. چرا که که قیمت دریل برقی و شارژی به گونهای است که آسیب رساندن به دریل میتواند خسارات مالی زیادی به همراه داشته باشد، پس به این نکته توجه کافی داشته باشید.
مکانیزم به کار رفته در دریل اکثر برندها مشابه هم است و تعویض آنها از یک رویه ثابت پیروی میکند. تعویض سه نظام دریل بوش با تعویض سه نظام دریل رونیکس یا تعویض سه نظام دریل ماکیتا هیچ تفاوت خاصی ندراند. حتی نوع سه نظام هم روی این موضوع تاثیری ندارد و تعویض سه نظام اتوماتیک دریل با سه نظام آچارخور هیچ تفاوت خاصی ندارد. از طرفی دیگر نوع دریلها هم نمیتوانند این رویه را تغییر دهند و تعویض سه نظام دریل چهار شیار با دریل ستونی یا چکشی روندی کاملا مشابه دارند. بنابراین روش بیان شده در بالا برای اکثر دریلها کاربردی است.
سه نظام قطعه بسیار مهمی در ساختار دریل است و خراب شدن آن در حین کار میتواند آسیبهای زیادی به بار بیاورد. به همین دلیل نیاز است به صورت دورهای آن را چک کرده و در صورت نیاز برای تعویض آن اقدام کنید. تعویض سه نظام دریل توسن یا هر برند دیگری ساده است و چند مرحله مختلف دارد که افراد میتوانند به راحتی آن را انجام دهند و نیازی به افراد متخصص نیست. فقط در صورتی که مراحل بالا را طی کردید و به نتیجه نرسیدید، میتوانید برای تعمیر سه نظام به تعمیرگاه مراجعه کنید.
بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها