این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
فهرست مطالب
یکی از مفاهیمی که در طول زندگی و بهخصوص در زمینه شغلی و تحصیلی زیاد با آن مواجه میشوید، رزومه است. نوشتن صحیح رزومه باعث میشود که شما شانس بسیار بهتری برای به دست آوردن شغل یا مقطع تحصیلی مورد نظری که برای آن اقدام کردهاید داشته باشید. در ادامه همراه تکنولایف باشید تا به صورت دقیق به شما بگوییم رزومه کاری چیست و نگارش صحیح آن چطور در مسیر شغلی شما معجزه خلق میکند.
کلمه رزومه از واژه فرانسوی résumé گرفته شده و به معنای خلاصه کردن است. رزومه در واقع سندی است که شما ایجاد میکنید تا مهارتها و تواناییهای تحصیلی یا حرفهای خود را به صورت مختصر و مفید در اختیار فرد دیگری قرار دهید که این فرد عموما یک استاد یا مرکز تحصیلی یا یک کارفرما است.
به رزومهای که به صورت تخصصی برای کار نگارش میشود، رزومه کاری میگویند. در رزومه کاری شما باید تواناییها و سوابق شغلی که مرتبط با جایگاه مورد نظر است را به صورت خلاصه و البته در قالب صحیحی در اختیار کارفرما یا منابع انسانی شرکت هدف قرار دهید.
قبل از این که بخواهیم لپ تاپ را برداریم و به سراغ رزومه نویسی برویم بهتر است دلیل اهمیت بالای رزومه را با هم بررسی کنیم.
• رزومه کاری اولین چیزی است که کارفرما از شما میبیند و قرار است شما را بر مبنای این سند مورد قضاوت قرار دارد. پس بهتر است بهترین تاثیرگذاری را داشته باشید.
• کارفرما شما یا افراد دیگری که برای کار اقدام کردهاند را نمیشناسد و قرار است مهارت شما را از طریق رزومهای که ارائه کردهاید بررسی کند.
• نحوه صحیح رزومه نوشتن باعث میشود تا شما به مصاحبه حضوری دعوت شوید و در ادامه بتوانید شغل مورد نظر را به دست بیاورید.
• به نوعی رزومه شغلی زندگی حرفهای و کاری شما را به خلاصهترین و بهترین شکل ارائه میکند تا کارفرما بهتر بتوانید متوجه تواناییها و تخصص شما شود.
حالا که فهمیدم رزومه یعنی چی، وقت آن است که به سراغ نحوه نوشتن و نکات کلیدی و مهم در نگارش آن برویم. البته قبل از آن بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که در رزومه چه باید نوشت. یک رزومه خوب باید موارد زیر را شامل شود.
• اطلاعات شخصی
• خلاصهای از زندگی حرفهای
• تحصیلات
• سوابق کاری
• مهارتها
• پروژههای انجام داده
• گواهینامههای کسب کرده
• میزان تسلط به زبانهای خارجی
تفاوتی ندارد که در پی نوشتن رزومه کاری ساده باشید یا پیشرفته، در هر صورت بخش ابتدایی باید اطلاعات شخصی و هویتی شما مانند شماره تلفن همراه و محل سکونت را شامل شود و از این طریق کارفرما بتواند با شما ارتباط بگیرد و تماس برقرار کند. این بخش موارد زیر را شامل خواهد شد.
• نام و نام خانوادگی
• عنوان اصلی شغلی
• شماره تماس
• ایمیل (ترجیحا کاری)
• لینکدین (در صورتی که اکانت دارید)
• شهر و کشور محل سکونت
توجه داشته باشید که ساخت اکانت لینکدین نیز به اندازه باقی اجزای رزومه شما اهمیت دارد. خیلی از افرادی که در حوزه جذب نیرو کار میکنند بعد از بررسی رزومه شما حتما میخواهند سری به لینکدین شما بزنند تا پروفایل شما را بررسی کرده و وضعیت شما را نسبت به شرکت خود بررسی کنند. همچنین خیلی از کارفرمایان در داخل لینکدین با اکانت شما روبرو میشوند و پس از آن از شما درخواست رزومه میکنند. پس حتما در مسیر حرفهای خود، لینکدین را نیز در نظر داشته باشید.
این بخش از رزومه نویسی نسبتا اهمیت بالایی دارد و شما باید بتوانید در یک یا حداکثر دو پاراگراف زندگی حرفهای و کاری خود را به بهترین و جذابترین شکل ممکن خلاصه کنید. این بخش باید تواناییهای کلی و تجربیات شما را شامل شود و بیان کند که چرا شما کاندید مناسبی برای شرکت هستید و در چه زمینه میتوانید مفید و مؤثر واقع شوید.
تحصیلات خود را از آخرین مدرک به قبل بنویسید. توجه داشته باشید که نیازی نیست به شکل مفصل به این بخش بپردازید و تنها کافیست که اطلاعات را به شکل تیتر گونهای بیان کنید. مثال زیر احتمالا میتوانید برای شما مفید باشد.
• کارشناسی ارشد – دانشگاه صنعتی شریف – مهندسی کامپیوتر
• کارشناسی – دانشگاه تهران – ریاضی
این بخش برای کارفرما اهمیت زیادی دارد و قطعا به بخش تجربیات کاری شما توجه ویژهای میشود. توجه داشته باشید که سوابق کاری خود را از جدیدترین باید آغاز کنید و در ابتدا تجربه قبلی خود را بنویسید. در نوشتن این بخش باید به نام شرکت اشاره کنید و بگویید که در چه جایگاهی مشغول به کار بودهاید و دقیقا مسئولیتهای شما چه مواردی بودهاند.
همچنین اگر در شغل قبلی خود دستاوردی به دست آوردهاید باید به آن اشاره کنید. همچنین در این بخش باید ذکر شود که مدت زمان فعالیت شما در شرکت سابق چقدر بوده است. مثال زیر شاید بتواند برای شما مفید واقع شود.
• نام شرکت: شرکت X
• عنوان شغلی: نویسنده ارشد محتوا
• مسئولیتها: بهینه سازی مطالب، نوشتن بررسی تخصصی
• دوره فعالیت: ۳ سال و ۴ ماه
مهارتها به دو دسته Hard Skill و Soft Skill تقسیم میشوند. مهارتهای فنی در دسته اول قرار میگیرند و مهارتهای ارتباطی در دسته دوم. برای مثال به عنوان یک برنامه نویس میتوانید این بخش را به شکل زیر نگارش کنید.
• برنامهنویسی: Python, Java, JavaScript
• فریمورکها: Flask, Django, React
• پایگاهداده: MySQL, PostgreSQL
• ابزارها: Git, Docker, Linux
• توانایی انجام کارهای تیمی
• مدیریت زمان
• خلاقیت در حل مسائل
اضافه کردن این بخش به رزومه کاملا به زمینه کاری شما بستگی دارد و در برخی از حوزهها پروژههای انجام داده چندان معنایی ندارد. اگر زمینه کاری شما به گونهای است که در آن پروژههای بزرگ و مهمی انجام دادهاید حتما باید به آن در رزومه اشاره کنید. در نظر داشته باشید که وجود این بخش اختیاری است.
اگر سابقه کاری زیادی ندارید ولی در عین کار به دنبال جایگاه شغلی هستید یکی از بخشهای بسیار مهم رزومه برای شما همین قسمت گواهینامههای معتبر است. کارفرما به کمک این گواهینامههایی که در رزومه درج میکنید متوجه میشود که شما اطلاعات و علم کافی در حوزه مد نظر دارید حتی اگر تا کنون به صورت رسمی وارد بازار کار نشدهاید.
این قسمت حتی در صورتی که سابقه کار دارید هم میتواند نقش به سزایی در به دست آوردن جایگاه شغلی خوب ایفا کند و شما را نسبت به رقبا پیش بیندازد. مثال زیر شاید دید بهتری به شما در زمینه گواهینامههای معتبر بدهد.
• دوره Machine Learning with Python در coursera
• دوره Data Management در Udemy
در دنیای امروز در اکثر جایگاههای شغلی در حد زیاد یا کم به زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت و به همین جهت این بخش باید در رزومه وجود داشته باشد. اگر به چند زبان مسلط هستید حتما به همه آنها اشاره کرده و میزان تسط خود را نیز به شکل زیر عنوان کنید.
• زبان انگلیسی – C1
• زبان آلمانی – A2
• زبان ایتالیایی – B1
حال که دیگر میدانید رزومه شامل چیست، وقت آن رسیده که به سراغ تألیف رزومه برویم. عموم رزومهها در سه حالت رزومه زمانی، رزومه مهارتی و رزومه ترکیبی جای میگیرند.
اگر سابقه کاری زیاد و قوی دارید بهتر است از رزومه زمانی استفاده کنید. در این نوع رزومه پس از اطلاعات شخصی و البته توضیح کوتاه در مورد زندگی حرفهای خود به سراغ سوابق کاری میروید و به ترتیب از آخرین جایگاه شغلی به قبل آنها را لیست میکنید.
این کار باعث میشود کارفرما متوجه شود که رزومه شما قوی و سنگین است و چندین سال در این حوزه مشغول به کار بودهاید. اگر شرکت قبلی که در آن مشغول به کار بودهاید مشهور و بزرگ بوده باشد این نوع رزومه کار شما را بسیار راحتتر میکند.
اگر سابقه کاری زیادی ندارید یا به تازگی زمینه کاری خود را تغییر دادهاید بهتر است به سراغ رزومه مهارتی بروید. همان طور که از نام این رزومه مشخص است تمرکز بیشتری به روی مهارتهای شما دارد و تلاش میکند تا شما را فردی ارزشمند برای شرکت نشان دهد.
در رزومه مهارتی پس از اطلاعات شخصی و توضیح در مورد زندگی کاری به سراغ تواناییها و مهارتها خواهید رفت و پس از آن به سوابق کاری اشاره میکنید. در نظر داشته باشید که بخش مهارتها باید پر رنگ و جذاب باشد و کارفرما را به جذب شما ترغیب کند.
اگر هم مهارتهای زیادی دارید و هم مدت زمان زیادی را مشغول به کار بودهاید، شاید رزومه ترکیبی برای شما بهترین گزینه ممکن باشد، جایی که مهارتها با نمونه کار واقعی یا تجربه حقیقی کار ترکیب میشوند و جلوه بسیار خوبی به رزومه شما میدهند.
برای نمونه شما اشاره میکنید که توانایی بالایی در مدیریت پروژه دارید و بعد از آن عنوان میکنید که برای مدت یک سال مدیر بخش خاصی از یک شرکت بودهاید.
برای ساخت رزومه ابزارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد و شما بسته به نیاز میتوانید یکی را انتخاب کنید.
قطعا با مایکروسافت ورد آشنایی دارید، نرم افزاری که سالهاست به ما کمک میکند تا متون مختلف را نگارش کنیم و دسترسی بسیار خوبی به ابزار گوناگون داشته باشیم. این اپلیکیشن قالبهای از پیش ساخته شدهای دارد که شما به راحتی میتوانید آنها را انتخاب کنید و تنها متن داخل ساختار را تغییر دهید. تألیف رزومه کاری از طریق این روش بسیار ساده است و در آخر نیز میتوانید خروجی PDF از فایل ورد خود تهیه کنید.
به احتمال زیاد سایت یا برنامه Canva را میشناسید و قبلتر برای ویرایش تصاویر و جذاب کردن عکسها از آن استفاده کردهاید. این سایت تنها برای این کار نیست و بخشی کامل برای نوشتن رزومه دارد که ویژگیها و قالبهای جذابی را پیش روی شما قرار میدهد. برای نوشتن رزومه باید به بخش مرتبط در سایت Canva مراجعه کنید و سپس از بین خیل عظیمی از گزینهها یکی را انتخاب کنید.
شاید باورتان نشود ولی در این سایت نزدیک به ۱۶۰۰۰ قالب آماده وجود دارد و قطعا نمیتوانید همه آنها را مرور کنید. هر نوع رزومهای که بخواهید و هر نیازی که داشته باشید قطعا قالبی مناسب با نیاز شما در Canva یافت میشود و مهمتر این که میتوانید آن را بسته به نیاز ویرایش کنید و ابزارهای این سایت در دسترس شما قرار خواهد گرفت.
اگر قصد دارید رزومه خود را به زبان انگلیسی نگارش کنید شاید کمتر سایتی بتوانید حریف Resume.io شود و این گفته چندین دلیل دارد. اول این که این سایت به شما اجازه میدهد که شما خودتان رزومه را بسازید و یا از طریق پاسخ دادن به سوالات مختلف این کار را به هوش مصنوعی بسپارید.
از طرفی حتی اگر خودتان از پایه رزومه را بسازید در تمامی مراحل به هوش مصنوعی دسترسی خواهید داشت و پیشنهادهای جذابی برای بهتر کردن رزومه خود دریافت خواهید کرد. رزومه نهایی شما سنجیده خواهد شد و به نوعی ارزیابی کیفیت میشود تا بالاترین شانس ممکن را در بین سایر رقبا داشته باشد و همین موارد Resume.io را به گزینهای بینقص تبدیل میکند.
اگر رزومه فارسی میخواهید بدون شک میتوانید به سراغ سایتهای داخلی بروید و به کمک آنها رزومه کاری خود را نگارش کنید. مزیت سایتهای داخلی این است که همه چیز به زبان فارسی نمایش داده میشود و چالشی مبنی بر درک زبان انگلیسی نخواهید داشت و به راحتی میتوانید متون را به فارسی وارد کنید.
سایتهای زیر گزینههای مناسبی برای ساخت رزومه هستند که میتوانید از آنها کمک بگیرید.
• رزومه ساز
• کاربوم
• جابینجا
• جاب ویژن
• سایت cvresume.ir
حالا که میدانید رزومه کاری شامل چیست، وقت آن رسیده که موارد زیر را در نگارش آن رعایت کنید.
• در نوشتن متن رزومه کاری زیاده گویی نکنید؛ چرا که قرار نیست وقت خیلی زیادی برای بررسی هر رزومه صرف شود. بهترین کار این است که در کوتاهترین شکل ممکن کل منظور خود را منتقل کنید، بهگونهای که بیشترین گیرایی ممکن را نیز داشته باشد.
• از نوشتن دروغ در رزومه خود دوری کنید؛ زیرا پس از بررسی رزومه به مصاحبه دعوت خواهید شد و در این مرحله از شما سوالات مختلفی در مورد سابقه کاری و مهارتها پرسیده میشود.
• رزومه خود را در یک صفحه به اتمام برسانید؛ چرا که به احتمال قوی کارفرما به صفحه دوم دقت نخواهد کرد.
• از فونت خوانا و مناسب استفاده کنید به گونهای که هم متن به اندازه کافی بزرگ باشد و هم تناسب خوبی با کل صفحه رزومه داشته باشد.
• حتما متنهای خود را از بابت نداشتن غلط املایی یا نگارشی مورد بررسی قرار دهید.
• حتما از بولت پویت برای خوانایی بهتر کمک بگیرید (دایرهای که در کنار همین جمله قرار گرفته است).
• فرمت رزومه باید PDF باشد.
اگر برای کم کردن حجم pdf به مشکل خوردهاید، این مطلب بسیار برای شما کارآمد خواهد بود.
در ادامه به تفاوتهای موجود بین رزومه و پورتفولیو خواهیم پرداخت تا درک بهتری از این دو داشته باشید و به اشتباه آنها در جایگاه یکدیگر مورد استفاده قرار ندهید.
• بهجای اطلاعات حرفهای خود در پورتفولیو به نمونه کارهای عملی پرداخته میشود.
• پورتفولیو جنبه بصری دارد و به صورت کاربردی توانایی شما را نشان میدهد.
• بهجای توضیح دادن، شما در پورتفولیو نتایج کارها و پروژههای خود را به نمایش خواهید گذاشت.
• برای معمارها، طراحهای گرافیک، برنامه نویسان و کارهای پروژه محور میتواند گزینه بسیار مناسبی باشد.
این روزها خیلی از افراد به سمت پول درآوردن با گوشی رفتهاند و خوداشتغالی را پیش گرفتهاند؛اما اگر شما به دنبال کار کردن در یک مجموعه هستید، اهمیت رزومه را نباید دست کم بگیرید. باید گفت که یک رزومه حرفهای و استاندارد، شما را در مسیر حرفهای شدن و کسب درآمد به بهترین شکل سوق میدهد. در این مطلب به صورت جامع توضیح دادیم که چطور رزومه کاری بنویسیم و به چه نکاتی باید توجه کنیم. با رعایت کردن موارد بالا میتوانید رزومهای حرفهای بسازید و تواناییها و تجربیات خود را به بهترین شکل ممکن در دسترس کارفرما قرار دهید تا از رقبا پیشی بگیرید و جایگاه مورد نظر را به دست بیاورید.
چگونه رزومه کاری درست کنیم؟ برای ساخت رزومه کاری میتوانید از ابزارهای موجود که در متن به طور کامل معرفی کردیم کمک بگیرید.
در ساخت رزومه کاری چه مواردی مهم است؟ در ساخت رزومه باید اطلاعات را به صورت خلاصه و البته به ترتیب صحیحی پشت هم قرار دهید و از زیاده گویی خودداری کنید.