این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
فهرست مطالب
آیا شما هم مثل بسیاری از گیمرها یا طراحان فکر میکنید که سیستمهای گیمینگ و رندرینگ مشابه هم هستند؟ این تصور اشتباه ممکن است در زمان خرید کامپیوتر شما را گیج کند. با وجود شباهتهای ظاهری، در عمل تفاوت سیستم های رندرینگ و گیمینگ زیاد است و روی نتیجه کار شما تاثیر زیادی دارد. در این مقاله تکنولایف قصد داریم به سوالات شما درباره فرق سیستم گیمینگ و رندرینگ پاسخ دهیم و تفاوتهای اساسی میان این دو سیستم را بررسی کنیم. پس از خواندن این مقاله میتوانید با اطلاعات کاملتر و دقیقی تصمیم بگیرید که کدام سیستم برای نیازهای شما مناسبتر است؛ پس در ادامه با ما همراه باشید.
سیستمهای رندرینگ و گیمینگ از نظر ظاهری تفاوتهای مشهودی دارند که میتواند در نگاه اول کاربری آنها را به خوبی نشان دهد. سیستمهای رندرینگ، چه در قالب لپتاپ و چه دسکتاپ، ظاهری ساده دارند. در طراحی این سیستمها، خبری از نورپردازی RGB، خطوط یا طراحیهای خیرهکننده نیست. در این سیستمها همه تمرکز روی عملکرد دستگاه است. این سیستمها اغلب دارای طرحهای مینیمال و رنگهای خنثی مثل مشکی، نقرهای و خاکستری هستند.
از آن طرف، اکثر سیستمهای گیمینگ دارای ظاهری جذاب و پرزرق و برق هستند. در این سیستمها از انواع نورپردازیهای RGB استفاده شده و روی بدنه هم خطوط و طرحهای مختلف وجود دارد که ظاهری چشمنواز به دستگاه میدهد.
یکی دیگر از تفاوت سیستم های رندرینگ و گیمینگ در ظاهر، نوع صفحهکلید است. در سیستمهای گیمینگ، صفحهکلیدها هم دارای نورپردازی RGB قابل شخصیسازی هستند که تجربهی بازی را جذابتر میکنند. برخی مدلهای حرفهای حتی از صفحهکلیدهای مکانیکی یا نیمهمکانیکی استفاده میکنند که حس بهتری به شما القا کنند؛ اما در سیستمهای رندرینگ اغلب از صفحهکلیدها ساده و بدون نورپردازی استفاده میشود.
یکی از اصلیترین تفاوتهای سیستم رندرینگ و گیمینگ در اجرای نرمافزار است. این تفاوت به صورت مستقیم روی نوع کاربری و نیازهایش شما تاثیر دارد. نرمافزارهای تخصصی رندرینگ مانند adobe برای رندر کردن فیلم، انیمیشن و … نیاز به cpu و ram قوی و تعداد پردازندههای بالا دارند؛ اما سیستمهای گیمینگ روی پردازنده گرافیکی (GPU) و فرکانس بالای cpu و کلاک اسپید بالا تمرکز دارند تا بتوانند با نرخ فریم بالا و گرافیکی روان بازیها را اجرا کنند.
دیگر فرق سیستم رندرینگ با گیمینگ در اجرای نرم افزار به سیستم خنککننده مربوط است. سیستمهای گیمینگ به خنککنندههای قوی برای کارتهای گرافیک نیاز دارند؛ اما سیستمهای رندرینگ به دلیل حجم بالای پردازش در CPU و GPUگرمای زیادی تولید کرده به سیستمهای خنککننده پیشرفتهتر مجهز هستند.
در ادامه با اصلیترین فرق سیستم رندرینگ و گیمینگ درباره قطعات سختافزاری آشنا میشویم:
تفاوت اصلی سیستمهای گیمینگ و رندرینگ از نظر پردازنده (CPU) به نوع وظایفی که هر کدام باید انجام دهند، برمیگردد. در سیستمهای گیمینگ، تمرکز اصلی روی تجربه بصری و سرعت بازی است؛ پس باید پردازنده به اندازه کافی سریع باشد تا دادهها را پردازش کرده و با کارت گرافیک (GPU) هماهنگ شود. در این حالت، پردازندههای میانردهای مانند Intel Core i5 یا حتی i3 میتوانند عملکرد خوبی نشان میدهند؛ زیرا تعداد هستهها یا رشتهها تأثیر زیادی روی عملکرد بازیها ندارند. مهمتر از تعداد هستهها، سرعت کلاک (Clock Speed) و عملکرد تکهستهای (Single Thread Performance) است که تجربه بازی را بهینه میکند.
اما در سیستمهای رندرینگ، پردازنده نقش اصلی و کلیدی را دارد. در این سیستمها برای پردازشهای سنگین و همزمان نیاز است که تعداد هستهها بیشتر باشد. برای مثال پردازندههای Intel Core i7 یا Ryzen 7 میتواند حداقل نیازهای یک سیستم رندرینگ را برآورده کند، اما بهتر است از پردازندههای پیشرفتهتری مانند Intel Core i9، AMD Ryzen Threadripper و AMD EPYC که تعداد هسته و رشتههای بیشتری دارند، استفاده کنید. همچنین برای خرید سیستمهای رندرینگ باید به تعداد خطوط PCIe (PCIe Lanes) دقت کنید. هر چقدر این تعداد بیشتر باشد میتوانید همزمان از چندین کارت گرافیک یا SSD پرسرعت استفاده کنید؛ در نتیجه سیستم برای پروژههای سنگین و انیمیشن سازی مناسبتر خواهد بود.
سومین بخش از تفاوت سیستم های رندرینگ و گیمینگ در قطعات سختافزاری مربوط به ram است. در سیستمهای گیمینگ، میتوانید از انواع رم کامپیوتر با ظرفیت ۸ تا ۱۶ گیگابایت استفاده کنید و برای بازیهای سنگینتر باید سراغ رم ۳۲ گیگابایتی بروید. اما در سیستمهای رندرینگ، رم یکی از اصلیترین قطعات است و برای رندرهای سنگین مانند طراحی یا انیمیشنهای سه بعدی یا رندر کردن تصاویر و ویدئوهای 4k و 8k باید رم دستگاه بالا باشد. در سیستمهای رندینگ حداقل رم باید ۳۲ گیگابایت باشد؛ اما برای پروژههای سنگینتر باید سراغ رمهای 64 یا 128 گیگابایتی بروید.
علاوه بر ظرفیت، نوع رم نیز در دو سیستم رندینگ و گیمینگ متفاوت است. در سیستمهای رندرینگ حرفهای، رمهای ECC (Error-Correcting Code) که درصد خطای بسیار پایینی دارند، استفاده میشوند. این نوع رم با کاهش احتمال بروز خطا در پردازش دادهها، برای پروژههای حساس و محیطهای کاری مناسبتر است. همچنین در این سیستمها به لطف مموری کنترلرهای پیشرفته، اغلب از رمهای چندکاناله (۸ کانال یا بیشتر) استفاده میشود، درحالیکه سیستمهای گیمینگ اغلب به ۲ یا ۴ کانال محدود میشوند.
دیگر تفاوت بین سیستمهای گیمینگ و رندرینگ نوع مادربرد به کار رفته در آنهاست. سیستمهای رندرینگ به دلیل نیاز به قدرت پردازش بالاتر، اغلب از مادربردهایی استفاده میکنند که توانایی پشتیبانی از پردازندههای قویتر، از جمله پردازندههای سری ورکاستیشن یا حتی پردازندههای سرور را دارند. در برخی موارد، این مادربردها قابلیت پشتیبانی از دو پردازنده (Dual CPU) را هم دارند؛ اما این ویژگی در سیستمهای گیمینگ به ندرت دیده میشود. علاوه بر این مادربردهای رندرینگ اغلب تعداد اسلاتهای رم بیشتری دارند تا بتوانند از رمهای با ظرفیت بیشتر مثل ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت، پشتیبانی کنند. در مقابل، مادربردهای گیمینگ اغلب تعداد کمتری اسلات رم دارند؛ زیرا بازیها نیازی به چنین ظرفیت بالایی ندارند.
مادربردهای رندرینگ معمولاً دارای تعداد بیشتری اسلات PCIe هستند تا بتوانند کارتهای گرافیک یا دیگر تجهیزات حرفهای مانند کارتهای ذخیرهسازی پیشرفته را نصب کنند. اما مادربردهای گیمینگ اغلب تمرکز بیشتری روی پشتیبانی از کارت گرافیک قوی دارند و امکانات گیمینگ مانند نورپردازی RGB و صدای پیشرفته را در اولویت قرار میدهند.
در نهایت، مادربردهای رندرینگ به پایداری و دوام اهمیت زیادی میدهند؛ زیرا باید برای مدت طولانی پردازش و رندر کنند اما مادربردهای گیمینگ روی عملکرد سریع و بهینه در زمان کم تمرکز میکنند. پس برای خرید مادربرد باید به این نکات دقت داشته باشید و بر اساس نیازتان بهترین مدل را انتخاب کنید.
پنجمین تفاوت سیستم رندرینگ و گیمینگ در کارت گرافیک مورد استفاده آنهاست. سیستمهای گیمینگ روی سرعت پردازش گرافیکی (کلاک اسپید) و توانایی اجرای بازیها با نرخ فریم بالا و کیفیت گرافیکی بالا تمرکز دارند. برای این سیستمها کارت گرافیک گیمینکهایNVIDIA GeForce و AMD Radeon RX طراحی شدهاند و عملکرد خوبی دارند.
اما سیستمهای رندرینگ به کارتهای گرافیکی نیاز دارند که بتوانند حجم عظیمی از دادههای گرافیکی را پردازش کند و دقت بالایی در انجام کارهای محاسباتی و رندر داشته باشد. کارتهای گرافیکی حرفهای مانند NVIDIA Quadro و AMD Radeon Pro برای این منظور طراحی شدهاند. این کارتها دارای VRAM بسیار بیشتر، پهنای باند حافظه بالاتر و دقت پردازشی فوقالعاده هستند. همچنین، درایورهای این کارتها به طور خاص برای نرمافزارهای رندرینگ و طراحی سهبعدی بهینه شده است. پس قیمت کارت گرافیک استفاده شده در سیستمهای رندرینگ نسبت به گیمینگ بیشتر است.
از نظر منبع تغذیه یا پاور هم سیستمهای گیمینگ و رندرینگ، تفاوتهای قابل توجهی دارند. برای مثال سیستمهای گیمینگ اغلب به پاورهایی با توان 500 تا 850 وات نیاز دارند که بسته به نوع کارت گرافیک و سایر قطعات، پاور مناسب انتخاب میشود. اما در سیستمهای رندرینگ، به دلیل وجود قطعات پیشرفتهتر مثل چندین کارت گرافیک حرفهای، پردازندههای قویتر و نیاز به تعداد بیشتری درایو ذخیرهسازی، پاور قویتری نیاز است. اغلب پاورهای سیستمهای رندرینگ باید حداقل 1000 وات باشند.
توجه داشته باشید که اگر لپ تاپ برای کارهای گرافیکی نیاز داشته باشید، میتوانید راهنمای خرید و مدلهای مناسب برای این کار را در این مطلب پیدا کنید.
تفاوت دیگر سیستمهای گیمینگ و رندرینگ در نوع و میزان حافظه داخلی آنها است. در سیستمهای رندرینگ، حجم بالای دادههای پروژهها، تصاویر و ویدیوهای خام به حافظه SSD با ظرفیت بالا برای اجرای برنامهها و رندر پروژهها نیاز دارد؛ همچنین بهتر است چندین ترابایت HDD هم برای آرشیو فایلها تهیه کنید. در سیستمهای گیمینگ اغلبSSD با حدود 1 تا 2 ترابایت حافظه برای نصب بازیها، سیستمعامل و برنامههای جانبی کافی خواهد بود.
تفاوت سیستم گیمینگ و رندرینگ از نظر قیمتی بسیار قابل توجه است. با توجه به اینکه سیستمهای رندرینگ برای پردازشهای سنگین طراحی شدهاند و از پردازندههای چند هستهای، کارت گرافیک قوی، حافظه رم بیشتر، پاور و مادربرد قویتر استفاده میکنند؛ نسبت به سیستمهای گیمینگ بسیار گرانتر هستند. به طورکلی ممکن است قیمت یک سیستم رندینگ حرفهای حدود دو برابر بیشتر از سیستم گیمینگ باشد.
در جدول زیر خلاصه تفاوت سیستم رندرینگ و گیمینگ که در بالا اعلام کردیم را بر اساس ویژگیهای مختلف بیان میکنیم:
ویژگی | سیستم گیمینگ | سیستم رندرینگ |
ظاهر | طراحی جذاب، نورپردازی RGB | طراحی ساده، مینیمال و حرفهای |
صفحهکلید | نورپردازی RGB و مکانیکی | صفحهکلید ساده و بدون نورپردازی |
اجرای نرمافزار | تمرکز بر پردازش گرافیکی و نرخ فریم بالا | تمرکز بر پردازش دادهها و تعداد هستههای بیشتر |
سیستم خنککننده | خنککنندههای قوی برای کارت گرافیک | خنککنندههای پیشرفته برای CPU و GPU |
پردازنده (CPU) | پردازندههای با سرعت کلاک بالا و عملکرد تکهستهای (Intel Core i5 یا i7) | پردازندههای با تعداد هسته و رشته بیشتر (Intel Core i9 یا AMD Ryzen Threadripper) |
حافظه (RAM) | 8 تا 32 گیگابایت، اغلب از نوع DDR4 | حداقل 32 گیگابایت تا 128 گیگابایت یا بیشتر از نوع رم ECC |
مادربرد | تمرکز بر کارت گرافیک و امکانات گیمینگ | پشتیبانی از پردازندههای قدرتمند، چندین پردازنده و اسلات رم بیشتر |
کارت گرافیک | کارتهای گرافیک GeForce یا Radeon RX | کارتهای گرافیک حرفهای Quadro یا Radeon Pro |
حافظه داخلی | SSD یک تا دو ترابایت برای بازیها | SSD با ظرفیت بالا و HDD برای آرشیو دادهها |
پاور | 500 تا 850 وات | حداقل 1000 وات برای قطعات پیشرفتهتر |
قیمت | ارزانتر (معمولاً کمتر از سیستم رندرینگ) | گرانتر، به دلیل قطعات پیشرفتهتر و نیاز به توان پردازشی بیشتر |
سیستمهای رندرینگ و گیمینگ از نظر طراحی، سختافزار و عملکرد تفاوتهای زیادی دارند. سیستمهای رندرینگ بیشتر به پردازندههای چند هستهای و حافظههای بزرگتر برای پردازشهای سنگین نیاز دارند، اما سیستمهای گیمینگ بر کارت گرافیکهای قدرتمند و پردازندههای سریع تمرکز دارند. اگر بودجه محدود دارید و میخواهید فقط برای بازی و سرگرمی کامپیوتر بخرید باید سراغ سیستمهای گیمینگ بروید؛ اما برای کارهای تخصصی مثل رندرینگ یا پردازشهای سنگین، سیستمهای رندرینگ با سختافزار قدرتمندتر را نیاز دارید.
آیا میتوان از سیستم گیمینگ برای رندرینگ استفاده کرد؟
سیستمهای گیمینگ را برای رندرینگهای مقدماتی و معمولی میتوانید استفاده کنید اما برای رندرهای حرفهای و سنگین باید دستگاهتان را ارتقا دهید.
آیا میتوان از سیستم رندرینگ برای گیمینگ استفاده کرد؟
بله، سیستمهای رندرینگ به دلیل قدرت پردازش بالا، قادر به اجرای بازیهای سنگین هم هستند، اما به دلیل قیمت بالا برای گیمینگ مقرون به صرفه نیستند.
آیا میتوان از سیستم گیمینگ برای طراحی 3D و ساخت انیمیشن استفاده کرد؟
میتوانید برای ساخت پروژههای معمولی از سیستمهای گیمینگ استفاده کنید؛ ولی به اندازه سیستمهای رندرینگ برای پروژههای حرفهای مناسب نیستند.
سیستمهای رندرینگ برای چه افرادی مناسب است؟
سیستمهای رندرینگ برای افرادی که با نرمافزارهای طراحی، مدلسازی سهبعدی، انیمیشن، فیلمسازی و رندرینگ سنگین کار میکنند، مانند طراحان گرافیک، انیماتورها و مهندسان معماری مناسب هستند.
سیستمهای گیمینگ برای کار با دادههای حجیم مناسب هستند؟
سیستمهای گیمینگ میتوانند دادههای حجیم را پردازش کنند، اما برای پردازشهای سنگین و پیچیده مانند رندرینگ و تحلیلهای دادهای، سیستمهای رندرینگ کارایی بهتری دارند.
آیا با سیستم گیمینگ میتوان برنامه نویسی کرد؟
بله، سیستمهای گیمینگ قادر به برنامهنویسی هستند و بسیاری از توسعهدهندگان از سیستمهای گیمینگ برای کدنویسی استفاده میکنند.
آیا سیستم رندرینگ همان ورک استیشن است؟
سیستم رندرینگ و ورکاستیشنها شباهتهایی دارند، چون هر دو برای انجام پردازشهای سنگین طراحی شدهاند، اما ورکاستیشنها معمولاً به صورت خاص برای نیازهای حرفهایتر در زمینههای مختلف مانند مهندسی، معماری و تحلیل دادهها کاربرد دارند.
آیا سیستم رندرینگ و گیمینگ برای ترید و استریم مناسب هستند؟
بله، هم سیستمهای گیمینگ و هم سیستمهای رندرینگ برای استریم مناسب هستند. بسته به بودجه و استفادهتان از نرم افزارهای جانبی میتوانید یکی از این دو سیستم را انتخاب و خریداری کنید.