داغ ترین ها :
تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال (کدام یک برای شما بهترین گزینه است؟)

تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال (کدام یک برای شما بهترین گزینه است؟)

در دنیای امروز حجم اطلاعات و دیتاهای هر فرد بسیار زیاد است که برای نگهداری آن‌ها به فضای ذخیره سازی نیاز دارد. به همین دلیل علاوه بر حافظه گوشی‌ موبایل و کامپیوترها، هاردهای اکسترنال هم جایگاه ویژه‌ای در بین کاربران پیدا کرده‌اند. هارد اکسترنال اگرچه جمع و جور و قابل حمل است اما هاردهای اینترنال هم دارای مزایای خاص خود هستند که انتخاب از میان این دو را برای افراد سخت خواهد کرد. بنابراین قبل از خرید هارد باید به این نکته توجه داشته باشید که برای شما هارد اکسترنال بهتر است یا اینترنال؟ در این مقاله به سفری در دنیای ذخیره سازی اطلاعات می‌رویم تا با بررسی دقیق تفاوت‌ هارد اینترنال و اکسترنال، شما را در انتخابی آگاهانه همراهی کنیم.

انواع-هارد-اینترنال

هارد چیست و چه کارایی دارد؟

هارد دیسک یک دستگاه ذخیره سازی داده‌های دیجیتال است که برای ذخیره و بازیابی اطلاعات دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هارد یک بخش حیاتی از دستگاه‌های دیجیتال است و به افراد اجازه می‌دهد همه چیز را از داده‌های سیستم گرفته تا فایل‌های شخصی ذخیره کنند. برخلاف تصور بسیاری از ما هاردها تنها در کامپیوترها و لپتاپ‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بلکه اکثر دستگاه‌های امروزی از کنسول بازی و تلویزیون گرفته تا اسپیکرها و حتی دستگاه‌های کارتخوان همگی هارد دارند. اما حجم هارد این دستگاه‌ها با هم متفاوت است. بنابراین می‌توان هارد را محل ذخیره انواع داده‌ها و حتی سیستم عامل دستگاه‌های مختلف دانست که در راه اندازی این سیستم‌ها نقشی اساسی دارند.

مزیت‌های-هارد-اینترنال

تفاوت‌های هارد اینترنال و اکسترنال

اولین و مهم‌ترین تفاوت این دو به نحوه به کارگیری آن‌ها اشاره دارد. همانطور که از نام‌هایشان مشخص است هارد اینترنال درون دستگاه دیجیتال مانند لپتاپ یا کنسول بازی قرار می‌گیرد. در حالیکه هارد اکسترنال از طریق کابل به این دستگاه‌ها متصل خواهد شد. بنابراین همه دستگاه‌ها به ناچار باید یک هارد اینترنال داشته باشند تا اطلاعات مربوط به سیستم عامل و سایر اطلاعات مهم در آن قرار بگیرد.

در نظر داشته باشید که نصب کردن سیستم عامل روی هارد اکسترنال هم امکان پذیر است اما باید همیشه آن را به دستگاه خود وصل کنید و دستگاه بدون آن کار نخواهد کرد و عملا مانند هارد داخلی خواهد بود. اما از این موارد که بگذریم این دو تفاوت‌های دیگری هم دارند که در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها خواهیم پرداخت:

1- قابلیت جابجایی

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های هارد اکسترنال نسبت به هارد اینترنال قابل حمل بودن آن است. به این صورت که اطلاعات خود را روی آن ذخیره می‌کنید و می‌توانید آن را با خود به سرکار، دانشگاه یا حتی جلسه‌های کاری ببرید. حتی می‌توانید آن را به تلویزیون یا هر دستگاه دیگری هم متصل کنید. از طرفی دیگر می‌توانید از یک هارد اکسترنال برای چندین دستگاه مختلف استفاده کنید. برای نمونه اگر یک بازی ps5 را روی هارد اکسترنال بریزید می‌توانید از آن در دو یا چند دستگاه ps5 استفاده کنید. بنابراین برای اطلاعاتی که نیاز به جابجایی زیاد دارند، خرید هارد اکسترنال بهترین گزینه موجود است.

نحوه-اتصال-هارد-اکسترنال-و-اینترنال

2- نحوه اتصال

یکی دیگر از موارد مهم تفاوت‌ هارد اینترنال و اکسترنال چگونگی اتصال آن‌ها به دستگاه‌های مختلف است. در حالیکه هارد اینترنال فقط از طریق مادربرد به دستگاه متصل می‌شود،‌ هارد اکسترنال گزینه‌های متنوع‌تری در اختیار شما قرار می‌دهد. بسیاری از هاردهای اکسترنال از طریق usb به کامپیوتر یا هر دستگاه دیگری متصل خواهند شد. به همین دلیل است که می‌توانید آن را در گوشی یا دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار دهید. از طرفی دیگر در برخی از جدیدترین هاردهای اکسترنال امکان اتصال بی‌سیم و از طریق وای فای هم فراهم شده است. بر همین اساس شاید بتوان گفت بهترین هارد اکسترنال، هاردی است که روش‌های متنوعی برای اتصال داشته باشد.

 

برای خرید مادربرد می توانید به فروشگاه تکنولایف مراجعه کنید.

3- سرعت و عملکرد

بررسی سرعت و عملکرد هاردهای اینترنال و اکسترنال بیشتر به نوع این هاردها بستگی دارد. در واقع هاردها در قالب hdd و ssd تولید می‌شوند. هاردهای ssd به مراتب سرعت بالاتری نسبت به هاردهای hdd دارند. بنابراین برای بررسی سرعت و عملکرد، باید به این موضوع توجه داشته باشیم. از طرفی دیگر نحوه اتصال دستگاه به کامپیوتر یا لپتاپ می‌تواند در سرعت آن تاثیر گذار باشد. به این صورت که اگر یک هارد ssd که داخل دستگاه قرار می‌گیرد را با همان هارد در حالت اکسترنال مقایسه کنیم به دلیل نحوه اتصال، در حالت اینترنال سرعت بیشتری خواهد داشت. چرا که هارد اینترنال مستقیم به مادربرد متصل می‌شود اما هارد اکسترنال به کمک کابل به سیستم متصل می‌شود و کمی سرعت آن پایین‌تر خواهد بود. بنابراین اگر به دنبال سرعت بیشتر هستید خرید هارد ssd می‌تواند گزینه منطقی‌تری باشد.

تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال

4- مقاومت

دوام و مقاومت یکی دیگر از پارامترهایی است که می‌تواند انتخاب بین هارد اینترنال و اکسترنال را سخت‌تر کند. در واقع می‌توان گفت هاردهای اینترنال به دلیل جابجایی کمتر، آسیب کمتری را متحمل خواهند شد. برای مثال امکان خیس شدن این هاردها از هاردهای اکسترنال کمتر است. البته در نظر داشته باشید که امروزه هاردهای ضد آب، ضد ضربه و ضد شوک در بازار موجود هستند. اما به این معنا نیست که کاملا مقاوم هستند. بنابراین اگر به دنبال محصولی با مقاومت و دوام بالا هستید شاید خرید هارد اینترنال منطقی‌تر باشد.

5- تعمیرپذیری

اطلاعات و داده‌های ما بسیار حساس هستند و از دست دادن آن‌ها می‌تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. از طرفی دیگر خراب شدن هارد و قطعات الکترونیکی اجتناب ناپذیر است. بنابراین نیاز است که این قطعات تعمیرپذیر باشند. در حالت عادی می‌توان گفت هاردهای اکسترنال تعمیرپذیرتر هستند. چرا برای دسترسی به آن‌ها نیازی نیست کامپیوتر یا لپتاپ خود را باز کنید. اما برای دسترسی به هارد داخلی نیاز است که دستگاهی که هارد داخل آن است را باز کنید. همین موضوع ممکن است موجب آسیب به سایر قطعات شود. در نظر داشته باشید که هاردهای اینترنال اگرچه تعمیرپذیری کمتری دارند اما دوام بیشتری دارند و می‌توان گفت در این مورد هر دو محصول می‌توانند نیاز شما را برطرف کنند.

6- امنیت

حفظ اطلاعات شخصی و کاری بسیار مهم است و دسترسی افراد غیر خودی به این اطلاعات می‌تواند عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. برای مثال اگر شرکتی هک شود و اطلاعات کاربران خود را از دست بدهد، ممکن است اعتماد به آن از بین برود و به دنبال آن مشتریان خود را هم از دست بدهد. بنابراین اگر کارهای آنلاین انجام می‌دهید، می‌توانید اطلاعات حساس خود را برای جلوگیری از هک شدن روی یک هارد اکسترنال منتقل کنید. اما در نظر داشته باشید که امکان دزدیده شدن هارد اکسترنال هم وجود دارد. بنابراین اگر به صورت آفلاین کار می‌کنید استفاده از هاردهای اینترنال منطقی‌تر است چرا که احتمال گم شدن یا دزدیده شدن آن‌ها کمتر است.

7- قیمت

دیگر تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال به قیمت آن‌ها بر می‌گردد. هاردهای اکسترنال عموما گران‌تر هستند. البته نوع و میزان حافظه هم در این مورد تاثیر گذار هستند. برای نمونه یک هارد ssd از هارد hdd با حافظه یکسان گران‌تر است. همچنین هارد ssd دو ترابایتی از هارد ssd یک ترابایتی گران‌تر است. در حالت کلی هم می‌توان گفت که یک هارد اکسترنال ssd یک ترابایتی از هارد اینترنال ssd یک ترابایتی گران‌تر است. بنابراین زمان خرید قطعات کامپیوتر به این موارد هم توجه کنید تا بتوانید با توجه به بودجه خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

قاب-تبدیل-هارد-اینترنال-به-اکسترنال

هارد اینترنال را می‌توان به اکسترنال تبدیل کرد؟

یکی از مزیت‌های دیگر هارد اینترنال این است که در صورت نیاز به کمک یک قاب و یک کابل می‌توان آن را به یک هارد اکسترنال تبدیل کرد. اما نمی‌توان هارد اکسترنال را به اینترنال تبدیل کرد. در مواردی که نیاز است هارد اینترنال خود را تغییر دهید دیگر لازم نیست نگران اطلاعات خود باشید. چرا به راحتی می‌توانید آن را به یک هارد اکسترنال تبدیل کرده و هر جا که خواستید با خود ببرید.

هارد اکسترنال بهتره یا اینترنال؟

در جواب به این سوال باید بپرسیم که برای چه کاری؟ برای مثال اگر یک عکاس هستید که به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز دارید شاید هاردهای اکسترنال بهترین گزینه برای شما باشند. اما اگر کارهای گرافیکی انجام می‌دهید یک هارد اینترنال با حجم بالا مناسب‌تر خواهد بود و در صورت نیاز هم، خرید هارد اکسترنال می‌تواند گزینه‌های بیشتری در اختیار شما قرار دهد. علاوه بر آن برای بسیاری از افراد امکان ارتقا هارد اینترنال از جایی به بعد وجود ندارد. چرا که سیستم نمی‌تواند آن را پشتیبانی کند. در این حالت خرید یک سیستم جدید اگرچه جذاب است اما هزینه زیادی به دنبال دارد. اما اگر به دنبال راهکاری ارزان‌تر هستید، هارد اکسترنال می‌تواند گزینه جذاب‌تری باشد.

سخن پایانی

تفاوت هارد اینترنال و اکسترنال بیشتر به قابل حمل بودن یا قابل حمل نبودن این تجهیزات اشاره دارد. هارد اکسترنال برای مواردی که می‌خواهید اطلاعات را به اشتراک بگذارید یا آن‌ها را در چند دستگاه مختلف در دسترس داشته باشید مناسب‌ترین گزینه هستند. اما اگر کارهای شما به صورتی است که نیازی به جابجایی زیاد هارد ندارید، بهتر است از یک هارد اینترنال استفاده کنید.

هارد اینترنال علاوه بر اینکه محل محل ذخیره سازی اطلاعات محسوب می‌شود، محل نصب سیستم عامل و برنامه‌های اصلی سیستم هم می‌باشد. بنابراین هر چه هارد اینترنال شما قوی‌تر بوده و ظرفیت بیشتری داشته باشد، سیستم شما هم قوی‌تر و بوده و روان‌تر خواهد بود. پس به عنوان نتیجه گیری در نظر داشته باشید که ارتقای هارد داخلی باید اولویت شما باشد و پس از این کار سراغ خرید هارد اکسترنال بروید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/external-vs-internal-harddrive/
ads
ads