داغ ترین ها :
زیورآلات دوستدار محیط زیست: ترند جدید صنعت جواهرات

زیورآلات دوستدار محیط زیست: ترند جدید صنعت جواهرات

سال‌های زیادی است که دوست داشتن محیط زیست و محافظت از آن در صدر لیست ترندترین و داغ‌ترین مطالب دنیا قرار دارد. در حقیقت انسان بعد از درک اهمیت چرخه سلامت محیط زیست و تاثیر آن روی زندگی روزمره به مدت طولانی، تصمیم به کاهش تولید وسایل و لوازم خطرآفرین برای محیط زیست کرد که در این مسیر با تولید زیورآلات و طلا جواهرات هم به آشنایی خوبی رسید. با توجه به جدید و یکتا بودن مبحث و صنعت تولید زیورآلات دوستدار محیط زیست، اگر شما هم اطلاعاتی در این مورد ندارید و کنجکاو برای دانستن هستید، تا پایان این مقاله از تکنولایف همراه ما باشید.

 

انواع قیمت زیرورآلات طلا را می توانید در تکنولایف مشاهده کنید.

ساده ترین تعریف برای زیورآلات دوستدار محیط زیست

زیورآلات دوستدار محیط زیست

استخراج طلا و جواهر از محیط زیست کار آسانی نیست و شاید تا به امروز این مسئله هیچ گاه به میان نیامده باشد؛ اما در حقیقت خارج کردن طلا، یاقوت، سنگ و جواهرات قیمتی از دل سنگ و معادن مختلف، فعالیتی آسیب پذیر برای محیط زیست به حساب می‌آید. در حقیقت به جواهر و زیورآلاتی که برای ساخت آن‌ها مجبور به تخریب محیط زیست و از بین بردن زیست بوم بسیاری از حیوانات و جانوران نیستند و روش تولید و بدست آمدن آن‌ها با طلایی که از دل خاک بیرون می‌کشند، تفاوت دارد؛ زیورآلات مناسب محیط زیست یا جواهر سازگار با محیط زیست گفته می‌شود.

چرا زیورآلات سازگار با محیط زیست طرفدار پیدا کرده‌اند؟

آیا تا به حال اخباری در ارتباط با طلا و جواهر آزمایشگاهی مطلبی را خوانده یا شنیده‌اید؟ جواهراتی که در آزمایشگاه با استفاده از مواد شیمیایی تولید می‌شوند، بهترین دوست محیط زیست هستند و تا حد زیادی در برابر آسیب رسیدن به محیط زیست تاثیرگذار هستند؛ حتی در این راستا هم دلیل دیگری به اسم تضمین سلامت افراد معدن‌چی وجود دارد که در آن به این نکته اشاره می‌شود که هنگام استخراج طلا بسیاری از کارفرماها امنیت جانی معدن کار را تضمین نمی‌کنند و این کار در بعضی از فضاها کاری کاملا غیرقانونی و ناجوانمردانه به حساب می‌آید.

طلا و جواهرات برای محیط زیست چگونه ساخته می‌شوند؟

تمام داستان از سیلیکون کارباید یا سیلیکون کاربید شروع می‌شود. ماده نیمه رسانا و دیرگداز Silicon carbide به صورت خام و طبیعی در طبیعت یافت نمی‌شود و برای ساخت آن باید از فرآیند سنتز استفاده کرد. در واقع در سال 1983 هنری مویسان که شیمی‌دان برتر سال و برنده جایزه نوبل شیمی محسوب می‌شد، در یک آزمایش به کشف ماده‌ای با بالاترین سطح شباهت به الماس رسید. او این ماده را که امروزه به آن «موسانیت یا موزانایت (Moissanite)» می‌شناسند را درون شهاب سنگ پیدا کرد و ابتدا برداشت او از این اتفاق این بود که در بطن هر شهاب سنگ، الماسی حقیقی قرار دارد؛ اما پس از مدتی متوجه جنس الماس اشتباهی شد. الماس دروغین و درخشان درون شهاب سنگ در حقیقت از جنس سیلیکون کاربید است که در حال حاضر در آزمایشگاه‌ها به صورت الماس صنعتی تولید می‌شود و به جای الماس واقعی با قیمتی پایین‌تر به فروش می‌رسد. در واقع موزانایت یا مویس یک الماس پرورش یافته در آزمایشگاه است که بالاترین میزان شباهت را به الماس واقعی دارد.

از موسانیت یا موزانایت (Moissanite) در کجا استفاده می‌شود؟

سیلیکون کاربید خالص به صورت بلورهای بی رنگ و شفاف در بازار وجود دارند. جذابیت این ماده زمانی شروع می‌شود که مواد ناخالصی مانند نیتروژن یا آلومینیوم به آن اضافه شود تا در ادامه با بلورهای سیلیسیم کاربید سبز یا آبی رنگ مواجه شوید. پرتکرارترین فضایی که در آن از Moissanite استفاده می‌شود، حوزه ساخت طلا و جواهر است و شما می‌توانید انگشترهای فراوانی را با این ترکیب مشاهده کنید و برای خرید آن اقدام کنید، چرا که قیمت قابل خرید و مقرون به صرفه‌تری نسبت به انگشتر مجهز شده به الماس با زیر ساخت کربن دارد.

 

انواع سکه طلا را می توانید از تکنولایف بخرید: قیمت سکه طلا

چرا از مویسانیت در ساخت طلا و جواهر استفاده می‌شود؟ مزایای استفاده از موسانیت چیست؟

مزایای استفاده از موسانیت

  • نور در سنگ موزانایت نسبت به الماس بیشتر بازتاب می‌شود و جلوه زیباتری دارد.
  • انعکاس نوری که از الماس به چشم ما می‌رسد، نوری سفید است؛ اما این اتفاق برای در سنگ مویسانیت نمی‌افتد و انعکاس نوری که از این زیورآلات دوستدار محیط زیست به چشم ما می‌رسد، کاملا رنگین کمانی است و جلوه بیشتری دارد.
  • سنگ موزانایت نزدیک‌ترین میزان سختی را به الماس دارد و از قیمت کم‌تری برخوردار است، بنابراین می‌تواند بهترین انتخاب برای قرار گرفتن روی انگشتر و طلا و جواهرات باشد.

فواید زیست محیطی استفاده از فواید مویسانیت

اولین دلیل انتخاب سنگ مویسانیت به جای الماس، ردپای عمیقی است که استخراج الماس روی محیط زیست باقی می‌گذارد. با هر بار شروع عملیات استخراج جواهرات، تخریب زمین و زیستگاه بسیاری از جانوران در خطر می‌افتد. در کنار این اتفاق متاسفانه آب‌ها هم آلوده می‌شوند و زیست بوم به خطر می‌افتد؛ بنابراین استفاده از مویسانیت باعث می‌شود تا سلامت محیط زیست بیشتر حفظ شود.

جمع بندی و پایان داستان استفاده از طلا و جواهر مناسب محیط زیست

استفاده از زیورآلات دوستدار محیط زیست باعث می‌شود تا آسیب کم‌تری به محیط زیست وارد شود و شما هم در مسیر خرید طلا و جواهر هزینه کم‌تری پرداخت کنید. اگر تا پیش از شروع این مقاله با الماس و موسانیت (Moissanite) آشنایی خوبی نداشتید، حال می‌توانید با خیال راحت برای خرید طلا و جواهر اقدام کنید و به مطالعه درمورد نوع الماس‌ها بپردازید. درصورتیکه تجربه جالبی در این زمینه دارید، می‌توانید با نوشتن در بخش نظرات کاربران آن را با ما و سایر مخاطبین تکنولایف به اشتراک بگذارید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/eco-friendly-jewelry/
ads
ads