داغ ترین ها :
تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا چیست؟

تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا چیست؟

قهوه بیش از آن‌که یک نوشیدنی باشد، یک فرهنگ، یک عادت و یک تجربه است. تجربه‌ای که حواس پنجگانه ما را درگیر می‌کند و با تمام پیچیدگی‌ها و جذابیت‌هایش، سفری به دنیای طعم‌ها و عطرهای بی‌پایان آغاز می‌کند، سفری که هرگز تکراری نمی‌شود. اگر شما هم، از آن دسته افرادی هستید که صبح خود را با انگیزه روشن کردن قهوه ساز و نوشیدن یک فنجان قهوه پر انرژی آغاز می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله با ما همراه شوید؛ زیرا قصد داریم به دنیای شگفت‌انگیز و معطر قهوه وارد شویم و به تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا بپردازیم.

اختلاف در سرزمین مادری

قهوه عربیکا (Arabica) و روبوستا (Robusta) از دو گونه مختلف گیاه قهوه تهیه می‌شوند و هرکدام دارای ویژگی‌هایی مختص به خود هستند که بر طعم و عطر آنها تأثیر می‌گذارد.

بوته قهوه عربیکا در ارتفاع بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متری از سطح دریا رشد می‌کند و به دمای معتدل و میزان بارندگی مناسب نیاز دارد. معمولاً در مناطق کوهستانی و مناطق گرمسیری کشت می‌شود و در برابر آفات بسیار آسیب‌پذیر است. از کشورهای اصلی تولیدکننده این قهوه می‌توان به برزیل، کلمبیا، اتیوپی، کاستاریکا، کنیا، هند، هندوراس، گواتمالا و پرو اشاره کرد.

فرق قهوه عربیکا و روبوستا

از سوی دیگر، بوته قهوه روبوستا نسبت به شرایط محیطی مقاوم‌تر بوده و در ارتفاعات پایین‌تر و شرایط  دمایی و بارندگی متفاوت رشد می‌کند بنابراین عمدتا در مناطق گرمسیری کاشته می‌شود. بیشترین حجم این قهوه در کشورهای ویتنام، برزیل، اندونزی، غنا، اوگاندا و ساحل ‌عاج تولید می‌گردد.

تمایزی که در محیط کاشت قهوه عربیکا و روبوستا وجود دارد تفاوت‌های چشمگیری در طعم، عطر، اسیدیته وخصوصیات دیگر این دانه‌ها ایجاد کرده که هر کدام از این موارد را جداگانه توضیح خواهیم داد.

تفاوت چشمگیر در طعم

قهوه عربیکا از محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع قهوه در جهان است. این نوع قهوه به خاطر ویژگی‌های خاص خود و طعمی که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

  • ملایمت و تعادل: قهوه عربیکا به خاطر ملایمت و تعادل طعمش شهرت دارد. طعم آن ملایم، با تلخی به مراتب کمتر از قهوه روبوستا است.
  • طعم‌های میوه‌ای و گلی: وجود نُت‌های میوه‌ای و گلی به طعم عربیکا پیچیدگی و تنوع می‌بخشد. برخی از طعم‌های متداول آن شامل توت‌ها، مرکبات، و شکلات است.
  • اسیدیته بالا: این قهوه اسیدیته بالاتری نسبت به روبوستا دارد که به آن یک طعم تند، ترش و زنده می‌بخشد. این اسیدیته بالا به عنوان یک ویژگی مثبت در قهوه در نظر گرفته می‌شود.
  • بدنه سبک تا متوسط: بدنه سبک تا متوسط از ویژگی‌های دیگر آن به شمار می‌آید که به دهان حس نرمی و لطافت می‌دهد.

و اما قهوه روبوستا به عنوان دومین قهوه پرمصرف در جهان خواص منحصر به فرد دیگری دارد که سبب تمایز آن می‌گردد.

  • طعم قوی و تلخ: روبوستا به داشتن طعمی قوی‌تر و تلخ‌تر نسبت به قهوه عربیکا مشهور است. این تلخی می‌تواند به دلیل محتوای کافئین بالاتر و ترکیبات شیمیایی مختلف موجود در دانه‌های آن باشد.
  • نت‌های خاکی و چوبی: این قهوه نت‌های خاکی، چوبی و حتی طعم‌ مغزیجات را در خود دارد که به آن یک حس طبیعی و خام می‌بخشد.
  • اسیدیته پایین: همان‌طور که گفته شد روبوستا طعم تلخ‌تری دارد که خبر از اسیدیته کمتر آن در مقایسه با عربیکا دارد.
  • بدنه سنگین: قهوه روبوستا دارای بدنه‌ای سنگین‌تر و غلیظ‌‌تر نسبت به عربیکا است. این خصیصه حسی قوی‌تر و ملموس‌تر در دهان به وجود می‌آورد.

البته شایان ذکر است غیر از محیط کشت و نوع قهوه، نحوه فرآوری دانه و مراحل تهیه آن نیز، تاثیر قابل توجهی در طعم نهایی قهوه می‌گذارد.

 

پیشنهاد مطالعه:
بهترین زمان مصرف قهوه

 

تفاوت درصد کافئین قهوه عربیکا و روبوستا

اگر برای شما میزان کافئین اهمیت دارد باید حتما نسبت به تفاوت قهوه عربیکا و روبوستا از نظر میزان کافئین آگاهی داشته باشید.

تفاوت درصد کافئین قهوه عربیکا و روبوستا

  • میزان کافئین در قهوه عربیکا بین 0.8 % تا 1.4 % وزن دانه‌ها است. یعنی به طور میانگین حدود 1.2% کافئین در این نوع قهوه وجود دارد.
  • در قهوه روبوستا این میزان بین 1.7% تا 3.5% در وزن دانه‌ها متغیر است. یعنی حدود 2.2% کافئین به صورت میانگین در این قهوه یافت می‌شود.

بنابراین، دانه‌های قهوه روبوستا تقریباً دو برابر قهوه عربیکا کافئین دارند. این تفاوت باعث می‌شود قهوه روبوستا طعم تلخ‌تر و تندتری داشته باشد در حالی که طعم قهوه عربیکا ملایم‌تر است. همچنین میزان بالاتر کافئین در روبوستا به انرژی‌زایی بیشتر آن کمک می‌کند، به همین دلیل افرادی که در کار خود نیاز به تمرکز زیادی دارند، از طرفداران این نوع قهوه به شمار می‌آیند.

مقایسه قیمت قهوه عربیکا و روبوستا

قیمت این دو نوع قهوه به عوامل متعددی از جمله کیفیت، منطقه تولید، شرایط آب و هوایی، میزان تولید، صادرات شرکت‌های تولید کننده، شرایط بازار و نوع فرآوری بستگی دارد که موجب نوسانات قیمت می‌شود اما به طور کلی، قهوه عربیکا به دلیل ویژگی‌های طعمی بهتر و فرآوری دقیق‌تر معمولاً گران‌تر از قهوه روبوستا است. پس علاوه بر هزینه‌ای که برای خرید بهترین مارک قهوه ساز انجام می‌دهید حواستان باید به خرید بهترین و مرغوب‌ترین نوع قهوه بر اساس قیمت آن هم باشد.

 

نوشیدنی مورد علاقه‌تان چای است؟ انواع چای ساز را می توانید از تکنولایف بخرید.

تفاوت عطر قهوه عربیکا و روبوستا

در این بخش به تفاوت عطر قهوه عربیکا و روبوستا خواهیم پرداخت.

تفاوت عطر قهوه عربیکا و روبوستا

  • بوی قهوه عربیکا معمولاً پیچیده‌تر و دلپذیرتر از بوی قهوه روبوستا است. این عطر متنوع و غنی شامل نت‌های میوه‌ای، گلی، و حتی شکلاتی و کاراملی می‌شود. بوی قهوه عربیکا بسته به منطقه و شرایط رشد، می‌تواند شامل عطرهای مختلفی از جمله مرکبات، توت‌ها، گل‌ها و حتی آجیل‌ها باشد. این بوی دلپذیر به دلیل ترکیبات معطر خاصی در قهوه عربیکا تولید می‌شود. عربیکا اسیدیته بالایی دارد که به ایجاد عطرهای میوه‌ای و گلی کمک می‌کند. علاوه بر این، محتوای قند طبیعی بالاتر در دانه‌های عربیکا در ایجاد بوی شیرین‌تر و ملایم‌تر مؤثر است. عوامل دیگری که بر بوی قهوه عربیکا تأثیر می‌گذارند شامل روش‌های فرآوری، نوع بو دادن (رست)، و تازگی دانه‌ها هستند. به طور کلی، بوی قهوه عربیکا به عنوان دلپذیرتر و متنوع‌تر شناخته می‌شود و از همین رو اغلب در قهوه‌های تخصصی و با کیفیت بالا استفاده می‌شود.
  • قهوه روبوستا معمولاً عطری قوی‌تر و تلخ‌تر از قهوه عربیکا دارد. این بو می‌تواند خاکی، چوبی و گاهی اوقات شبیه به بوی بادام زمینی یا دانه‌های برشته‌شده باشد. برخی توصیف‌ها از بوی قهوه روبوستا به عنوان “خاکی” یا “خاکستر” یاد می‌کنند، که به دلیل سطح بالاتر کافئین و اسیدهای کلروژنیک در این نوع قهوه است. این تفاوت بویایی به علت ترکیبات شیمیایی متفاوت موجود در قهوه روبوستا است که شامل کافئین بیشتر و روغن‌های معطر متفاوت می‌شود. علاوه بر این، قهوه روبوستا معمولاً در دماهای پایین‌تر و در ارتفاعات کمتر رشد می‌کند، که این شرایط می‌تواند بر ترکیبات معطر و بوی آن تأثیر بگذارد. در کل بوی قهوه روبوستا به دلیل تلخی و قوت بیشترش، ممکن است برای برخی افراد کمتر دلپذیر باشد، در حالی که برخی دیگر ممکن است این بوی قوی و تند را ترجیح دهند.

روش‌های تهیه قهوه با بهترین ترکیب

بعد از شناخت تفاوت‌های اساسی این دو نوع قهوه، اینک زمان مناسبی است که نحوه کار با قهوه ساز خود را فرا گرفته و چند روشی که ما در ادامه پیشنهاد می‌دهیم را، امتحان کنید.

قهوه قطره‌ای (Maker Drip Coffee)

این روش یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین روش‌های تهیه قهوه است.

مواد لازم: دانه قهوه آسیاب‌شده، آب تصفیه‌شده

روش تهیه:

  1. مخزن آب دستگاه را با آب تصفیه‌شده پر کنید.
  2. مقدار مناسب قهوه آسیاب‌شده (معمولاً 1 تا 2 قاشق غذاخوری برای هر فنجان) را در فیلتر قرار دهید.
  3. دستگاه را روشن کنید و اجازه دهید آب به آرامی از طریق قهوه عبور کرده و قهوه دم بکشد.

اسپرسو (Espresso Machine)

اسپرسو

دستگاه اسپرسو برای تهیه قهوه قوی و غلیظ با فوم خوب، مناسب است.

مواد لازم: دانه قهوه آسیاب‌شده برای اسپرسو، آب تصفیه‌شده

روش تهیه:

  1. دستگاه را با آب پر کنید و گرم کنید.
  2. پرتافیلتر را با مقدار مناسب قهوه آسیاب‌شده پر کنید و سطح آن را صاف کنید.
  3. پرتافیلتر را در دستگاه قرار دهید و قهوه را استخراج کنید.

کاپوچینو و لاته

برای تهیه این نوع قهوه‌ها نیاز به دستگاهی با قابلیت تهیه بخار و شیر فوم‌دار دارید.

مواد لازم: شات اسپرسو، شیر

روش تهیه:

  1. یک شات اسپرسو تهیه کنید.
  2. شیر را گرم کنید و با استفاده از بخار دستگاه به حالت فوم درآورید.
  3. شیر فوم‌دار را به آرامی به اسپرسو اضافه کنید.

فرنچ پرس (French Press)

این روش برای تهیه قهوه با بدنه سنگین و طعم غنی مناسب است.

مواد لازم: دانه قهوه آسیاب‌شده درشت، آب داغ

روش تهیه:

  1. مقدار مناسبی قهوه آسیاب‌شده را در فرنچ پرس بریزید.
  2. آب داغ (نه جوش) را به قهوه اضافه کنید.
  3. بگذارید قهوه حدود 4 دقیقه دم بکشد، سپس فیلتر را به آرامی پایین بیاورید.

موکاپات (Moka Pot)

موکاپات

این روش برای تهیه قهوه‌ای مشابه اسپرسو در خانه استفاده می‌شود.

مواد لازم: دانه قهوه آسیاب‌شده متوسط تا ریز، آب

روش تهیه:

  1. مخزن پایین موکاپات را با آب پر کنید.
  2. قهوه آسیاب‌شده را در فیلتر قرار دهید و سطح آن را صاف کنید.
  3. موکاپات را روی حرارت بگذارید تا قهوه به بالا بیاید.

نکات مهم:

  • کیفیت آب: همیشه از آب تصفیه‌شده استفاده کنید تا طعم بهتری به دست آورید.
  • تازگی قهوه: از دانه‌های قهوه تازه و به تازگی آسیاب‌شده استفاده کنید.
  • تنظیم آسیاب: درجه آسیاب را متناسب با روش تهیه قهوه تنظیم کنید.

روش‌های فوق به شما کمک می‌کنند تا بهترین ترکیب و طعم قهوه را بوسیله دستگاه قهوه‌ساز خود به دست آورید. با امتحان کردن این روش‌ها می‌توانید به ترکیب و طعم مورد علاقه خود برسید. و اگر همچنان برای خرید دستگاه مورد نظر خود مردد هستید می‌توانید از راهنمای خرید قهوه ساز در تکنولایف کمک بگیرید.

جمع‌بندی

از کافه‌های شلوغ شهری گرفته تا آرامش یک صبحگاه در خانه، قهوه همواره نقشی ویژه در زندگی ما ایفا می‌کند. عطر گرم و دلنشین قهوه که از دانه‌های تیره و غنی آن برمی‌خیزد، نه تنها خستگی را از تن می‌زداید، بلکه لحظاتی از آرامش و لذت را به ما هدیه می‌دهد. در این مقاله قهوه عربیکا و روبوستا را از نظر طعم و عطر، محتوای کافئین، شرایط کشت و قیمت مرد بررسی قرار دادیم. و متوجه شدیم عربیکا طعمی ملایم‌تر و شیرین‌تر دارد و حاوی کافئین کمتری است، در حالی که روبوستا طعمی تلخ‌تر و قوی‌تر با محتوای کافئین بیشتری دارد. عربیکا در مناطق کوهستانی رشد می‌کند و قیمت بالاتری دارد، در حالی که روبوستا در مناطق پست و گرم کشت می‌شود و ارزان‌تر است. در پایان نیز روش تهیه چند نوع قهوه را با استفاده از قهوه ساز برایتان آوردیم.

سوالات متداول

آیا مصرف قهوه ضرر دارد؟

مصرف متعادل قهوه به طور کلی ایمن است و می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد. اما، مانند هر چیز دیگری، اعتدال کلید اصلی است و بهتر است به واکنش بدن خود به مصرف قهوه توجه کنید. اگر از بابت ضررهای عربیکا و روبوستا نگرانی خاصی دارید، مشاوره با یک پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند مفید باشد.

آیا یک قهوه خوب طعم ترش دارد؟

طعم ترش قهوه بستگی به میزان اسیدیته آن دارد. هر چه میزان اسیدیته بالاتر باشد میزان ترشی آن بالاتر می‌رود. بنابراین کاملا به سلیقه افراد بستگی دارد و طعم ترشی یا تلخی در قهوه نشانه برتری نیست.

قهوه عربیکا ترش است یا روبوستا؟

قهوه عربیکا به واسطه داشتن اسیدیته بالاتر طعمی ترش و روبوستا طعمی تلخ دارد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/difference-between-arabica-and-robusta/
ads
ads