داغ ترین ها :
مقایسه پیکسل 8a با پیکسل 7a؛ تجربه ناب اندروید!

مقایسه پیکسل 8a با پیکسل 7a؛ تجربه ناب اندروید!

پیکسل 8a ارزان‌ترین عضو از گوشی‌های جدید گوگل است که شباهت‌های زیادی هم با نسل قبلی یعنی پیکسل 7a دارد و در ادامه قصد داریم به طور کامل آن‌ها را با هم مقایسه کنیم.

پیکسل 8a

پیکسل 8a

پیکسل 7a

پیکسل 7a

پیکسل 8a

پیکسل 8a

امتیاز

8.5
طراحی :
8
صفحه نمایش :
8.3
باتری :
7.5
اسپیکر :
8.5
کیفیت ساخت :
8
ارگونومی :
9
رابط کاربری :
9.5
عملکرد :
8.5
دوربین :
8.8

نقاط قوت

  • ارگونومی خوب
  • صفحه نمایش باکیفیت و روشن
  • تراشه قوی و پرچمدار
  • دوربین‌های بسیار خوب
  • اندروید خام، هوش مصنوعی و پشتیبانی ۷ ساله

نقاط ضعف

  • حاشیه‌های بسیار زیاد اطراف نمایشگر
  • سرعت شارژ پایین
  • پایداری تراشه
  • استفاده از گوریلا گلس ۳

پیکسل 7a

پیکسل 7a

امتیاز

8.2
طراحی :
8
صفحه نمایش :
7.8
باتری :
7
اسپیکر :
8.5
کیفیت ساخت :
8
ارگونومی :
9
رابط کاربری :
9.5
عملکرد :
8
دوربین :
8.5

نقاط قوت

  • خوش دست بودن گوشی
  • صفحه نمایش خوب
  • سخت افزار قوی
  • اندروید خام، هوش مصنوعی
  • دوربین‌های خوب

نقاط ضعف

  • حاشیه‌های بسیار زیاد اطراف نمایشگر
  • سرعت شارژ پایین
  • استفاده از گوریلا گلس ۳
  • پشتیبانی نرم افزاری ۳ ساله

گوشی‌های گوگل به داشتن دوربین‌های بسیار خوب شهرت دارند و بهترین تجربه از سیستم عامل اندروید را در اختیار قرار می‌دهند و همین دو ویژگی برای انتخاب‌ آن‌ها کافی به نظر می‌رسد، هرچند که این محصولات قابلیت‌های فروان دیگری نیز دارند که در ادامه بیشتر به آن‌ها می‌پردازیم. پیکسل 8a ارزان‌ترین نسخه از گوشی‌های جدید گوگل است و در این مطلب قصد داریم آن را به طور کامل با پیکسل 7a مقایسه کنیم تا مشخص شود در چه بخش‌هایی بهبود اتفاق افتاده است.

طراحی و کیفیت ساخت؛ سه سال بازگشت به عقب!

در دنیای تکنولوژی زیاد پیش می‌آید که شرکتی پس از گذشت چند نسل مجدد به سراغ طراحی قدیمی خود برگردد، اتفاقی که در ایفون ۱۲ اپل رخ داد و کوپرتینویی‌ها از طراحی انحنادار، مجدد به طراحی تخت ایفون‌های ۴ و ۵ برگشتند. شرکت گوگل نیز پس از گذشت سه سال همین تصمیم را گرفته و کمی به عقب‌تر برگشته است.

سه سال قبل گوشی پیکسل 5a با کناره‌های خمیده وارد بازار شد، طراحی که شبیه به نسل‌های قبلی به نظر می‌رسد، اما پیکسل 6a حالت مستطیلی‌تری پیدا کرد و با ترند روز دنیا همسو شد. این روند تا پیکسل 7a ادامه پیدا کرد ولی در پیکسل 8a مجدد شاهد کناره‌هایی انحنادار هستیم، اتفاقی که از نظر ارگونومی مثبت ارزیابی می‌شود ولی ممکن است در نظر برخی از کاربران زیبا جلوه نکند.

همین موضوع اولین موردی است که در نگاه کردن به پیکسل 8a و 7a نظر شما را به خود جلب می‌کند. از نظر طراحی قاب پشتی تغییر خاصی را بین این دو برادر شاهد نیستم و همچنان دوربین‌ها به صورت افقی در کنار هم قرار گرفته‌اند و به روی خط کشیده موجود به روی قاب پشتی دیده می‌شوند. قاب پشتی در هر دو نسل پلاستیکی بوده ولی فریم کناری از جنس آلومینیوم است.

به غیر از بحث کناره‌های دو گوشی که به آن اشاره کردیم و در زمینه ارگونومی تأثیر می‌گذارد، سایر بخش‌ها تقریبا یکسان است و پیکسل 8a نسبت به قبل ۰٫۱ میلی‌متر باریک‌تر و حدود ۵ گرم سبک‌تر شده تا وزنی معادل ۱۸۸ گرم و ضخامتی معادل ۸٫۹ میلی‌متر داشته باشد. زمانی که ابعاد دو مدل را در کنار وزن و ضخامت آن‌ها در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که هر دو گوشی بسیار خوش دست هستند و از این نظر جزو بهترین گزینه‌های بازار به حساب می‌آیند.

به روی فریم سمت راست پیکسل 7a و پیکسل 8a دکمه‌های ولوم و پاور دیده می‌شود و در بالا نیز میکروفون دوم خودنمایی می‌کند. به روی فریم سمت چپ خشاب سیم کارت قرار گرفته و در نهایت فریم پایینی اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی و پورت Type-C را شامل می‌شود. فریم این دو گوشی تخت نیست و فریم نیز با کمی انحنا به قاب پشتی متصل می‌شود.

یکی از ایرادات هر دو گوشی به پنل روبرویی برمی‌گردد، جایی که صفحه نمایش دارای حاشیه‌های بسیار زیادی است و تنها توانسته کمتر از ۸۲ درصد از فضا را به خود اختصاص دهد و این در حالیست که گوشی‌هایی با برچسب قیمتی بسیار کمتر از نسبت نمایشگر به بدنه ۸۸ الی ۹۰ درصد استفاده می‌کنند. در همان ابتدای روشن کردن این دو گوشی، این حاشیه‌های زیاد نظر شما را جلب می‌کند و نمی‌توان از این نقطه ضعف چشم پوشی کرد.

سازنده آمریکایی برای این دو گوشی گواهی IP67 در نظر گرفته تا در برابر نفوذ آب تمیز تا عمق ۱ متری به مدت ۳۰ دقیقه مقاوم باشند. هر دو گوشی از گوریلا گلس ۳ بهره می‌برند، نسخه‌ای که به روی پیکسل 4a مربوط به سال ۲۰۲۰ نیز استفاده شده بود و عجیب است که هیچ بهبودی را پس از ۴ سال شاهد نیستیم.

پیکسل 8a در چهار رنگ آبی، مشکی، کرمی و سبز در دسترس قرار دارد و پیکسل 7a را در رنگ‌های مرجانی، سفید، خاکستری و آبی کم رنگ می‌توانید خریداری کنید. در نهایت باید گفت که این بخش برنده‌ای ندارد و دو گوشی تا حد بسیار زیادی شبیه به هم هستند و تنها می‌توان مقداری ارگونومی Pixel 8a را بهتر در نظر گرفت.

 

مقایسه دو گوشی دیگر گوگل را از دست ندهید:
مقایسه گوگل پیکسل 8a با پیکسل 8

 

صفحه نمایش؛ روشن‌تر و روان‌تر!

پیکسل 7a از صفحه نمایشی ۶٫۱ اینچی OLED با رزولوشن FHD+ بهره می‌برد تا تراکم ۴۳۰ پیکسل بر هر اینچ مقابل دیدگان شما قرار گیرد. این صفحه نمایش از نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی و HDR پشتیبانی می‌کند. همه این مشخصات در مورد پیکسل 8a نیز صدق می‌کند، با این تفاوت که خوشبختانه شاهد نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی در این گوشی جدید هستیم.

از نظر کیفیت نمایشگر تفاوتی بین دو گوشی دیده نمی‌شود و هر دو محتوا را به شکل جذاب و با کنتراست عالی به نمایش درمی‌آورند. دقت رنگ هر دو پنل خوب ارزیابی می‌شود ولی بی‌نقص نیست و گوگل ترجیح داده که بهترین عملکرد را برای گوشی‌های گران‌تر خود نگه دارد.

پیکسل 8a به لطف برخورداری از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی محتوا را به شکل روان‌تری پیش چشمان شما قرار می‌دهد و این تفاوت عملا احساس می‌شود. البته که نرخ نوسازی بالاتر تنها برتری پنل Pixel 8a نسبت به Pixel 7a نیست و گوشی جدید در زمینه میزان روشنایی صفحه نمایش نیز با بهبود خوبی مواجه شده است.

میزان روشنایی نمایشگر پیکسل 7a در حالت دستی حدود ۵۰۰ نیت است که این عدد در نسل جدید به حدود ۷۵۰ نیت رسیده و افزایش ۵۰ درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر روشنایی خودکار پیکسل 7a به حدود ۱۰۷۰ نیت محدود می‌شود، در صورتی که حداکثر روشنایی پیکسل 8a می‌تواند تا حدود ۱۵۰۰ نیت افزایش پیدا کند.

طبق اعداد و ارقام گفته شده هر دو گوشی در محیط داخل و خارج روشنایی کافی دارند ولی بدون شک برتری با پیکسل 8a است و این محصول چه در محیط بسته و چه محیط باز، محتوایی روشن‌تر و واضح‌تر را در اختیار شما قرار می‌دهد. پس در نهایت برنده این بخش را Pixel 8a می‌دانم؛ گوشی که دارای پنل روشن‌تر و البته روان‌تر است.

اسپیکر

در زمینه اسپیکر و کیفیت و بلندی صدا، پیکسل 8a و 7a هیچ تفاوتی با هم ندارند و گویی شرکت گوگل اسپیکر نسل قبلی را بدون هیچ بهبودی به روی نسل جدید قرار داده است. البته این گفته را به معنای بد بودن اسپیکر نماینده‌های گوگل تلقی نکنید؛ چرا که این دو گوشی از نظر بلندی صدا وضعیت خوب و از نظر کیفیت صدا وضعیت عالی دارند.

به لطف اسپیکر مکالمه که در نقش بلندگوی دوم ظاهر می‌شود، صدا به شکل استریو به گوش می‌رسد و بیس بسیار خوبی هم دارد. صدای وکال و موزیک به خوبی از هم تفکیک هستند و در کل صدایی کاملا شفاف و دقیق به گوش می‌رسد. از عملکرد اسپیکر این دو گوشی کاملا راضی هستم.

 

برای خرید اسپیکر در انواع مختلف روی تکنولایف حساب کنید.

نرم افزار؛ زیبایی مطلق!

گوشی پیکسل 7a از ابتدا همراه با اندروید ۱۳ راهی بازار شده و پیکسل 8a از ابتدا از اندروید ۱۴ بهره می‌برد. پیکسل 7a قرار است تا ۳ سال آپدیت نرم افزاری و تا ۵ سال آپدیت امنیتی دریافت کند و این یعنی شما می‌توانید اندروید ۱۶ را نیز به روی این مدل تجربه کنید. در سوی دیگر پیکسل 8a قرار است تا ۷ سال آپدیت نرم افزاری و امنیتی دریافت کند که عملکردی تحسین برانگیز به حساب می‌آید.

به بیان ساده یعنی شما تا اندروید ۲۱ را می‌توانید به روی پیکسل 8a تجربه کنید که این موضوع را اتفاقی بی‌نظیر می‌دانم و حتی گوشی‌های اپل نیز این مقدار از بروزرسانی را دریافت نمی‌کنند. پس از نظر دریافت آپدیت‌های نرم افزاری، با اختلاف زیادی پیکسل 8a نسبت به نسل قبلی خود برتری دارد.

از نظر نرم افزاری در حال حاضر هیچ تفاوتی بین دو گوشی دیده نمی‌شود و هر دو از اندروید ۱۴ بهره می‌برند. اندروید خام گوگل به روی پیکسل‌ها به واقع تماشایی و زیبا است و می‌تواند نظر هر کاربری را به خود جلب کند. محیط کاربری کاملا مینیمال و ساده طراحی شده و گوشی در سریع‌ترین حالت به فرمان‌های مختلف پاسخ می‌دهد.

اندروید خام گوگل به قدری جذاب است که بسیاری از کاربران تنها به همین دلیل به سراغ پیکسل‌های شرکت گوگل می‌روند. در کل با وجود این که در حال حاضر عملکرد نرم افزاری دو گوشی کاملا یکسان است، اما به دلیل پشتیبانی بسیار طولانی‌تر پیکسل 8a، این محصول را برنده این بخش در نظر می‌گیریم.

عملکرد سخت افزاری؛ گوگل تنسور قابل اتکا است؟

طی چند سال اخیر شرکت گوگل تصمیم گرفت که گوشی‌های پیکسل را با تراشه اختصاصی خود به نام تنسور راهی بازار کند تا وابستگی کمتری به شرکت‌های دیگر داشته باشد و میزان سود و درآمد خود را نیز افزایش دهد.

در واقعیت اما پردازنده‌های اختصاصی گوگل نتوانسته‌اند با رقبای موجود مانند سامسونگ، اپل، کوالکام و مدیاتک رقابت کنند و برای نمونه گوگل تنسور G3 از نظر پردازش‌های اصلی و گرافیکی نزدیک به اسنپدراگون 8 پلاس نسل ۱ عمل می‌کند که حدود ۲ سال قبل‌تر به بازار عرضه شده است.

البته در این بخش از مقایسه پیکسل 8a و پیکسل 7a خیلی به دنبال مقایسه تراشه‌های گوگل با سایر برندها نیستیم؛ چرا که هر دوی این گوشی‌ها به چیپست تنسور مجهز شده‌اند و تنها در این بخش باید دو تراشه از خود شرکت گوگل را با هم مقایسه کنیم و ببینیم که نسل جدیدتر تا چه اندازه می‌تواند بهتر از قبل عمل کند.

تست‌های پیکسل 7a

در دل پیکسل 7a تراشه ۵ نانومتری Tensor G2 با ۸ هسته پردازنده مرکزی به صورت ۳ کلاستری (۲ هسته Cortex-X1 با فرکانس ۲٫۸۵، ۲ هسته Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۳۵ و ۴ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز) و پردازنده گرافیکی Mali-G710 MP7 دیده می‌شود.

در سوی دیگر قلب تپنده پیکسل 8a تراشه ۴ نانومتری Tensor G3 با ۹ هسته پردازنده مرکزی شامل ۳ کلاستر (۱ هسته Cortex-X3 با فرکانس ۳٫۰ گیگاهرتز، ۴ هسته Cortex-A715 با فرکانس ۲٫۴۵ و ۴ هسته Cortex-A510 با فرکانس ۲٫۱۵ گیگاهرتز) و پردازنده گرافیکی Immortalis-G715s MC10 است.

تست‌های پیکسل 8a

برای مقایسه تنسور G2 و G3 و در واقع مقایسه قدرت سخت افزاری پیکسل 8a و پیکسل 7a بهتر است نگاهی به تست‌ها و بنچمارک‌های مختلف داشته باشیم. در حالت کلی پیکسل 8a در زمینه پردازشی حدود ۲۰ درصد بهتر از نسل قبل عمل می‌کند و این اختلاف در زمینه پردازش‌های گرافیکی به حدود ۴۳ درصد می‌رسد که اختلاف زیادی است.

در بنچمارک Antutu 10 اختلاف نمره این دو گوشی حدود ۲۸ درصد است و در تست GeekBench 6 و بخش تک هسته‌ای و چند هسته‌ای نیز پیکسل 8a به ترتیب ۲۲ و ۱۷ درصد بهتر از رقیب خود عمل می‌کند. در همین تست و قسمت پردازش‌های گرافیکی نیز نسل جدیدتر با اختلاف ۲۷ درصدی خود را برتر نشان می‌دهد.

در استفاده روزمره هر دو گوشی سرعت بالایی دارند و به بهترین شکل به فرمان‌های مختلف پاسخ می‌دهند. شما بدون مشکل می‌توانید بین برنامه‌های مختلف جابجا شوید و چندین کار را همزمان پیش ببرید. پیکسل 8a به لطف قدرت سخت افزاری بالاتری که دارد در استفاده روزمره هم مقداری سریع‌تر است ولی برتری اصلی آن در اجرای بازی‌ها و انجام کارهای سنگین مشخص می‌شود.

یکی از ایراداتی که می‌توانیم به تراشه‌های شرکت گوگل و در نتیجه پیکسل 8a و 7a وارد کنیم به بحث داغ شدن و پایداری برمی‌گردد، جایی که به‌خصوص پیکسل 8a در آن خوب عمل نمی‌کند و تنها پس از گذشت ۳ دقیقه در تست استرس عملکرد آن تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. اگر تست را ۱۰ دقیقه ادامه دهیم این کاهش عملکرد به ۴۰ درصد می‌رسد و این گوشی عملا در ۱۵ دقیقه تا ۴۸ درصد از توان خود را از دست می‌دهد. در پیکسل 7a افت عملکرد کمتری را شاهد هستیم و گوشی حدود ۳۰ درصد از توان خود را در تست استرس از دست می‌دهد.

پیکسل 7a تنها در یک نسخه ۱۲۸ گیگابایت با رم ۸ در دسترس قرار دارد و حافظه آن نیز از نوع UFS 3.1 است. پیکسل 8a به غیر از این نسخه به شما اجازه می‌دهد تا حافظه بالاتر ۲۵۶ گیگابایتی را نیز انتخاب کنید. هیچ یک از این دو مدل از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کنند و باید با حافظه خریداری شده کنار بیایید.

پس در نهایت برنده این بخش را پیکسل 8a می‌دانم، مخصوصا اگر قرار باشد با گوشی‌های کارهای سنگین‌تری انجام دهید و به سراغ اجرای بازی‌ها بروید، البته که باید بحث داغ شدن و عدم پایداری را نیز مد نظر داشته باشید.

توانایی در اجرای بازی‌ها

اگر قرار است بین این دو گوشی گوگل یکی را انتخاب کنید و یکی از اولویت‌های شما اجرای بازی‌های روز است، پس بدون هیچ شکی به سراغ پیکسل 8a بروید، گوشی که به سبب برخورداری از نرخ نوسازی بالاتر و تراشه قوی‌تر می‌تواند تجربه بهتری را در اختیار شما قرار دهد. برای درک بهتر عملکرد این دو گوشی در اجرای بازی‌ها نگاهی به اعداد و ارقام زیر خواهیم داشت.

عنوان بازی پیکسل 7a پیکسل 8a
PUBG Mobile گرافیک متوسط تا بالا با فریم ریت میانگین ۴۰ الی ۶۰ گرافیک بالا با فریم ریت پایدار ۶۰
Call of Duty Mobile گرافیک بالا با فریم ریت پایدار بین ۵۰ الی ۶۰ گرافیک بسیار بالا با فریم ریت پایدار حدود ۶۰
Asphalt 9 گرافیک بالا با فریم ریت ۵۰ الی ۶۰ گرافیک بسیار بالا با فریم ریت پایدار ۶۰

همان طور که از اعداد و ارقام هم مشخص است پیکسل 8a گوشی مناسب‌تری برای بازی کردن به حساب می‌آید. در نظر داشته باشید که گرافیک و فریم ریت گفته شده ممکن است با تغییر نسخه نرم افزاری گوشی یا نسخه بازی‌ها تغییر کند و نمی‌توان به شکل ۱۰۰ درصدی به آن اتکا کرد.

 

پیشنهاد فوق‌العاده برای گیمرها:
گوشی گیمینگ ارزان

 

امنیت

مانند بسیاری از گوشی‌های حال حاضر بازار، پیکسل 8a و 7a نیز در زمینه امنیت از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که امن‌ترین آن را می‌توان حسگر اثر انگشت اپتیکال زیر نمایشگر به حساب آورد. عملکرد این دو حسگر مانند نسخه‌های اولتراسونیک بی‌نقص نیست ولی از دقت و سرعت این حسگر‌ها رضایت دارم و قطعا شما هم مشکلی با این بخش نخواهید داشت.

باتری؛ پاشنه آشیل بهبود یافته!

سازنده آمریکایی به خوبی اطلاع دارد که شارژدهی پیکسل 7a عالی نبود و به همین جهت هم ظرفیت باتری را از ۴۳۸۵ میلی آمپر ساعت به ۴۴۹۲ میلی آمپر ساعت افزایش داده است. از سوی دیگر تراشه نیز بهینه‌تر شده تا شاید این دو مورد در کنار هم باعث شوند پیکسل جدید مدت زمان بیشتری را دوام بیاورد.

خبر خوب این که شارژدهی پیکسل 8a در حد ۱۰ درصد بهتر از پیکسل 7a شده است ولی خبر بد این که هنوز هم نماینده پیکسل نسبت به بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار شارژدهی ضعیف‌تری دارد. با داشتن استفاده نرمال می‌توانید از پیکسل 8a یک روز کامل بهره ببرید ولی در حالتی که کمی بیشتر از گوشی کار بکشید باید حدود ۶ عصر آن را به شارژ متصل کنید.

در طرف دیگر وضعیت سرعت شارژ نیز جالب نیست و گوگل برای این دو مدل شارژ سریع ۱۸ واتی را در نظر گرفته است، فناوری که در بسیاری از گوشی‌های اقتصادی موجود در بازار دیده می‌شود و شرکت سامسونگ حتی گلکسی A15 را نیز با شارژ سریع ۲۵ واتی روانه بازار کرده است.

این دو گوشی در مدت ۳۰ دقیقه تنها حدود ۳۳ درصد شارژ می‌شوند و برای فول شارژ شدن به زمانی حدود ۲ ساعت الی ۲ ساعت و ۱۰ دقیقه نیاز دارید. بدون شک این بخش جزو نقاط ضعف پیکسل 8a و پیکسل 7a به حساب می‌آید که در صورت خرید باید با آن کنار بیایید.

دوربین؛ هنرنمایی گوگل!

اگر گوشی برای عکاسی می‌خواهید، گوگل شما را ناامید نمی‌کند. یکی از دلایل خرید گوشی پیکسل را می‌توان دوربین بسیار خوب آن‌ها به حساب آورد ولی آیا پیکسل 8a نسبت به نسل قبلی دوربین‌های بهتری دارد؟ در ادامه همراه تکنولایف باشید تا به طور جامع به این پرسش پاسخ دهیم و کیفیت دوربین‌های این دو محصول بپردازیم.

دوربین اصلی

هر دو گوشی دارای دوربین اصلی با سنسوری ۶۴ مگاپیکسلی مدل Sony IMX787 با اندازه ۱٫۱.۷۲ اینچی و اندازه پیکسل ۰٫۷ میکرون‌متری هستند. این سنسور در پس لنزی ۲۶ میلی‌متری با گشودگی دریچه دیافراگم F/1.9 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) پشتیبانی می‌کند. عکس‌ها به دلیل ترکیب ۴ پیکسل در ۱ پیکسل به صورت ۱۶ مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند.

شرکت گوگل تصمیم گرفته که هیچ تغییری را در مشخصات سخت افزاری دوربین اصلی پیکسل 8a نسبت به پیکسل 7a ایجاد نکند. این اتفاق قطعا باعث می‌شود دوربین دو گوشی عملکرد بسیار نزدیکی داشته باشند، هرچند که برتری تراشه در پیکسل 8a می‌تواند به پردازش بهتر تصاویر در این گوشی منجر شود.

پیکسل 8a در نور روز عکس‌هایی بسیار خوب به ثبت می‌رساند. در این تصاویر جزئیات فراوان بوده و شارپنس نیز دقیقا به اندازه ارزیابی می‌شود. در این نمونه‌ها تقریبا هیچ نویزی دیده نمی‌شود و رنج دینامیکی وسیعی را نیز شاهد هستیم. به این موارد دقت رنگ و وایت بالانس دقیق را نیز باید اضافه کنیم.

پردازش تصاویر در گوشی‌های پیکسل همواره به‌گونه‌ای است که تصاویری نزدیک به واقعیت را تحویل دهد و خوشبختانه در عکس‌های پیکسل 8a هم شاهد همین موضوع هستیم. عکس‌های ثبت شده توسط پیکسل 7a نیز دقیقا مانند نسل جدید هستند با این تفاوت که پیکسل 8a از نظر کاهش نویز و البته جذب نور مقداری موفق‌تر عمل می‌کند.

این دو گوشی بدون دوربین تله فوتو در دسترس قرار می‌گیرند ولی شما می‌توانید از گزینه 2X بهره ببرید و اتفاقا تصاویر خوبی هم دریافت کنید. در حقیقت این برش از دوربین اصلی به حدی خوب است که نیاز شما به دوربین تله فوتو را تا حد معقولی برطرف کند.

با تاریک شدن فضا پیکسل 8a و پیکسل 7a همچنان می‌توانند به عملکرد خوب خود ادامه دهند. عکس‌های شب نزدیک به واقعیت هستند و تنها گاهی شاهد جذب نور یا همان اکسپوژر اضافه (نه خیلی) هستیم. تصاویر رنج دینامیکی و شارپنس خوبی دارند و سطح جزئیات نیز رضایت بخش ارزیابی می‌شود.

پیکسل 7a در تست‌های سایت مشهور Dxomark و در قسمت عکاسی با دوربین اصلی موفق شده به نمره ۱۳۸ دست پیدا کند، نمره که در نسل جدید با بهبود ۳ عددی به ۱۴۱ رسیده است. برای این‌که درک بهتری از نمره ۱۴۱ داشته باشید باید اشاره کنم که این عدد از ایفون ۱۳ پرو مکس، گلکسی S23 اولترا و شیائومی ۱۳ اولترا بالاتر است و همین موضوع نشان می‌دهد که پیکسل‌های گوگل تا چه اندازه توانا هستند.

دوربین فوق عریض

داستان دوربین اصلی در این قسمت نیز تکرار می‌شود و دوربین فوق عریض دو گوشی نیز کاملا مشخصات یکسانی دارد. این دوربین از سنسوری ۱۳ مگاپیکسلی مدل Sony IMX712 با اندازه ۱٫۳.۰۶ اینچی و اندازه پیکسل ۱٫۱۲ میکرون‌متری بهره می‌برد. این سنسور در پس لنزی با دیافراگم F/2.2 قرار گرفته و می‌تواند تصاویری با زاویه ۱۲۰ درجه‌ای به ثبت برساند. جالب است که این عکس‌ها به صورت نرم افزاری با تغییر ابعاد همراه شده و به صورت پیش فرض ۱۶ مگاپیکسلی ذخیره می‌شوند.

عکس‌های فوق عریض این دو گوشی را می‌توان در بین بهترین‌های موجود در جهان قرار داد و شما می‌توانید تصاویری با جزئیات زیاد، کنتراست خوب، شارپنس دقیق و طبیعی را انتظار داشته باشید. رنج دینامیکی این تصاویر وسیع است و جذب نویز دقیقی را هم شاهد هستیم. در این بخش هم Pixel 8a مقدار کمی بهتر از نسل قبلی عمل می‌کند.

دوربین سلفی

هر دو گوشی پیکسل دارای دوربین سلفی فوق عریض با سنسوری ۱۳ مگاپیکسلی هستند. این دو دستگاه می‌توانند سلفی‌هایی در حالت ۱ برابر و ۱٫۴ برابر به ثبت برسانند. این عکس‌ها به صورت پیش فرض ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می‌شوند و کیفیت خوبی هم دارند و دارای رنج دینامیکی وسیعی هستند. شارپنس، دقت رنگ و جزئیات خوب است و نویز در حد پایینی قرار دارد.

پرتره

پیکسل 7a با دوربین اصلی در دو حالت 1X و 2X پرتره ثبت می‌کند و پیکسل 8a دو حالت 1.7X و 2X را در دسترس قرار می‌دهد. پرتره‌های 8a جزئیات بهتر و برش دقیق‌تری دارند و پس‌زمینه نیز مقداری عمیق بیشتری دارد. پرتره‌های 2X از نظر جزئیات خیلی عالی نیستند ولی همچنان می‌توانیم آن‌ها را رضایت بخش در نظر بگیریم.

فیلم‌برداری

هر دو نماینده گوگل می‌توانند با دوربین اصلی تا نهایت کیفیت 4K 60fps و با سایر دوربین‌ها تا نهایت کیفیت 4K 30fps فیلم‌برداری کنند. در زمینه فیلم‌برداری نیز برتری با پیکسل 8a است و این گوشی ویدئوهایی با جزئیات عالی، نویز کم، شارپنس دقیق و کنتراست خوب به ثبت می‌رساند و رنج دینامیکی وسیعی را نیز شاهد هستیم. در کل فیلم‌برداری هر دو گوشی شما را راضی می‌کند ولی عملکرد نسل جدید بهتر است.

جمع بندی؛ گام‌های کوچک گوگل!

انتخاب بین این دو گوشی با توجه به بررسی انجام شده خیلی کار دشواری نیست. اگر برای شما سخت افزار اهمیت دارد و گوشی با صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی و روشنایی بالاتر می‌خواهید که مقداری دوربین بهتری داشته باشد و باتری آن هم کمی بیشتر دوام بیاورد به سراغ پیکسل 8a بروید. البته که این گوشی تا ۵ سال بیشتر آپدیت نرم افزاری دریافت می‌کند که نکته بسیار مهمی است.

از طرفی اگر بودجه کمتری دارید و قرار است با گوشی تنها کارهای روزمره انجام دهید و دستگاهی با ارگونومی خوب می‌خواهید که دوربین توانمند و نرم افزار زیبایی داشته باشد به سراغ پیکسل 7a بروید. در کل پیکسل 8a به قدری بهتر از نسل قبلی شده که ارزش خرید بالاتری داشته باشد و تصمیم نهایی به نیاز شما برمی‌گردد.

سوالات متداول

پیکسل 8a صفحه نمایش بهتری نسبت به 7a دارد؟ از نظر کیفیت دو گوشی وضعیت یکسانی دارند ولی پیکسل 8a از پنلی با نرخ نوسازی بالاتر و روشنایی بیشتر بهره می‌برد و در نتیجه خود را برتر نشان می‌دهد.

سخت افزار 8a خیلی بهتر از 7a است؟ پاسخ به این سوال بستگی به نیاز شما دارد. اگر قرار است کارهای روزمره را با این دو گوشی انجام دهید خیلی متوجه تفاوت سخت افزار آن‌ها نخواهید شد ولی در کل پیکسل 8a در بخش cpu و gpu به ترتیب حدود ۲۰ و ۴۰ درصد بهتر از نسل قبلی عمل می‌کند.

دوربین پیکسل 7a به خوبی پیکسل 8a هست؟ بله، این دو گوشی از دوربین‌های یکسانی برخوردار هستند و برتری جزئی پیکسل 8a به پردازش تصویر بهتر برمی‌گردد.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra
به این مطلب امتیاز دهید
2 نفر به این مطلب امتیاز دادند.

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/comparison/pixel-8a-vs-pixel-7a/
ads
ads