داغ ترین ها :
راهنمای خرید سکه کلکسیونی: از انتخاب تا افزایش ارزش

راهنمای خرید سکه کلکسیونی: از انتخاب تا افزایش ارزش

با توجه به روند صعودی افزایش قیمت‌ها و نیاز به اسکناس‌های درشت‌تر، امروزه پول سکه‌ای به صورت محدود در بازار وجود دارد و در بسیاری از موارد ضرب و تولید آن‌ها مقرون به‌صرفه نیست. به همین دلیل پول سکه‌ای از چرخه پولی کشور کنار گذاشته شده است که در نتیجه آن بسیاری از افراد به جمع‌آوری سکه‌های کلکسیونی روی آورده‌اند. جمع آوری و خرید سکه‌های کلکسیونی یکی از سرگرمی‌ها و لذات جذاب برای برخی از افراد است که دوست دارند مجموعه‌ای از اشیاء قدیمی را جمع‌آوری کنند. برخی از این سکه‌ها ارزش و قیمت بسیار بالایی دارند و برخی دیگر ممکن است قیمت ناچیزی داشته باشند که این ارزش‌گذاری به موارد مختلفی از جمله سال تولید و میزان سالم بودن سکه بستگی دارد. این نوشته راهنمای خرید سکه‌ کلکسیونی را در برمی‌گیرد و تلاش می‌کنیم نحوه ایجاد یک کلکسیون با ارزش را در اختیار شما قرار دهیم.

 

با خرید سکه طلا، به امن‌ترین شکل سرمایه‌گذاری کنید!

منظور از سکه کلکسیونی چیست؟

انواع-سکه-برای-کلکسیون

سکه کلکسیونی به مجموعه‌ای از سکه‌های قدیمی اطلاق می‌شود که دیگر تولید نمی‌شوند و به دلیل کمیاب بودن از ارزش تاریخی زیادی برخوردار هستند. در واقع سکه‌های کلکسیونی صرفا پول رایج گذشته نیستند؛ بلکه قطعات کوچکی از تاریخ، فرهنگ و هنر ملت‌ها هستند و به دلایل مختلفی از جمله قدمت، نادر بودن، طرح‌های هنری منحصر به فرد و ضرب به دلیل رویداد‌های تاریخی، مورد توجه افراد کلکسیونر قرار می‌گیرند. برخی از افراد صرفا به دلیل علاقه این سکه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و برخی دیگر ممکن است برای ذوب و فروش فلزات آن دست به خرید این گونه محصولات بزنند.

عوامل موثر بر ارزش سکه‌ کلکسیونی

نقش-کیفیت-سکه-در-خرید-آن

در مرحله اول باید اشاره کنیم که سکه تنها به دلیل قدیمی بودن، کلکسیونی محسوب نمی‌شود و در برخی از موارد سکه‌های خیلی قدیمی با توجه به تولید انبوهی که داشته‌اند به وفور در بازار پیدا می‌شوند و در نتیجه ارزش مادی بالایی نخواهند داشت. هر چه یک سکه تعداد بیشتری از شرایط زیر را داشته باشد، ارزش کلکسیونی آن بیشتر خواهد بود:

1- کمیاب بودن

هر چه سکه‌ای کمیاب‌تر باشد، ارزش مادی بیشتری خواهد زیرا افراد کلکسیونر معمولا تلاش می‌کنند همه سکه‌های یک دوره را به ترتیب جمع‌آوری کنند؛ در نتیجه اگر یک سکه کمیاب باشد، پیدا کردن آن سخت‌تر خواهد بود و افراد حاضر هستند هزینه بیشتری برای به دست آوردن آن پرداخت کنند. این منطق به طور کلی بر بازار حاکم است و هر چه عرضه یک محصول کمتر باشد، تقاضا قیمت آن را بالاتر خواهد برد. کمیاب بودن یک سکه می‌تواند به دلیل محدودیت تولید، از بین رفتن آن‌ها یا عوامل تاریخی باشد.

2- تاریخچه و اهمیت تاریخی

سکه‌های-مناسبتی

اگر به دنبال خرید سکه‌های کلکسیونی هستید، حتما به دوره و تاریخ تولید دقیق آن توجه کافی داشته باشید. هر چه سکه قدیمی‌تر باشد، ارزش مادی بیشتری خواهد داشت و افراد بیشتری خواهان به دست آوردن آن هستند. از طرفی دیگر سکه‌هایی با تاریخچه جالب یا ارتباط با رویدادهای مهم تاریخی ارزش بیشتری خواهد داشت.

 

خرید زیورآلات به امن‌ترین شکل را در تکنولایف تجربه کنید.

3- کیفیت سکه

کیفیت سکه و میزان سالم بودن آن هم تاثیر قابل توجهی بر ارزش سکه دارد و سکه‌هایی با کیفیت عالی و بدون آسیب طرفداران بیشتری خواهند داشت. توجه داشته باشید که برای کیفیت سکه‌ها دو عبارت سکه بانکی و سکه غیر بانکی یا تقریبا بانکی به کار گرفته خواهند شد. سکه بانکی به این معنا است که سکه نو است و دست به دست نچرخیده است. در حالی که سکه غیر بانکی یا تقریبا بانکی به سکه‌هایی اطلاق می‌شود که به بازار ورود پیدا کرده است و بر اثر استفاده مداوم، درخشندگی و جلای اولیه خود را از دست داده است. پس هر چه سکه بیشتر در بازار چرخیده باشد و میزان سایدگی آن بیشتر باشد، قیمت کمتری خواهد داشت. از طرفی دیگر کیفیت ضرب و تولید هم می‌تواند در کیفیت نهایی سکه تاثیر گذار باشد و قیمت آن را بالا و پایین کند.

4- فلز استفاده شده

انواع-سکه-کلکسیونی

عامل دیگری که می‌تواند ارزش خرید سکه کلکسیونی را افزایش دهد، فلز به کار رفته در آن است. برای درک بهتر موضوع یک سکه طلا مربوط به دوران قاجار نسبت به یک سکه نیکل همان دوران مقایسه کنید تا به ارزش بالاتر سکه طلایی پی ببرید. البته در نظر داشته باشید که برخی از فلزات مانند نیکل، مس و روی نمی‌توانند قیمت سکه‌ها را خیلی افزایش دهند.

5- طرح و هنر روی سکه

طرح‌های هنری اجرا شده روی سکه‌های مختلف می‌تواند ارزش افزوده‌ای به آن‌ها بدهد، مخصوصا اگر این نقش و نگارها توسط هنرمندان مشهور خلق شده باشند.

6- گواهینامه اصالت

گواهینامه اصالت صادر شده توسط یک سازمان معتبر مانند انجمن مجموعه داران ایران یا سازمان میراث فرهنگی به افزایش ارزش سکه کمک شایانی خواهد کرد.

نحوه شروع جمع‌آوری سکه‌های کلکسیونی

کیفیت-سکه‌های-کلکسیونی

جمع‌آوری سکه‌های مختلف و تبدیل شدن به یک کلکسیونر موفق نه تنها می‌تواند یک سرمایه‌گذاری پرسود باشد، بلکه سرگرمی جذاب و هیجان‌انگیزی است. با این وجود برای شروع نیاز به برنامه ریزی و دانش اولیه دارید که در ادامه به بررسی مراحل آغازین این مسیر هیجان‌انگیزی می‌پردازیم:

1- تعیین هدف و بودجه

در مرحله اول و قبل از خریدن اولین سکه کلکسیونی خود، لازم است که هدف خود را تعیین کنید. برای نمونه ممکن است تمایل داشته باشید که سکه‌های دوره خاصی مانند دوره پهلوی یا قاجار را جمع‌آوری کنید. پس از تعیین هدف لازم است میزان بودجه اولیه خود را تعیین کنید. به شما توصیه می‌کنیم که در ابتدا با یک محدوده کوچک شروع کنید و سپس فعالیت خود را به دوره‌های تاریخی دیگر هم گسترش دهید.

2- تحقیق و مطالعه

برای اینکه بتوانید راحت‌تر کار خرید سکه‌های کلکسیونی را شروع کنید، لازم است که در زمینه‌های مختلفی دانش کافی داشته باشید. در مرحله اول لازم است تاریخچه سکه‌ها را مطالعه کنید تا بتوانید سکه‌های ارزشمند‌تر و جذاب‌تر را شناسایی کنید. در مرحله بعد باید بتوانید انواع مختلف سکه از جمله سکه‌های یادبود، تاریخی‌، طلا، نقره و … را تفکیک کنید که با توجه به ویژگی‌های خاص هر کدام کار خیلی سختی نیست؛ اما بدون مهارت و مطالعه هم امکان‌پذیر نیست. از طرفی دیگر نیاز است که با اصطلاحات تخصصی این حوزه آشنا باشید تا بتوانید با دیگر کلکسیونرها ارتباط بهتری برقرار کرده و اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید.

3- مراقبت و نگهداری

خرید سکه کلکسیونی اولین قدم است و برای اینکه بتوانید ارزش کار خود را بالا ببرید باید به نحو احسن از آن‌ها نگهداری کنید. برای این کار بهتر است از کپسول‌ها یا کاتالوگ‌های مخصوص سکه استفاده کنید تا از پراکنده شدن آن‌ها جلوگیری کنید. بهتر است سکه‌های خود را در محیطی خشک و بدون رطوبت و ترجیحا دور از تابش مستقیم آفتاب نگهداری کنید. برای دسته‌بندی و مرتب کردن بهتر سکه‌ها توصیه می‌شود  مشخصات هر سکه را در دفترچه ثبت اطلاعات، ثبت کنید تا در آینده برای پیدا کردن هر سکه دچار سردرگمی نشوید.

 

خرید طلای آب شده؛ بهترین روش سرمایه‌گذاری پرسود!

4- شرکت فعال در نمایشگاه‌ها و حراجی‌ها

اگر به دنبال این هستید که به یک کلکسیونر موفق تبدیل شوید، باید به طور مرتب در نمایشگاه‌های و حراجی‌های مربوط به سکه شرکت فعال داشته باشید. در این مراسمات با سایر کلکسیونرها آشنا می‌شوید و امکان آشنایی با انواع سکه را به دست خواهید آورد. حراجی‌ها هم می‌توانند فرصت مناسبی را برای خرید سکه‌های قیمتی و کمیاب در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید با هزینه‌ای کمتر مجموعه‌های خود را تکمیل کنید.

5- خرید از منابع معتبر

یکی دیگر از الزامات تبدیل شدن به کلکسیونر موفق این است که در ابتدا از مراکز معتبر که از اصالت و کیفیت سکه‌های آن مطمئن هستید، خرید کنید. این کار باعث می‌شود که اعتباری نزد این مراکز کسب کنید و به مرور زمان و با ماهرتر شدن در شناخت سکه‌ها می‌توانید از سایر کلکسیونرها اقدام به خرید سکه کلکسیونی کنید.

جمع‌آوری سکه‌های کلکسیونی به صبر و حوصله نیاز دارد

خرید-سکه-کلکسیونی

جمع‌آوری سکه‌های کلکسیونی معمولا یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است و نباید در کوتاه مدت انتظار سود قابل توجهی داشته باشید. در نظر داشته باشید که جمع‌آوری و پیدا کردن خود سکه‌ها هم زمانبر است و ممکن است پیدا کردن یک سکه خاص چندین ماه و حتی چندین سال طول بکشد؛ بنابراین اگر آدم صبوری نیستید، به احتمال زیاد در این زمینه نمی‌توانید موفق عمل کنید.

سخن پایانی

خرید سکه‌ کلکسیونی صرفا یک خرید معمولی نیست و با خرید اولین سکه خود به دنیای کلکسیونری وارد خواهید شد که دریچه‌ای متفاوت از فرهنگ و هنر و تاریخ را به روی شما باز خواهد کرد. ورود به این دنیا علاوه بر سرگرمی و هیجانی که دارد، در بلند مدت می‌تواند به یک سرمایه‌گذاری و منبع در‌آمد عالی تبدیل شود. در این نوشته تلاش کردیم راه و رسم خرید سکه‌های کلکسیونی و قدیمی را در اختیار شما قرار دهیم تا با چشمانی کاملا باز وارد این حیطه شوید و بتوانید بدون از دست دادن سرمایه، به کار و فعالیت خود مشغول شوید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/collection-coin-buying-guide/
ads
ads