داغ ترین ها :
بررسی علل جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی

بررسی علل جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی

جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی یکی از مشکلات رایج در استفاده از ماشین های ظرفشویی است که کاربران زیادی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این مشکل نه‌تنها عملکرد بهینه دستگاه را مختل می‌کند، بلکه می‌تواند منجر به بوی نامطبوع و حتی خرابی‌های جدی‌تر در طول زمان شود.

در این مقاله، قصد داریم به بررسی علل مختلف جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی بپردازیم و راهکارهای موثر برای رفع آن را ارائه دهیم. با شناخت دقیق دلایل و راه‌حل‌های مناسب، شما می‌توانید از عملکرد بهینه و طول عمر بیشتر ماشین ظرفشویی خود لذت ببرید. با دانستن موارد زیر قبل از خرید ماشین ظرفشویی می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره این وسیله کاربردی به دست آورید.

علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی چیست؟

دلایل متعددی برای جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی وجود دارد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد این موضوع ضعف نیست و حتی در بهترین مارک ماشین ظرفشویی نیز اتفاق می‌افتد.

علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی چیست؟

1. مسدود شدن فیلتر ماشین ظرفشویی با ذرات غذا

مسدودشدن فیلتر ماشین ظرفشویی با ذرات غذا یکی از اصلی‌ترین علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی پاکشوما، است. این مشکل می‌تواند عملکرد ماشین ظرفشویی را مختل کرده و منجر به تجمع آب در کف دستگاه شود. در اکثر مواقع باقی‌ماندن ذرات بزرگ غذا بر روی ظروف و ورود آن‌ها به ماشین ظرفشویی می‌تواند فیلترها را مسدود کند. گاهی اوقات نیز چربی‌ها و روغن‌ها نیز می‌توانند به‌مرورزمان در فیلترها جمع شده و باعث انسداد شوند.

از اصلی‌ترین نشانه‌های انسداد فیلتر ماشین ظرفشویی می‌توان به جمع‌شدن آب در کف دستگاه، بوی نامطبوع ماشین ظرفشویی و کاهش عملکرد شستشو اشاره کرد. برای جلوگیری از انسداد فیلترها، توصیه می‌کنیم هر ماه فیلتر را خارج کرده و با آب گرم و صابون بشویید؛ همچنین بهتر است قبل از قراردادن ظروف در ماشین ظرفشویی، ذرات بزرگ غذا را از روی آن‌ها پاک کنید. این کار را می‌توانید با شستشوی سریع ظروف زیر آب انجام دهید.

 

در صورت نیاز برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع لوازم خانگی:
لیست لوازم خانگی

 

2. مسدود شدن لوله تخلیه ماشین ظرفشویی

مسدودشدن لوله تخلیه ماشین ظرفشویی در واقع اصلی‌ترین علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی بکو است. لوله تخلیه ماشین ظرفشویی نیز به علت تجمع ذرات مواد غذایی، چربی‌ها، گیرکردن اشیا و عدم شستشوی ظروف قبل از قراردادن در ماشین ظرفشویی اتفاق می‌افتد. برای جلوگیری از مسدودشدن لوله تخلیه ماشین ظرفشویی توصیه می‌شود قبل از قرار دادن ظروف در ماشین ظرفشویی، آن‌ها را با آب داغ شسته و هرچند وقت یکبار لوله تخلیه را با آب بشویید.

3. خرابی پمپ تخلیه

مشکلات پمپ تخلیه می‌تواند یکی از دلایل اصلی جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی باشد. پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی با گذر زمان و استفاده مداوم ممکن است خراب شود یا عملکرد آن کاهش یابد. گاهی اوقات نیز وجود ذرات خارجی مانند مانده‌های غذا یا جسم‌های غیرقابل‌حل می‌تواند به پمپ وارد شده و آن را مسدود کند یا حتی در دستگاه گیر کند. درصورتی‌که ماشین ظرفشویی شما با مشکل تخلیه آب مواجه شده باشد، ابتدا لازم است پمپ تخلیه را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

خرابی پمپ تخلیه

4. اختلال در شیر برقی

مشکلات در شیر برقی ماشین ظرفشویی یکی دیگر از علت جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی بوش است. اگر شیر برقی دستگاه به درستی کار نکند یا مسدود شود، آب به درستی وارد ماشین ظرفشویی نمی‌شود و این موضوع می‌تواند باعث تجمع آب در دستگاه شود.

5. اختلال در تایمر دستگاه

مشکلات در تایمر دستگاه نیز جزو اختلالاتی است که می‌تواند به جمع شدن آب در ماشین ظرفشویی منجر شود. درصورتی‌ که تنظیمات تایمر دستگاه به‌درستی انجام نشود، ممکن است ماشین ظرفشویی بیش از حد آب دریافت کند یا آب را به نحو صحیح تخلیه نکرده و این موضوع منجر به جمع شدن آب در دستگاه شود. اگر تایمر دستگاه دچار مشکل شود، این موضوع می‌تواند باعث ایجاد نارسایی در کنترل عملکرد موتور و پمپ آب و در نهایت موجب تجمع آب در ماشین ظرفشویی شود.

6. نصب نادرست لوله تخلیه

درصورتی‌که در زمان نصب ماشین ظرفشویی، لوله تخلیه به‌درستی نصب نشود، ممکن است آب در پروسه شستشوی ماشین ظرفشویی به‌درستی تخلیه نشده و در محفظه داخلی ماشین ظرفشویی بماند. همچنین درصورتی‌که لوله تخلیه به‌درستی در زاویه نادرست قرار بگیرد، ممکن است هوا در آن جمع شده و مانع از تخلیه آب شود.

 

پیشنهاد مطالعه:
لوازم برقی جهیزیه

 

7. مشکل در سیستم هوا گیری

اگر لوله تخلیه ماشین ظرفشویی مسدود شود، هوا نمی‌تواند به‌درستی از محفظه خارج شود که این موجب ایجاد مشکل در سیستم هواگیری و در نهایت تجمع آب در ماشین ظرفشویی می‌شود؛ همچنین اگر لوله تخلیه به ارتفاع نامناسبی نصب شود، ممکن است آب به‌درستی تخلیه نشده و هوا در داخل لوله به‌جای خروج، در آن جمع شود که بازهم این موضوع از خروج آب در ماشین ظرفشویی جلوگیری می‌کند.

برای رفع مشکل سیستم هواگیری ماشین ظرفشویی لازم است ابتدا لوله تخلیه را بررسی کرده و آن را از وجود مواد اضافی پاک‌سازی کنید. در صورت خرابی پمپ تخلیه، آن را تعویض کنید تا عملکرد صحیح سیستم تخلیه تضمین شود؛ همچنین اگر کیسه‌های هواگیری شکسته یا نصب نادرست شده‌اند، آن‌ها را تعویض کنید تا از ورود هوا به سیستم هواگیری جلوگیری شود.

8. استفاده از مواد شوینده نامناسب

مواد شوینده نامناسب می‌توانند به‌صورت گسترده‌ای روی عملکرد ماشین ظرفشویی تاثیر داشته باشد. استفاده از مواد شوینده نامناسب ممکن است باعث افزایش تولید برفک در دستگاه شود. برفک‌ها می‌توانند لوله‌ها را مسدود کرده و مانع خروج آب شوینده از ماشین ظرفشویی شوند. مواد شوینده بی‌کیفیت همچنین می‌توانند رسوباتی را درون دستگاه ایجاد کرده و این رسوبات می‌توانند پمپ‌ها، فیلترها، لوله‌ها و سایر قطعات دستگاه را مسدود و باعث تجمع آب در ماشین ظرفشویی شوند.

9. چیدمان نادرست ظروف

چیدمان نادرست ظروف می‌تواند به چندین مشکل از جمله تخلیه‌نشدن آب در ماشین‌های ظرفشویی منجر شود. اگر ظروف به طور نامناسبی در دستگاه قرار گیرند، مانند قرارگرفتن ظروف بزرگ در جایی که جریان آب به‌درستی اتفاق نمی‌افتد، می‌تواند باعث ماندن آب در دستگاه شود.

علاوه بر این، قراردادن ظروف با تراکم بالا و نزدیک به هم در ماشین ظرفشویی می‌تواند جریان آب را مسدود کند. ازاین‌رو، بهتر است هنگام بارگذاری ظروف در ماشین ظرفشویی، به چیدمان مناسب توجه کرده و از استفاده از مواد شوینده مناسب و شستشوی کامل ظروف اطمینان حاصل کنید.

چیدمان نادرست ظروف

10. مشکل در پمپ و موتور تخلیه

مشکلاتی که در پمپ و موتور تخلیه ماشین ظرفشویی، یکی دیگر از دلایل رایج عدم تخلیه آب در دستگاه است. اگر پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی خراب شده باشد، ممکن است ماشین ظرفشویی به‌درستی آب را تخلیه نکند یا حتی اصلا کار نکند. خرابی پمپ معمولا به دلیل استفاده طولانی‌مدت یا عدم سرویس به‌موقع ماشین ظرفشویی ممکن است اتفاق بیفتد. موتور تخلیه ماشین ظرفشویی نیز ممکن است در استفاده طولانی‌مدت یا استفاده غیرصحیح از دستگاه خراب شود.

11. گرفتگی مسیر تخلیه از دستگاه تا سیفون سینک

اگر مسیر تخلیه از دستگاه ماشین ظرفشویی تا سیفون سینک گرفتگی داشته باشد، ممکن است باعث مشکلاتی مانند عدم تخلیه به‌درستی آب، بوی نامطبوع یا حتی نشتی آب شود. برای رفع این مشکل لازم است تا ابتدا مسیر تخلیه آب از دستگاه ماشین ظرفشویی تا سیفون سینک را بررسی کنید. ممکن است لوله‌ها یا قسمت‌های اتصالی در این مسیر دچار گرفتگی، تراکم یا مواد زائد شده باشند که شما می‌توانید به‌راحتی این گرفتگی‌ها را رفع کنید. اگر مشکل در گرفتگی لوله‌ها یا سیفون وجود دارد، می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند استفاده از پاک‌کننده‌های خاص برای لوله‌ها برای پاک‌سازی لوله‌ها استفاده کنید.

روش های رفع گرفتگی آب در ماشین ظرفشویی

روش های رفع گرفتگی آب در ماشین ظرفشویی

برای پیشگیری از گرفتگی آب در ماشین ظرفشویی، توصیه می‌کنیم به نکات زیر توجه داشته باشید:

1. تمیز کردن فیلترها

فیلترهای ماشین ظرفشویی نقش مهمی در جلوگیری از تجمع ذرات غذا و چربی‌ها دارند. فیلترها را به‌صورت دوره‌ای خارج کنید و آن‌ها را با آب گرم و صابون بشویید. شما می‌توانید از یک برس نرم برای پاک‌کردن ذرات چسبیده به فیلتر نیز استفاده کنید.

2. بررسی و تمیز کردن پمپ تخلیه

پمپ تخلیه، مسئولیت تخلیه آب کثیف را در ماشین‌های ظرفشویی بر عهده دارد. برای تمیزکردن پمپ تخلیه لازم است تا آن را باز کرده و اطمینان حاصل کنید که هیچ ماده‌ای مانند ذرات غذا یا چربی در آن گیر نکرده است.

3. بررسی شلنگ تخلیه

شلنگ تخلیه نیز یکی از لوازم اصلی ماشین‌های ظرفشویی است که نقش کلیدی در خروج آب دستگاه را بر عهده دارد. برای بررسی لازم است تا شلنگ تخلیه را از محل اتصال آن به ماشین ظرفشویی جدا کرده و مطمئن شوید که هیچ مانعی در مسیر شلنگ وجود ندارد. شلنگ را با آب گرم و فشار مناسب بشویید تا از انسداد آن جلوگیری شود.

4. استفاده از مواد شوینده مناسب

استفاده از مواد شوینده مناسب و به میزان درست می‌تواند از تجمع کف و انسداد در سیستم تخلیه جلوگیری کند.

5. بررسی نصب صحیح ماشین ظرفشویی

همان‌طور که در بالاتر اشاره کردیم، نصب نادرست ماشین ظرفشویی می‌تواند باعث مشکلات تخلیه آب شود. مطمئن شوید که ماشین ظرفشویی به‌درستی و به‌ صورت افقی نصب شده است؛ همچنین بررسی کنید که شلنگ تخلیه به‌درستی به سیستم فاضلاب متصل شده باشد.

6. پیش شستشوی ظروف

قبل از قراردادن ظروف در ماشین ظرفشویی، آن‌ها را از ذرات بزرگ غذا پاک کنید. این کار باعث می‌شود فیلترها و پمپ تخلیه کمتر دچار انسداد شوند و آب به‌راحتی از ماشین ظرفشویی خارج شود.

7. استفاده منظم از جرم‌گیر

جرم‌گیرها می‌توانند به جلوگیری از تشکیل رسوبات در داخل ماشین ظرفشویی کمک کنند؛ توصیه می‌کنیم هر چند ماه یکبار از یک جرم‌گیر مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید تا رسوبات معدنی و چربی‌های جمع شده در داخل دستگاه پاک شوند.

8. بررسی و تعویض واشرها

واشرهای خراب می‌توانند باعث نشتی و جمع‌شدن آب در کف ماشین ظرفشویی شوند. برای جلوگیری از این موضوع توصیه می‌کنیم، واشرها را به‌صورت دوره‌ای بررسی کرده و در صورت وجود هرگونه ترک یا فرسودگی، آن‌ها را تعویض کنید.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله، دیگر لازم نیست نگران تخلیه‌نشدن و تجمع آب در ماشین ظرفشوییتان باشید. با اتکا به راه‌حل‌های ارائه شده، می‌توانید با خیالی آسوده از شر این معضل خلاص شده و به شستشوی بی‌دغدغه ظروف خود بپردازید؛ همچنین در صورتی که نیاز به مدلی مناسب برای افرادی با جمعیت خانواده زیاد دارید می‌توانید سری به مشخصات محصول ماشین ظرفشویی پاکشوما ۱۵ نفره بزنید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید و کاربردی واقع شده باشد. در صورت داشتن هر گونه سوال یا نظر، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

چگونه می‌توانم مطمئن شوم که لوله تخلیه درست کار می‌کند؟

با بررسی و پاک‌سازی لوله تخلیه، اطمینان حاصل کنید که هیچ مسدودی یا خرابی در آن وجود ندارد.

آیا دمای آب ورودی می‌تواند باعث جمع شدن آب در ظرفشویی شود؟

بله، دمای آب ورودی بالا می‌تواند باعث ایجاد بخار و در نتیجه جمع شدن آب در داخل ظرفشویی شود.

آیا جمع شدن آب باعث کاهش طول عمر ماشین ظرفشویی می شود؟

بله جمع شدن آب می‌تواند به دستگاه و ظروف آسیب بزند و در نهایت عمر مفید ماشین ظرفشویی را کوتاه کند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/causes-of-water-accumulation-in-the-dishwasher/
ads
ads