داغ ترین ها :
راهنمای خرید گوشی آیفون: ریزترین نکاتی هنگام خرید آیفون باید بدانید

راهنمای خرید گوشی آیفون: ریزترین نکاتی هنگام خرید آیفون باید بدانید

اگر در فکر خرید گوشی آیفون هستید و نمی‌دانید که مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید باید به آن توجه کنید، از چه نوعی هستند، ما در این راهنمای خرید گوشی آیفون تمامی توضیحات را به شما می‌دهیم.

آیفون را از اپل استور معتبر خریداری کنید

نکات خرید آیفون، خرید آیفون از اپل استور معتبر

گوشی موبایل آیفون را حتما از فروشگاه معتبر خریداری کنید. اگر  قصد خرید گوشی از فروشگاه‌های اینترنتی را دارید، حواستان باشد که اول از همه باید به «اینماد» پایان سایت حتما توجه کنید.

به فکتوری آنلاک توجه داشته باشید

به فکتوری آنلاک گوشی آیفون

  • لاک (Lock)
  • آنلاک (Unlock)

مورد بعدی که در راهنمای خرید گوشی آیفون به آن می‌پردازیم، این است که اپل گوشی‌های آیفون خود را در 2 حالت لاک (Lock) و آنلاک (Unlock) راهی بازار می‌کند. مهم‌ترین نکته هنگام خرید این است که شما در جریان تفاوت نسخه آنلاک با لاک باشید تا بدانید کدام گزینه برای شما بهتر است. اگر گوشی به شکل لاک (Lock) وارد بازار شود، یعنی این گوشی به همراه سیم کارت عرضه شده است. حقیقت عرضه با سیم کارت به این صورت است که گوشی‌هایی که به صورت لاک عرضه می‌شوند تنها با سیم کارتی که درون آن‌ها قرار دارد، فعال می‌شود و برای استفاده از گوشی حتما باید اپراتور سیم کارت درون کشور شما قرار داشته باشد. به همین دلیل به این دسته از گوشی‌های آیفون، گوشی‌های لاک شده روی یک سیم کارت گفته می‌شود.

گوشی‌هایی که به شکل آنلاک ارائه می‌شوند، با تمام سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف قابل استفاده هستند. بنابراین اگر می خواهید گوشی شما از تمام اپراتورهای موبایل (شامل اپراتورهای سیم کارت ایرانی) پشتیبانی کند باید نسخه آنلاک را تهیه کنید. لازم به ذکر است که در نسخه آنلاک آیفون هیچ گونه سیم‌کارتی از قبل درون آن قرار داده نشده است و به محض این که سیم کارت را درون گوشی قرار دهید سیگنال آن را دریافت کرده و می‌توانید بدون هیچ مشکلی از گوشی استفاده کنید.

نکته مهم در فکتوری آنلاک برای کشور ایران: در ایران باید حتما نسخه آنلاک آیفون را تهیه کنید که هیچ سیم کارتی در داخل آن وجود ندارد.

سیم کارت آنلاک شده توسط اپراتور

نکات خرید گوشی آیفون

طبق قراردادی که بین اپل و یک اپراتور موبایل شکل می‌گیرد، گوشی‌های اپل می‌توانند روی سیم کارت آن اپراتور لاک شوند که به زبان عامیانه به آن Lock for Operator گفته می‌شود، و این گوشی تنها با سیم کارت درونی خود کار خواهد کرد؛ البته گوشی آنلاک شده به این صورت نیست که دیگر قابل استفاده برای سیم کارت‌های دیگر نباشد؛ اما در حقیقت در چنین شرایطی کاربر می‌تواند با پرداخت هزینه مابه تفاوت میان قیمت خرید دستگاه به اپراتور سیم کارت اولیه گوشی را آنلاک کند تا بتواند از سیم کارت اپراتور دیگری روی آن استفاده کند. عبارت sim-free مخصوص این دسته از گوشی‌های آزاد شده است.

به چنین دستگاه‌هایی اصطلاحا آنلاک شده توسط اپراتور یا Operator Unlock گفته می‌شود. فرآیند آنلاک کردن این گوشی‌ها توسط اپراتور به این صورت است که تنها IMEI دستگاه را برای کمپانی اپل می‌فرستد و طی فرایندی دستگاه توسط کمپانی اپل از حالت لاک خارج می‌شود. اگر نگران باز شدن پلمپ گوشی هستید، بهتر است بدانید که این فرایند بدون نیاز به باز کردن پلمپ اصلی گوشی صورت می‌گیرد. همچنین پس از باز کردن جعبه مشاهده خواهید کرد که سیم کارت اپراتور مربوطه درون درون اسلات قرار دارد.
نکته پایانی این بخش به این صورت است که هیچ تفاوتی میان گوشی‌های آنلاک فکتوری و آنلاک شده توسط اپراتور از نظر عملکرد و کیفیت وجود ندارد و هر دو دستگاه از کیفیت و مشخصات مشابه و کاملا برابری برخوردار هستند.

 

 

رجیستری گوشی

اگر دوست دارید تا بدون دغدغه از گوشی‌های آیفون استفاده کنید و به راحتی درون آن‌ها سیم کارت قرار دهید، باید از طرح رجیستری آن مطمئن باشید. در حال حاضر آخرین سری از گوشی‌های آیفون که موفق به دریافت رجیستری شده‌اند، گوشی‌های آیفون 13 معمولی، آیفون 13 مینی، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرومکس هستند؛ اما ممکن است در آینده گوشی‌های سری آیفون 14، آیفون 15 و آیفون 16 هم رجیستر شوند.

اپل آیدی

ساخت اپل آیدی بعد از خرید گوشی آیفون

اپل آیدی معروف‌ترین و مهم‌ترین بخش از نکات خرید آیفون است که شما برای دسترسی داشتن به قسمت‌های مختلفی از گوشی‌های اپل نیاز به ساخت و فعال کردن آن دارید. اپل آیدی به این صورت است که برای دسترسی به سرویس‌های اپل مانند اپل استور، آی کلود (iCloud)، آی مسیج (iMessage) و سایر سرویس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان خرید آیفون باید حتما Apple ID آن را (شناسه دستگاه به شمار می‌رود) دریافت نمایید.

شناخت پارت نامبر آیفون

Part number IPHONE

آسان‌ترین تعریف از پارت نامبر آیفون در این بخش از راهنمای خرید آیفون به این صورت است که: پارت نامبر های ایفون در واقع همان شناسه‌ای هستند که نشان می‌دهند، گوشی آیفون توسط کدام کشور ساخته شده و علاوه‌بر آن هم برای بازار کدام کشور ساخته شده است. در واقع Part number یکی از قسمت‌های مهم بررسی نکات خرید گوشی آیفون به شمار می‌رود که در ایران باعث ایجاد اختلاف قیمتی گاها بیشتر از تصور می‌شود.

انواع پارت نامبر آیفون

  1. پارت نامبر ZA | سنگاپور
  2. پارت نامبر LLA | آمریکا
  3. پارت نامبر CH | چین
  4. پارت نامبر ZP | هنگ کنگ
  5. پارت نامبر AB | امارات
  6. پارت نامبر J | ژاپن

نکته‌ای که باید در راهنمای خرید گوشی آیفون به آن اشاره کنیم و شما هم موقع خرید باید به آن توجه کنید، این است که حتما از گوشی آیفونی استفاده کنید که پارت نامبر آن با ایران به‌گونه‌ای همخوانی داشته باشد تا گوشی برای شما قابل استفاده باشد. در این میان اسلات سیم کارت و پشتیبانی از نوع سیم کارت از جمله مهم‌ترین دلایلی است باید هنگام خرید گوشی به آن توجه کنید. برای مثال شاید گوشی با پارت نامبر آمریکا برای همه قشنگ باشد و تصور تمام کاربران به این صورت باشد که قطعا اپل بهترین امکانات را به آمریکایی‌ها می‌دهد؛ اما واقعیت به این صورت نیست که بزرگ‌ترین مثال آن می‌تواند مبحث سیم کارت و اپراتورها باشد. برای مثال شما باید بدانید که گوشی‌های آیفون پارت نامبر آمریکا نیازی به اسلات سیم کارت ندارند؛ چرا که در آمریکا همه ارتباطات به شکل ایی‌سیم است (eSim) است، بنابراین هرچقدر هم به اسم آمریکا علاقه داشته باشید، گوشی با پارت نامبر LLA برای شما در ایرانی که تمام سیم کارت‌ها به شکل فیزیکی هستند و نیاز به اسلات سیم کارت روی بدنه دارند کاربردی نخواهد داشت.

 

برای خرید قاب گوشی آیفون و همینطور گلس آیفون با بهترین قیمت از تکنولایف، روی لینک‌ها کلیک کنید.

مفهوم اکتیو و نات اکتیو شدن را به خاطر بسپارید

راهنمای خرید گوشی آیفون از طریق اکتیو و نات اکتیو

اپل کمپانی هوشمندی است که هر کدام از گوشی‌های آیفون خود را به همراه سریال نامبری اختصاصی به دست کاربرانش می‌رساند تا هر گوشی شناسنامه مجزایی داشته باشد و هویت خود را تا آخرین روز کار خود از دست ندهد. حال که به دنبال مفهوم اکتیو و نات اکتیو هستید، باید بگوییم که برای پیدا کردن جواب سوال همیشگی از کجا بفهمیم گوشی نات اکتیو است باید به نکات زیر توجه کنید.

در ابتدا بهتر است بدانید که اپل در مجموع تمام دستگاه‌های آیفون را به شکل Not Active عرضه می‌کند و تمام ماجرای اکتیو شدن آن بعد از رسیدن به اولین کشور مقصد شروع می‌شود. گوشی آیفون Active درواقع گوشی موبایلی است که پیش از فروش به خریداری نهایی یک بار روشن شده و به اینترنت محلی متصل شده است. این موضوع برای افرادی که قصد استفاده از گارانتی اپل را دارند، اهمیت فراوانی دارد.

نکته: در نظر داشته باشید که ایران در لیست کشورهایی قرار ندارد که گوشی‌های آیفون آن به گارانتی مجهز شود بنابراین فعلا با توجه به سیاست‌های اپل این بخش از اکتیو بودن گوشی نقطه ضعفی برای کاربران ایرانی به حساب نمی‌آید.

کمپانی اپل قادر است تا از طریق اکتیو شدن متوجه اولین آنباکس گوشی اپل خود شود و به صورت دقیق اعلام کند که گوشی در کدام کشور برای اولین بار به اینترنت متصل شده است و همچنین مهم است بدانید که شرکت آمریکایی اپل هیچکدام از گوشی‌های خود را به شکل اختصاصی با پارت نامبری مشخص برای ارسال به ایران تولید نمی‌کند. بنابراین بحث فروش گوشی‌های نات اکتیو در بازار ایران داغ می‌شود و افراد بسیاری حاضر به خرید گوشی‌های نات اکتیو می‌شوند و استفاده از آن را هیچ گونه اشتباهی نمی‌دانند.

آیا گوشی آیفون Active همان آیفون دست دوم است؟

اگر به تعریف آیفون اکتیو توجه کرده باشید، اشاره کردیم که گوشی آیفون Active یعنی در کشوری غیر از کشور ما و پیش از آن که گوشی برای اولین بار توسط ما (خریدار گوشی) آنباکس شود، در کشور دیگری که مقصد اولیه بوده، جعبه گشایی شده و پس از روشن شدن به اینترنت متصل شده است. به همین منظور اکتیو بودن دلیلی بر دست دوم بودن گوشی آیفون نیست؛ اما در مجموع یک اختلاف قیمت 1 الی 3 درصدی بین آیفون اکتیو با آیفون نات اکتیو وجود دارد که این اتفاق هم بخاطر حس کاربران و طرز فکر آن‌ها رخ می‌دهد.

چگونه می‌توان متوجه اکتیو یا نات اکتیو بودن گوشی آیفون شد؟

برای اینکه متوجه اکتیو یا نات اکتیو بودن گوشی آیفون شوید، تنها کافیست تا سریال نامبر اختصاصی گوشی را از روی پشت جعبه گوشی برداشته و در سایت رسمی اپل با عنوان Check your device’s coverage چک کنید. اگر گوشی نات اکتیوی که می‌خواستید، در کشور دیگری اکتیو شده بود؛ تصور نکنید که صد در صد گوشی دست دوم و دچار عیب و ایراد است؛ اما به هرحال قیمت بیشتری پرداخت کردید و در نهایت این اتفاق افتاده است؛ بهتر است پیش از نهایی کردن خرید خود همواره نکات خرید آیفون دست دوم را در نظر داشته باشید تا بتوانید خریدی با ارزش را برای خود رقم بزنید.

EID گوشی آیفون به چه معناست؟

EID در ایفون مخفف Embedded Identity Document است که نشان دهنده یک شماره سریال برای eSIM آیفون است و این شماره در واقع یک کد 32 رقمی است که در آیفون‌هایی که توانایی پشتیبانی از eSIM را دارند، پیدا می‌شود.

ICCID آیفون چیست؟

هر سیم کارت شناسه‌ای منحصر به‌فرد دارد که طبق استاندارد خاصی تعیین می‌شود. این شناسه همان ICCID است. در گوشی‌های لاک شده، به دلیل منحصر بودن استفاده گوشی به همان سیم کارت خاص کد ICCID در پشت جعبه گوشی هک شده است. داشتن شناسه ICCID در پشت جعبه گوشی آیفون به معنی آنلاک فکتوری نبودن یا سیم لاک بودن آن است که البته برای فروش قبلاً توسط اپراتور آنلاک شده و تفاوتی در مشخصات و کیفیت آن وجود ندارد.

سخن پایانی

خرید گوشی آیفون بدون هیچگونه آگاهی و پیش زمینه در صورت روبه‌رو شدن با فروشنده ناآگاه یا نادرست می‌تواند مشکلاتی را در ادامه مسیر برای شما به وجود بیاورد که گاهی جبران ناپذیر است؛ بنابراین بهتر است پیش از خرید گوشی از کمپانی اپل، با بخش‌های مختلف مسیر خرید و اطلاعات لازم گوشی آشنا باشید. ما تلاش کردیم تا در راهنمای خرید گوشی آیفون تمامی مواردی که باید به آن‌ها توجه داشته باشید را بی‌کم‌وکاست برای شما توضیح دهیم.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/buying-iphone-guide/
ads
ads