داغ ترین ها :
بهترین هارد اینترنال (بررسی معیارهای انتخاب + معرفی 5 هارد برتر)

بهترین هارد اینترنال (بررسی معیارهای انتخاب + معرفی 5 هارد برتر)

هارد اینترنال یک قطعه حیاتی در کامپیوتر، کنسول بازی یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری است و نقش حفظ اطلاعات و همچنین راه اندازی سیستم عامل را برعهده دارد؛ بنابراین بدون داشتن هارد امکان روشن کردن سیستم را نخواهید داشت و نمی‌توانید از برنامه‌های مختلف استفاده کنید. از طرفی دیگر در صورتی که سرعت هارد مناسب نباشد، سرعت سیستم هم پایین خواهد آمد و تجربه شما از انجام کارهای کامپیوتری دچار مشکل خواهد شد. به همین دلیل و برای رفع سردرگمی شما در این نوشته تکنولایف به بررسی این نکته می‌پردازیم که بهترین هارد اینترنال باید چه مشخصاتی داشته باشد و تلاش می‌کنیم با معرفی 5 مورد از بهترین‌های بازار شما را در انتخاب نهایی یاری کنیم.

 

 

اهمیت استفاده از بهترین هارد اینترنال در کامپیوتر

تصور کنید که یک کامپیوتر دارید که سرعت آن کند است و هنگام اجرا کردن برنامه‌ها یا بازی‌ها باید زمان زیادی را منتظر بمانید تا سیستم بتواند آن‌ها را اجرا کند. دلایل زیادی می‌توان باعث این مشکل باشد که مهم‌ترین آن‌ها استفاده از هارد اینترنال قدیمی و کند است. هارد اینترنال مناسب نه تنها سرعت سیستم را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد بلکه باعث بهبود عملکرد کلی سیستم مانند کاهش زمان بوت شدن، اجرای روان‌تر برنامه‌ها، بهبود پاسخدهی بازی‌ها و افزایش سرعت انتقال فایل‌ها می‌شود. از طرفی دیگر باعث افزایش عمر مفید سیستم شده و می‌تواند تجربه کاربری شما از کار کردن با سیستم را به کلی متحول کند. بنابراین زمان خرید قطعات کامپیوتر بخشی از بودجه خود را به خرید هارد اینترنال مناسب اختصاص بدهید.

انواع هارد اینترنال

هارد-ssd-و-hdd

به صورت کلی هاردها را می‌توان به دو دسته ssd و hdd تقسیم‌بندی کرد. هاردهای ssd مکانیزمی مانند فلش مموری‌ها دارند و حاوی سلول‌های کوچک برای ذخیره اطلاعات هستند. این نوع هاردها فاقد قطعات مکانیکی هستند که همین موضوع باعث شده سروصدای کمتری تولید کرده و مصرف انرژی آن‌ها کمتر باشد. در حالیکه هاردهای hdd از صفحات دایره‌ای مغناطیسی شبیه صفحات گرامافون تشکیل شده‌اند که اطلاعات را به صورت مغناطیسی ذخیره می‌کند. یک بازوی محرک، هد هارد را  روی این صفحات به حرکت درمی‌آورد تا به اطلاعات دسترسی پیدا کرده یا آن‌ها را ذخیره کند. همین موضوع باعث می‌شود که هاردهای hdd سرعت پایین‌تری داشته باشند و با سروصدا کار کنند در نتیجه قیمت هارد ssd از hdd بیشتر است، با این وجود افراد تمایل بیشتری به استفاده از هاردهای ssd دارند.

 

در صورت نیاز برای اطلاع از تفاوت بین هارد SSD و HDD مقاله زیر را مطالعه کنید:
تفاوت هارد ssd و hdd

 

عوامل موثر در انتخاب هارد اینترنال

انواع-هارد-اینترنال

انتخاب هارد اینترنال تا حد زیادی به استفاده افراد بستگی دارد و نمی‌توان یک یا چندین مدل را به عنوان بهترین گزینه‌ها معرفی کرد. از طرفی دیگر با گذر زمان ممکن است نیاز کاربران تغییر پیدا کند مثلا ممکن است فرد از دانشجو به طراح گرافیک تغییر شغل بدهد، در نتیجه نیازهای وی تغییر خواهد کرد و ممکن است نیاز باشد سیستم خود را به کلی تغییر دهد. علاوه بر موارد بالا با پیشرفت تکنولوژی روز به روز محصولات جدیدی به بازار عرضه می‌شوند که نسبت به نسل‌های قبلی محصولات بهتری هستند در نتیجه نیاز به یک سری معیار برای تعیین بهترین نوع هارد اینترنال داریم که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

1- سرعت

اولین گزینه‌ای که هنگام خرید هارد اینترنال باید به آن توجه داشته باشید، سرعت مناسب هارد است. به طور معمول هاردهای ssd سرعت بیشتری نسبت به هاردهای hdd دارند. همچنین در هاردهای hdd، هاردی که سرعت چرخش بیشتری داشته باشد، سرعت بهتری را برای شما فراهم خواهد کرد. داشتن محصولی با سرعت بالا برای همه ما مهم است؛ اما برای گیمرها، ادیتورها و افرادی که با نرم‌افزارهای سنگین سروکار دارند، سرعت سیستم اهمیت بیشتری دارد؛ بنابراین اگر به دنبال هارد اینترنال پرسرعت هستید، بهتر است سراغ نمونه‌های ssd بروید.

2- نوع کاربری

هر فردی سیستم را برای کار خاصی به کار می‌گیرد برای نمونه گیمرها با آن بازی می‌کنند، کاربران خانگی فایل‌های شخصی روی آن ذخیره می‌کنند و ادیتورها از آن برای ویرایش فایل‌ها استفاده می‌کنند. در هر صورت توصیه می‌شود یک هارد ssd برای اجرای سیستم عامل و برنامه‌های سنگین داشته باشید و در کنار آن از هارد اینترنال دوم یا هارد اکسترنال برای ذخیره فایل‌های غیر ضروری مانند عکس‌ها و فیلم‌های خانوادگی یا فایل‌های حجیم استفاده کنید. البته برای برخی از کاربردها مانند کارهای حسابداری، ممکن است هارد اینترنال hdd هم کفایت کند؛ اما از آنجایی که از ویندوز 10 به بعد برای نصب سیستم عامل به هارد ssd نیاز است، داشتن یک هارد ssd اینترنال می‌تواند شما را از دردسرهای بعدی نجات دهد.

3- نوع رابط

هاردهای اینترنال باید مستقیما به مادربرد متصل شوند تا بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند که دو نوع رابط برای این کار وجود دارد. رابط SATA که قدیمی‌تر است، سرعت پایین‌تری دارد و در اکثر مادربردها پشتیبانی می‌شود. علاوه بر SATA رابط m.2 هم وجود دارد که سرعت بیشتری دارد و در عین حال در مادربردهای جدید پشتیبانی می‌شود. استفاده از رابط m.2 به همان میزان که سرعت را افزایش می‌دهد، قیمت هارد اینترنال را هم بالاتر خواهد برد.

4- ظرفیت

ظرفیت هم یکی از عواملی است که می‌تواند عنوان بهترین هارد اینترنال را از مدلی گرفته و آن را به مدل دیگری اعطا کند. قبل از خرید هارد اینترنال سعی کنید که نیازهای خود را به درستی بسنجید و متناسب با آن، هارد با ظرفیت مناسب را خریداری کنید. البته بهتر است نیم نگاهی هم به آینده داشته باشید و بدانید که ممکن است با گذر زمان نیازهای شما تغییر کند یا نیاز به فضای بیشتری داشته باشید.

5- قیمت هارد اینترنال

در نهایت قیمت تعیین کننده این است که چه هاردی را خریداری می‌کنیم. بدیهی است که هر چه بودجه شما بیشتر باشد، توان خرید هاردی با ظرفیت و سرعت بیشتری را خواهید داشت. در واقع می‌توان ظرفیت هارد را تابعی از قیمت آن دانست که در مورد قیمت هارد اکسترنال و قیمت فلش مموری هم این موضوع بسیار تعیین کننده است.

بهترین مارک هارد اینترنال

بهترین هاردهای اینترنال

برندهای متنوعی در حال تولید و عرضه هارد اینترنال به بازار هستند که عموم آن‌ها محصولات باکیفیتی تولید می‌کنند. از بین آن‌ها برندهای وسترن دیجیتال، سیگیت، توشیبا، سامسونگ، ای دیتا و لکسار را می‌توان جزو بهترین مارک‌های هارد اینترنال دانست. برای نمونه وسترن دیجیتال سری blue را برای مصارف خانگی، سری black را برای گیمرها و سری purple را برای سیستم‌های نظارتی تولید کرده است. البته این مورد تا حد زیادی به تجربه کاربران هم بستگی دارد و ممکن است یک نفر از برند سیگیت راضی باشد، در حالی که دیگری محصولات این برند را اصلا قبول نداشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌شود قبل از خرید هارد اینترنال حتما نظرات کاربران در مورد مدل انتخابی را در سایت تکنولایف مطالعه فرمایید تا از تجربه دیگران هم استفاده کرده باشید.

معرفی 5 هارد اینترنال برتر

با توجه به توضیحات داده شده در ادامه تلاش می‌کنیم، 5 گزینه از بهترین هاردهای اینترنال بازار را به شما معرفی کنیم تا کار شما برای انتخاب را ساده‌تر کرده باشیم:

1- هارد اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue SN570 M.2 ظرفیت 500 گیگابایت: بهترین هارد اینترنال برای لپ تاپ

هارد اینترنال اس اس دس وسترن دیجیتال مدل Blue SN570 M.2

هارد اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue SN570 M.2 ظرفیت 500 گیگابایت یک محصول بسیار سبک است که تنها 6.5 گرم وزن دارد و ابعاد آن معادل 80 در 22 در 2.38 میلی متر است که به کمک رابط PCIe NVMe قابلیت نصب در اکثر لپ تاپ‌های امروزی را دارد. این هارد توانایی خواندن اطلاعات با سرعت 3500 مگابایت بر ثانیه را دارد و می‌توان با سرعت 2300 مگابایت بر ثانیه اطلاعات را در آن به ثبت رساند.

هارد اس اس دی اینترنال وسترن دیجیتال مدل Blue SN570 M.2 ظرفیت 500 گیگابایت از دمای صفر درجه تا 70 درجه سانتی گراد توانایی کار کردن را دارد که باعث می‌شود میانگین طول عمر آن به 1.5 میلیون ساعت برسد. از طرفی دیگر در برابر لرزش مقاوم بوده و در مواردی که قصد دارید لپ تاپ خود را جابجا کنید، مانع از آسیب دیدن هارد داخلی آن می‌شود. علاوه بر همه این موارد هارد مدل Blue SN570 M.2 از وسترن دیجیتال ظرفیتی معادل 500 گیگابایت دارد که برای طیف وسیعی از کاربران کافی است و می‌توانید با خیال راحت فایل‌های خود را روی آن ذخیره کنید.

 

قیمت هارد Blue SN570 M.2 ظرفیت 500 گیگابایت

 

2- هارد اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل SU650 ظرفیت 256 گیگابایت: بهترین هارد 2.5 اینچی لپ تاپ

هارد-اس-اس-دی-اینترنال-ای-دیتا-مدل-SU650-ظرفیت-256-گیگابایت

هارد اس اس دی اینترنال ای دیتا مدل SU650 ظرفیت 256 گیگابایت نسبت به مدل قبلی سنگین‌تر است و حدود 50.8 گرم وزن دارد که نسبتا زیاد است. این محصول با استفاد از نوع رابط SATA III 6Gb/s به لپ تاپ متصل شده و سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات آن به ترتیب به 520 و 450 مگابایت بر ثانیه خواهد رسید. این هارد هم 256 گیگابایت ظرفیت دارد و فضای کافی برای نصب سیستم عامل و برنامه‌های ضروری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

قیمت هارد SU650 ظرفیت 256 گیگابایت

3- هارد اس اس دی اینترنال لکسار مدل NS100 ظرفیت 1 ترابایت: بهترین هارد برای کامپیوتر خانگی

هارد اینترنال اس اس دی لکسار مدل NS100

در بررسی بهترین هاردهای اینترنال می‌رسیم به یک هارد 2.5 اینچی که تنها 34 گرم وزن داشته و برای استفاده در کامپیوترهای خانگی و شخصی بهترین گزینه ممکن است. سرعت خواندن اطلاعات هارد اس اس دی اینترنال لکسار مدل NS100 ظرفیت 1 ترابایت به 520 مگابایت بر ثانیه می‌رسد که این عدد برای سرعت نوشتن اطلاعات معادل 300 مگابایت بر ثانیه است. این هارد هم در دمای صفر تا 70 درجه سانتی گراد به خوبی می‌تواند وظایف خود را انجام داده و میانگین طول عمر آن به 5 سال می‌رسد که در بسیاری از موارد کاربردی بوده و می‌تواند نیازهای کاربران مختلف را برطرف کند. این هارد قابلیت مقاومت در برابر لرزش‌هایی با فرکانس 10 تا 2000 هرتز را دارد و می‌تواند اطلاعات شما را به خوبی محافظت کند.

 

قیمت هارد NS100 ظرفیت 1 ترابایت

 

4-هارد اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل 970 EVO PLUS ظرفیت 1 ترابایت: بهترین هارد اینترنال برای گیم

هارد-اس-اس-دی-اینترنال-سامسونگ-مدل-970-EVO-PLUS-ظرفیت-1-ترابایت

هارد اینترنال برای گیم علاوه بر کامپیوتر و لپ تاپ در کنسول‌های بازی هم مورد نیاز است تا علاوه بر نصب بازی‌ها، میزان تاخیر بسیار کمی داشته باشد. هارد اس اس دی اینترنال سامسونگ مدل 970 EVO PLUS ظرفیت 1 ترابایت در این زمینه بسیار عالی عمل کرده و با داشتن ظرفیت 1 ترابایتی برای نصب هر بازی کفایت می‌کند. از طرفی دیگر این هارد تنها 8 گرم وزن داشته و با به کار گیری رابط M.2 می‌تواند با سرعت 3500 مگابایت بر ثانیه اطلاعات را خوانده و سرعت نوشتن 3300 مگابایت بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار دهد.

 

قیمت هارد 970 EVO PLUS ظرفیت 1 ترابایت

 

5- هارد دیسک اینترنال توشیبا مدل S300 Surveillance ظرفیت 2 ترابایت: بهترین هارد برای آرشیو فیلم

هارد-دیسک-اینترنال-توشیبا-مدل-S300-Surveillance-ظرفیت-2-ترابایت

عنوان بهترین هارد برای آرشیو فیلم معمولا به هاردهای اکسترنال می‌رسد، چرا که به راحتی می‌توان آن را حمل کرد یا به وسایلی مانند تلویزیون متصل کرد. اما اگر اصرار به استفاده از هارد اینترنال دارید، هارد دیسک اینترنال توشیبا مدل S300 Surveillance ظرفیت 2 ترابایت می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در نظر داشته باشید که مدل S300 Surveillance در ظرفیت‌های 4، 6 و 8 گیگابایتی هم در بازار موجود است که علاوه بر ظرفیت بالا، از قیمت مناسب هم برخوردار هستند. این محصول یک هارد 300 گرمی 3.5 اینچی است که از رابط SATA 3.0 استفاده می‌کند و با سرعت چرخش 5400 دور در ثانیه می‌تواند با سرعت 184 مگابایت بر ثانیه اطلاعات را منتقل کند.

 

قیمت هارد دیسک اینترنال توشیبا مدل S300 Surveillance

 

سخن پایانی

انتخاب بهترین هارد اینترنال بسیار سخت است، چرا که هر روز محصولات جدیدتر و بهتری به بازار عرضه می‌شوند که می‌توانند این لقب را از رقبا بربایند. از طرفی دیگر بسته به نیازهای هر فرد یا مجموعه می‌توان هاردهای مختلفی را به آن‌ها پیشنهاد داد. برای نمونه اگر فردی خوره فیلم وسریال است احتمالا خرید هاردهای hdd برای وی بهترین گزینه است، در حالیکه برای گیمرها یا ادیتورهای ویدیو استفاده از ssd ضروری است. با این تفاسیر در این نوشته معیارهای مهم شناسایی بهترین هارد اینترنال را در اختیار شما قرار دادیم تا بتوانید بر اساس نیاز خودتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/best-internal-hards/
ads
ads