داغ ترین ها :
مقایسه ساعت‌ های آنالوگ مکانیکی و کوارتز: کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

مقایسه ساعت‌ های آنالوگ مکانیکی و کوارتز: کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

ساعت‌های آنالوگ محصولاتی ساده هستند که اطلاعات محدودی را به ما نشان می‌دهند و همین موضوع در دنیای پر تکنولوژی امروزی به یک مزیت تبدیل شده است. در حالی که بسیاری از ساعت‌های دیجیتال و هوشمند با امکانات پیچیده و هشدارهای متعدد ما را با حجم زیادی از اطلاعات و اعلان‌ها بمباران می‌کنند، ساعت‌های آنالوگ با طراحی مینیمالیستی و کلاسیک خود فضایی برای آرامش و تمرکز ما ایجاد می‌کنند. این ساعت‌ها با گذر زمان نه تنها توانسته‌اند جایگاه خود را حفظ کنند، بلکه به عنوان نمادی از دقت، سنت و خوش سلیقگی شناخته می‌شوند. ساعت آنالوگ خود شامل دو مدل کوارتز و مکانیکی است که آشنایی با آن‌ها می‌تواند دید بهتری برای خرید در اختیار شما قرار دهد. به همین خاطر در این نوشته به مقایسه ساعت‌های آنالوگ مکانیکی و کوارتزی می‌پردازیم.

 

برای خرید انواع ساعت عقربه‌ ای از تکنولایف، روی لینک کلیک کنید.

ساعت آنالوگ چیست؟

انواع ساعت آنالوگ

ساعت‌های آنالوگ محصولاتی هستند که زمان را به کمک عقربه‌ها بر روی یک صفحه مدرج نشان خواهند داد. اکثر ساعت‌های آنالوگ سه عقربه دارند که ساعت، دقیقه و ثانیه شمار هستند و به دلیل ظاهر کلاسیک و زیبایی که به استایل می‌بخشند، محبوبیت زیادی دارند. این محصولات از دو مدل موتور برای چرخاندن عقربه‌ها استفاده می‌کنند که شامل موتور کوارتز و مکانیکی است و برخلاف ساعت‌های هوشمند نیازی نیست روزانه آن را شارژ کنید، بلکه باتری آن‌ها می‌تواند انرژی لازم برای چندین سال کار را فراهم کند.

ساعت کوارتز چگونه کار می‌کند؟

ساعت کوارتز

ساعت کوارتز همانطور که از نامش پیدا است از یک کریستال کوارتز برای تنظیم حرکت عقربه شمار ساعت استفاده می‌کند. این ساعت‌ها به دلیل برخورداری از دقت بالا، مکانیزم ساده و عدم نیاز به مراقبت مداوم، بسیار محبوب هستند. مکانیزم کارکرد ساعت‌های کوارتز به صورت زیر است:
جریان الکتریکی از باتری ساعت تولید شده و به مدار الکتریکی آن می‌رود و از طریق مدار به کریستال کوارتز وارد شده و آن را با فرکانس 32768 هرتز به ارتعاش در می‌آورد. سپس این ارتعاش‌ها به یک مدار الکترونیکی دیگر منتقل شده و مجددا به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل خواهد شد که یک ثانیه را تشکیل می‌دهد. در واقع برد الکترونیکی وظیفه دارد که ارتعاشات را بشمارد و هر 32768 ارتعاش را به یک ثانیه تبدیل کند. در نهایت این سیگنال‌های الکتریکی به صورت یک ثانیه به موتور پله‌ای ارسال شده و یک تکان در آن ایجاد خواهد کرد. این موتور چرخ دنده‌ها را به حرکت در می‌آورد که در نتیجه آن عقربه ثانیه شمار حرکت خواهد کرد. به همین دلیل است که ثانیه شمار ساعت‌های کوارتز به صورت تکانه‌ای حرکت کرده و صدای تیک تیک ساعت را تولید می‌کنند.

 

پیشنهاد مطالعه:
تشخیص ساعت اصل از فیک

 

ساعت مکانیکی چگونه کار می‌کند؟

ساعت مکانیکی

قبل از تشریح نحوه کار ساعت‌های مکانیکی لازم است اشاره کنیم که این نوع از ساعت به دو دسته شامل دستی و اتوماتیک تقسیم می‌شود که تفاوت آن‌ها مربوط به نحوه تولید انرژی و ذخیره‌سازی آن برای حرکت عقربه‌ها می‌شود. در ساعت‌های مکانیکی دستی با چرخاندن تاج ساعت، فنر اصلی ساعت پیچیده می‌شود و انرژی لازم برای حرکت عقربه‌ها را فراهم می‌کند. این انرژی به تدریج آزاد شده و چرخ دنده‌ها را به حرکت در می‌آورد. فرایند کار ساعت‌های مکانیکی دستی شبیه ماشین‌های کوکی است که با یکبار کوک می‌توانند مسافتی را طی کنند.

ساعت‌های مکانیکی اتوماتیک با استفاده از حرکات طبیعی مچ دست به طور خودکار کوک می‌شوند. این ساعت‌ها از یک روتر استفاده می‌کنند که با حرکت مچ دست، می‌چرخد و فنر اصلی را کوک می‌کند. پس از آن، انرژی ذخیره شده در فنر به مرور زمان آزاد شده و باعث حرکت چرخ دنده‌ها شده و عقربه‌ها را به حرکت در می‌آورد. قبلا فکر می‌کردند که ساعت‌های مکانیکی اتوماتیک با نبض دست کار می‌کند؛ اما این دید درست نیست و انرژی آن از حرکات دست تامین می‌شود.
در نظر داشته باشید که ساعت‌های مکانیکی بدون نیاز به باتری کار می‌کنند و در صورتی که ساعت مکانیکی دستی را کوک نکنیم یا ساعت مکانیکی اتوماتیک را نپوشیم، بعد از مدتی از کار می‌افتند.

مقایسه ساعت مکانیکی و کوارتز: کدام یک بهتر است؟

مقایسه ساعت مکانیکی و کوارتز

هر کدام از این ساعت‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که باعث می‌شود انتخاب از بین آن‌ها کمی سخت شود. در ادامه به مقایسه این دو از جنبه‌های مختلف می‌پردازیم و سعی می‌کنیم راهنمایی جامع برای انتخاب از بین آن‌ها در اختیار شما قرار دهیم:

1- دقت در زمان سنجی

از نظر دقت در زمان‌سنجی می‌توان گفت ساعت‌های آنالوگ کوارتز دقیق‌تر از ساعت‌های مکانیکی هستند. دلیل آن هم به دقیق بودن کریستال‌های کوارتز بر می‌گردد که معمولا در ماه بیشتر از 10 الی 20 ثانیه خطا نخواهند داشت. در حالی که ساعت‌های مکانیکی باید به طور مداوم کوک شوند یا همیشه آن را دست کنید تا از کار نیفتد. علاوه بر آن مکانیزم‌های ساعت‌های مکانیکی تحت تاثیر عواملی مانند دما و رطوبت قرار خواهند گرفت و ممکن است روزانه چند ثانیه خطا داشته باشند. میزان خطا در ساعت‌های مکانیکی دستی هم نسبت به نسخه‌های اتوماتیک بیشتر است.

2- تعمیر و نگهداری

ساعت‌های کوارتز به دلیل مکانیزم‌های ساده‌تر، کمتر خراب خواهند شد و به نگهداری کمتری نیاز پیدا می‌کنند. تنها کافی است هر چند وقت یکبار باتری آن‌ها را تعویض کنید و از استفاده از آن لذت ببرید. از طرفی دیگر ساعت‌های مکانیکی به دلیل داشتن قطعات مکانیکی و پیچیدگی این قطعات به نگهداری بیشتری نیاز دارند و هر چند سال یکبار باید سرویس شوند. برای نمونه ممکن است فنر اصلی که وظیفه ذخیره انرژی را دارد، کارایی خود را از دست بدهد و مجبور شوید آن را عوض کنید؛ بنابراین اگر حوصله کافی برای نگهداری از ساعت‌های مکانیکی را ندارید، بهتر است سراغ ساعت‌های کوارتز بروید که به نگهداری خاصی نیاز ندارد.

3- دوام و مقاومت

مکانیزم ساده‌تر ساعت‌های کوارتز باعث می‌شود که در برابر ضربه‌ها و شرایط سخت مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. این ویژگی همه ساعت‌های کوارتز را در بر می‌گیرد و ساده‌ترین ساعت‌های این دسته توانایی بالایی در برابر شرایط سخت دارند. از طرفی دیگر مکانیزم پیچیده و قطعات متحرک زیاد باعث شده که ساعت‌های مکانیکی در شرایط سخت، آسیب‌پذیرتر باشند. برای نمونه یک ضربه می‌تواند برخی از اجزای این ساعت‌ها را از تنظیم خارج کرده و عملکرد ساعت را مختل کند. البته در ساخت بسیاری از ساعت‌های مکانیکی لوکس از مواد با کیفیت استفاده شده است تا به دوام و مقاومت آن‌ها کمک کند.

4- طراحی و هنر ساعت سازی

در مقایسه ساعت مکانیکی و کوارتز نمی‌توانیم بدون اشاره به طراحی و هنر ساعت سازی این دو به نتیجه‌گیری دقیقی برسیم. ساعت‌های مکانیکی به عنوان نمونه دقیق هنری و مهندسی شناخته می‌شوند که ساخت آن‌ها نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد. اصالت و زیبایی دست‌ساز بودن و جزئیات دقیق ساعت‌های مکانیکی، جایگاه ویژه‌ای در میان علاقه‌مندان به ساعت‌های لوکس و کلکسیونرها دارد. ساعت‌های کوارتز هم ممکن است ظاهری زیبا و شیک داشته باشند؛ اما از لحاظ پیچیدگی فنی و ظرافت به پای ساعت‌های مکانیکی نمی‌رسند.

5- قیمت

احتمالا تا حالا حدس زده‌اید که ساعت‌های کوارتز در مقایسه با ساعت‌های مکانیکی از قیمت بسیار پایین‌تری برخوردار هستند، زیرا فرایند تولید آن‌ها ساده‌تر بوده و به قطعات پیچیده دست‌ساز وابسته نیستند. سادگی ساختار و عدم نیاز به قطعات دست‌ساز، تولید انبوه ساعت‌های کوارتز را آسان‌تر کرده و باعث شده که قیمت نهایی آن نسبت به ساعت‌های مکانیکی به مراتب پایین‌تر باشد. از طرفی دیگر قیمت ساعت‌های مکانیکی بسیار بیشتر است و دسترسی عموم افراد به آن‌ها کمی دشوار است. ساعت‌های مکانیکی می‌توانند به عنوان یک ابراز سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شوند که قیمت آن‌ها با گذر زمان افزایش پیدا خواهد کرد.

 

قیمت ساعت کاسیو دیجیتال را در تکنولایف مشاهده کنید.

6- تنوع محصولات

ساعت‌های مکانیکی محصولاتی خاص و منحصر به فرد هستند که امکان تولید انبوه آن‌ها کمتر است. در حالی که تولید انبوه ساعت‌های کوارتز به راحتی امکان‌پذیر است. این ویژگی باعث می‌شود که تنوع مدل‌های کوارتزی به شدت افزایش پیدا کند و در هر طرح و نقش و برای هر سلیقه‌ای یک ساعت کوارتزی در دسترس باشد. برای نمونه طرح‌های فانتزی در ساعت‌های کوارتز به وفور دیده می‌شود، در حالی که ساعت‌های مکانیکی بیشتر به صورت کلاسیک تولید می‌شوند. همین موضوع باعث می‌شود که ساعت‌های کوارتز برای انواع استایل در دسترس باشند و ساعت‌های مکانیکی بیشتر برای استایل‌های کلاسیک تولید شوند.

چگونه ساعت کوارتزی را از ساعت مکانیکی تشخیص دهیم؟

بهترین روش برای تفکیک ساعت کوارتزی و مکانیکی، مراجعه به ساعت ساز یا بررسی ویژگی‌ها و مشخصات ساعت در سایت سازنده یا دفترچه راهنمای آن است. با این وجود اگر دوست دارید در این زمینه مهارتی کسب کنید می‌توانید از چند شاخص زیر کمک بگیرید:
حرکت ثانیه شمار: ثانیه شمار ساعت‌های کوارتزی هر ثانیه یکبار حرکت می‌کند و صدای تیک تیک ساعت ناشی از همین حرکت‌های مجزا از همدیگر است. از طرفی دیگر ثانیه شمار ساعت‌های مکانیکی به صورت پیوسته حرکت کرده و صدایی نرم و روان تولید خواهد کرد.
وزن: ساعت‌های مکانیکی در مقایسه با ساعت‌های کوارتزی معمولا وزن بیشتری داشته و سنگین‌تر هستند. این اضافه وزن به تعداد زیاد چرخ دنده‌ها، فنرها و قطعات پیچیده داخلی در ساعت‌های مکانیکی بر می‌گردد.
پشت ساعت: پشت برخی از ساعت‌های مکانیکی شفاف است و ساختارهای درونی آن را به نمایش می‌گذارد. جذابیت حرکت قطعات مکانیکی باعث می‌شود که همه پشت ساعت یا بخشی از آن شفاف باشد. در حالی که سادگی ساختار ساعت کوارتزی باعث می‌شود که جذابیت بصری نداشته باشد و پشت این ساعت‌ها عموما به کمک یک صفحه فلزی پوشانده می‌شود.

ساعت‌های آنالوگ مکانیکی یا کوارتز: کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

کدام برای شما مناسب‌تر است؟ ساعت مکانیکی یا کوارتزی؟

هنگامی که بحث انتخاب از میان ساعت‌های مکانیکی یا کوارتز به میان می‌آید، احتمالا سلیقه، قیمت و کاربرد ساعت حرف اول را می‌زنند. اگر به دنبال یک ساعت لوکس هستید که بیشتر برای جلسات و مراسمات مهم از آن استفاده کنید و در عین حال توان پرداخت هزینه‌های آن را دارید، می‌توانید سراغ ساعت‌های مکانیکی بروید. از طرفی دیگر اگر یک ساعت با کاربری روزانه نیاز دارید که بتواند در برابر حوادث روزانه مقاومت کند، ساعت‌های کوارتز گزینه‌های بهتری هستند. اهمیت سلیقه را هم نباید در این میان نادیده گرفت و لازم است که با توجه به سلیقه خودتان سعی کنید که بهترین ساعت را برای خود انتخاب کنید.

سخن پایانی

ساعت‌های مکانیکی و کوارتز جزو ساعت‌های آنالوگ محسوب می‌شوند که زمان را به کمک عقربه‌ها نشان می‌دهند و نسبت به ساعت‌های دیجیتال یا هوشمند، اطلاعات کمتری را به ما نشان خواهند داد. این ساعت‌ها بیشتر ساختاری کلاسیک دارند و برای ست کردن با استایل‌های کلاسیک مناسب‌تر هستند. در این نوشته تلاش کردیم تفاوت‌های ساعت‌های آنالوگ مکانیکی و کوارتز را با شما در میان بگذاریم و راهکاری برای انتخاب بین این دو ارائه دهیم که امیدواریم در این زمینه موفق عمل کرده باشیم.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/analog-vs-quartz-watches/
ads
ads