داغ ترین ها :
کیبورد مکانیکال چیست و چه فرقی با کیبورد معمولی دارد؟

کیبورد مکانیکال چیست و چه فرقی با کیبورد معمولی دارد؟

شاید تا به امروز شما هم‌ انواع مختلفی از کیبورد را دیده‌ و کار کردن با آن‌ها را تجربه کرده‌ باشید. تفاوت ظاهری کیبوردها معمولا به نوع کاربری آن‌ها برمی‌گردد، برای مثال ظاهر کیبوردهای گیمینگ با مدل معمولی متفاوت است؛ اما موضوعی که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم، کیبورد مکانیکال و تفاوت آن با کیبوردهای معمولی است.در ادامه بطور کامل توضیح میدهیم که کیبورد مکانیکال چیست و فرق کیبورد مکانیکال با کیبورد معمولی در چه چیزهایی است.

کیبورد مکانیکال چیست؟

"</p

کیبوردهای مکانیکال بهترین گزینه برای گیمرها هستند. ‌ساختار درونی کیبوردهای مکانیکال با کیبوردهای معمولی تفاوت دارد. اگر تا به حال نسبت به باز کردن تخصصی یک کیبورد مکانیکال اقدام کرده باشید، قطعا متوجه قرار داشتن سویچ‌های جداگانه زیر هر کلید مجزا شده‌اید. این اتفاق باعث می‌شود زمانی که کاربر شروع به تایپ و فشردن کلیدها می‌کند، هر کلید یک تماس الکتریکی با سویچ زیرین خود برقرار کند. ( دو صفحه فلزی توسط فشرده شدن فنر وسط با یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند)

در کیبوردهای مکانیکال دقت عملکرد بسیار بالاست و کیبورد بدون کمترین تاخیری کار می‌کند. همین موضوع باعث شده که این کیبورد برای گیمرها بسیار جذاب باشد. البته که کیبورد مکانیکال حس و حال نوستالژی هم دارد و به همین دلیل مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد.

 

انواع کیبورد کامپیوتر را با بهترین کیفیت از تکنولایف بخرید: کیبورد

 

فرق کیبورد مکانیکال با معمولی

فرق کیبورد مکانیکال با معمولی

تفاوت کیبورد مکانیکال و معمولی در ظاهر مشخص است. کیبورد مکانیکال دکمه‌‌های بزرگ‌تری دارد  که حتی ارتفاع بیشتری هم دارند. کیبورد معمولی دکمه‌های کوچک‌کتری دارد و صدای کمتری هم تولید می‌کنند. درواقع فرق کیبورد مکانیکال با معمولی دقیقا از لحظه‌ای شروع می‌شود که شما شروع به استفاده و مخصوصا تایپ کردن می‌کنید. تفاوت کیبورد معمولی و مکانیکال در بخش سخت افزاری آن‌هاست. اولین مشخصه یک کیبورد مکانیکال نسبت به کیبورد معمولی صدای بالا پایین رفتن هر کلید مجزای آن است. کیبوردهای مکانیکال معمولی صدای کمتری تولید می‌کنند؛ اما مولفه‌ای که مخصوصا عامل تفاوت کیبورد مکانیکال با کیبورد معمولی محسوب می‌شود؛ دیده شدن سویچ‌های مجزا زیر هر کلید مکانیکی است در صورتیکه در کیبوردهای معمولی یک صفحه سیلیکونیِ یکپارچه در زیردکمه‌ها قرار گرفته است.

 

انواع کیبورد مکانیکال

کیبورد مکانیکال چیست - انواع کیبورد مکانیکال

کیبوردهای مکانیکال در 3 نوع مختلف تولید می‌شوند. علت به وجود آمدن انواع کیبورد مکانیکال، تفاوت مدل‌های مختلف در سوییچ‌های آن‌ها است. تعدادی از سوییچ‌ها لمسی و تعدادی دیگر خطی هستند. اگر کیبورد مکانیکال دارای سوییچ خطی باشد، برای تایپ و نمایش حروف روی مانیتور باید کلیدها تا انتها فشار داده شوند تا حرف مورد نظر تایپ شوند، درصورتیکه برای سوییچ‌های لمسی اینظور نیست و با یک فشار کوچک حروف تایپ می‌شوند. این فناوری ساخت نشان دهنده کارکرد راحت‌تر و سریع‌تر کیبوردهای مکانیکال لمسی (دارای سوییچ لمسی) نسبت به مدل سویچ‌های خطی است.
دسته سوم کیبوردهای مکانیکی با نام کیبورد مکانیکی با کلیدهای عملکردی شناخته شده است. این نوع کیبورد مکانیکی صدای زیادی تولید می‌کنند. برای استفاده از این کیبورد مکانیکی باید از به وسط هر کلید ضربه زد تا اتصال برقرار شود.

معمولا تایپیست‌ها، برنامه نویس‌ها و گیمرها از کیبورد مکانیکال با کلیدهای لمسی استفاده می‌کنند تا بتوانند با کنترل دقیق و بازخوردهای سریع کیبورد مکانیکال بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. افرادی که مسلط به تایپ 10 انگشتی هستند، عموما ترجیح می‌دهند تا از کیبوردهای مکانیکال لمسی استفاده کنند تا هنگام استفاده کمترین صدا و بالاترین دقت عملکرد را داشته باشند.

مشخصات کیبورد مکانیکال

تفاوت کیبورد مکانیکال و معمولی - مشخصات کیبورد مکانیکال

به‌غیر از موارد ذکر شده، ویژگی‌های دیگری هم وجود دارد که در عملکرد و کاربری کیبورد مکانیکال به چشم می آید. در ادامه با سایر مشخصات و برخی مزایای کیبوردهاس مکانیکال به صورت جامع‌تر آشنا می شوید.

اولین موردی که می توان به آن اشاره کرد راحت‌تر جدا شدن کلیدهای کیبورد مکانیکال نسبت به کیبورد خطی است. در کیبورد مکانیکال فاصله میان هر کلید تا صفحه زیرین بیشتر از فاصله کلیدهای معمولی است به همین دلیل کلیدها راحت‌تر جدا می‌شوند و صفحه اصلی کیبورد با سرعت بالاتر و دردسر کمتری تمیز می‌شود. علاوه بر این تعمیر انواع شکستگی یا خرابی کلیدهای کیبورد مکانیکی نسبت به مدل معمولی با سهولت بیشتری امکان‌پذیر است

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌‎های کیبورد مکانیکال با کیبورد معمولی، میزان تحمل ضربه پذیری کلیدهای آن‌هاست. کلیدهای کیبورد مکانیکال دارای توان ضربه پذیری بین 10 تا میلیون ضربه را دارند درصورتیکه این میزان تحمل برای کیبوردهای معمولی چیزی در حدود 5 تا 10 میلیون ضربه است.

با توجه به دقت و تحمل بالای کلیدهای کیبوردهای مکانیکال، گیمرهای فراوانی تمایل به خرید و استفاده از کیبوردهای مکانیکال برای انجام بازی‌های متنوع دارند. در این میان شخصی سازی کلیدهای کیبورد مکانیکال از جمله قابلیت‌های دیگری است که برای اکثر گیمرها قابل اهمیت است. برای مثال شخصی سازی به این صورت انجام می‌شود که کلیدهای مخصوص بازی یعنی W-A-S-D را جدا می‌شود و کلیدهای رنگی جدید جایگزین آن‌ها می‌شود.

 

پیشنهاد مطالعه:
راهنمای خرید بهترین کیبورد بی سیم

مشخصات کیبورد معمولی

فرق کیبورد مکانیکال با معمولی - مشخصات کیبورد معمولی

رایج‌ترین و در دسترس‌ترین کیبورد بازار کیبورد معمولی است. نحوه چینش کلیدها و ساختار کیبوردهای معمولی به گونه‌ای است که کلیدها در اثر فشار با یک صفحه از جنس سیلیکون برخورد می‌کنند و همین اتصال سبب انتقال کلمات و حروف به صفحه نمایشگر می‌شود. کیبوردهای معمولی اصولا فروش بالایی دارند و در عین حال مانند سایر انواع کیبورد دارای معایب و مزایای خاص خود نیز هستند.

 

 

چرا کیبورد معمولی به اندازه کیبورد مکانیکال خوب نیست؟

کیبوردهای معمولی به دلیل فشار یکسانی که برای اتصال هر کلید به صفحه زیرین دارند، گاهی در تایپ‌های تند و زیر دست تایپیست‌ها تعدادی از حروف را جا می‌اندازند به همین دلیل تعدادی از تایپیست‌ها و کاربران دیگر ترجیح می‌دهند تا از کیبورد معمولی برای کارهای تخصصی و ملزم به سرعت بالای خود استفاده نکنند.

 

کیبورد مکانیکال چیست

 

میزان ضربه پذیری و تحمل توان کلیدهای هر کیبورد معمولی بر اساس تحمل لایه سیلیکونی صفحه زیرین سنجیده می‌شود برای مثال اگر گفته شود که تحمل این کیبورد معمولی 5 میلیون ضربه است ما به این نتیجه می‌رسیم که لایه سیلیکونی زیرین تا 5 میلیون ضربه از بین نمی‌رود و بیشتر از آن به دلیل اصطکاک و تحمل تعداد ضربه‌های بالاتر از حد مقاومت خود دیگر توان انتقال حروف به سیستم برای نمایش روی نمایشگر را ندارد. در بیشتر مواقع راهکاری به جز تعویض کل کیبورد برای کیبوردهای معمولی دارای مشکل وجود ندارد و پیشنهاد تعمیر هر کلید معمولا در این نوع کیبورد کمتر از مدل مکانیکال دیده می‌شود.

تمیز کردن صفحه زیرین و کلیدهای کیبورد معمولی مانند کیبورد مکانیکی آسان نیست و نیاز به تجربه قبلی دارد. کلیدهای کیبورد معمولی به دلیل فاصله کمی که از یک دیگر و با صفحه زیرین دارند با سختی بیشتری نسبت به مدل مکانیکی جدا می‌شوند و به دقت عمل بیشتری نیاز دارند به همین دلیل امکان خراب شدن کلیدها هنگام تمیز کردن نسبت به مدل مکانیکی بیشتر است.

سخن آخر

کیبوردهای مکانیکال به دلیل طراحی و ساختار متفاوتی که نسبت به کیبوردهای معمولی دارند، دارای طرفداران و کاربران خاصی هستند.بهترین نوع کاربری و استفاده از کیبوردهای مکانیکال برای مواردی مانند بازی و تایپ سریع است. در این میان دلایل مختلفی مانند دقت بالاتر کلیدها و نمایش عملکرد سریع‌تر آن‌ها در گیم و تایپ نیز می تواند کاربران را بیش از پیش برای خرید کیبورد مکانیکال ترغیب کند. از اینکه تا پایان مقاله آشنایی با کیبورد مکانیکال و تفاوت آن با کیبورد معمولی همراه ما در تکنولایف بودید، از شما متشکریم. اگر شما هم تجربه‌ای در خرید کیبورد مکانیکال یا استفاده از آن دارید، خوشحال می‌شویم تا دانسته‌های خود را از طریق نوشتن در قسمت نظرات کاربران با ما به اشتراک بگذارد.

پرسش‌های متداول

تفاوت کیبورد مکانیکال معمولی در چیست؟

تفاوت کیبورد مکانیکال و معمولی در ساختار درونی آن‌هاست. جنس صفحه زیرین کیبورد مکانیکال با معمولی تفاوت دارد و کیبوردهای مکانیکال دارای سویچ‌های جداگانه با حساسیت و دقت بالاتری نسبت به مدل معمولی هستند.

کیبوردهای مکانیکال چند نوع هستند؟

کیبوردهای مکانیکال بسته به جنس صفحه زیرین، سرعت انتقال حروف در حال تایپ به صفحه نمایش و میزان قدرت برای فشار دادن به کلیدها به 3 دسته لمسی، خطی و عملکردی تقسیم می‌شوند. در میان انواع کیبوردهای مکانیکال گفته شده اکثرا مدل لمسی از طرفداران بیشتری برخوردار بوده است.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%da%a9%db%8c%d8%a8%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%85%da%a9%d8%a7%d9%86%db%8c%da%a9%d8%a7%d9%84-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa/
ads