داغ ترین ها :
قلدری سایبری چیست؟

قلدری سایبری چیست؟

با بیشتر شدن استفاده از شبکه‌های مجازی و اینترنت، آزار و اذیت سایبری در حال افزایش است. این موضوع می‌تواند عوارض جانبی طولانی مدتی برای اکثر افراد به جای گذارد. قلدری سایبری معمولا از طریق آنلاین صورت می‌گیرد و شامل پیام‌های تهدید آمیز و آزاردهنده می‌شود. در مقاله زورگیری سایبری چیست قصد داریم مفصل درباره این موضوع، راه‌های جلوگیری و مقابله با زورگیری سایبری را توضیح دهیم.

قلدری سایبری چیست؟

قلدری سایبری نوعی آزار و اذیت محسوب می‌شود که آنلاین یا از طریق دستگاه‌های دیجیتال اتفاق می‌افتد. این موضوع شامل به اشتراک گذاری یا ارسال اطلاعات خصوصی، غلط، تحقیرآمیز یا نادرست در مورد یک شخص است. قلدری سایبری در هر پلتفرمی رخ می‌دهد و معمولا از طریق شرایط زیر اتفاق می‌افتد:

  • برنامه‌های ارسال پیامک
  • پیام رسان‌های چت آنلاین
  • رسانه‌های اجتماعی
  • انجمن‌های گفت و گوی آنلاین
  • بازی‌های آنلاین

برخی از انواع آزار و اذیت سایبری به حدی تهدید آمیز و شدید هستند که می‌توان آن‌ها را فعالیتی مجرمانه تلقی کرد. برای مثال آزار و اذیتی که شامل تعقیب یا آزار و اذیت افراد کم توان، بیمار یا معلول جسمی می‌شود.

 

 

انواع آزار و اذیت سایبری

واژه قلدری سایبری اصطلاحی است برای تمامی موارد زورگویی در هر پلتفرمی و انواع مختلفی دارد که بهتر است با انواع آن‌ها آشنا شوید.

آزار و اذیت

آزار و اذیت زمانی اتفاق می‌افتد که فرد آزاردهنده پیام‌های توهین‌آمیز یا تهدید آمیز را به صورت آنلاین برای فرد ارسال کند. اکثر آزار و اذیت‌های اینترنتی در این دسته قرار می‌گیرند.

پیام‌های خشونت آمیز

پیام‌های خشونت آمیز (Flaming) نوعی فرستادن پیام‌هایی تحریک آمیز به فرد مقابل برای عصبی کردن آن شخص است. ترولینگ نیز معنایی مشابه با این موضوع دارد؛ اما به سمت یک شخص خاص نیست و بیشتر برای درگیری در فضاهای اجتماعی آنلاین انجام می‌شود. برای بهتر فهمیدن مفهوم پیام‌های خشونت آمیز به این مثال توجه کنید، فردی داخل صفحه شخصی یا پیام رسان شما به افراد یا مسائلی که برایتان اهمیت دارند از قصد توهین می‌کند تا ایجاد درگیری کند و شما را نیز با خودش همراه کند.

سایبر استاکینگ (Cyberstalking)

سایبراستاکینگ نوعی بدتر از آزار و اذیت سایبری است که شامل تعقیب آنلاین یا گاهی حضوری افراد نیز می‌شود. در هر صورت فرقی نمی‌کند که فرد کاربر را آنلاین یا حضوری تعقیب می‌کند در هر صورت این موضوع غیر قانونی محسوب شده و مجازات دارد. اگر فردی از طریق فضای مجازی بدون اجازه شما شروع به ارسال پیام‌های محبت آمیز یا پیام‌های غیر عادی کند، سپس خارج از فضای مجازی سعی در پیدا کردن محل کار، محل زندگی و سایر مکان‌هایی که در آن تردد می‌کنید داشته باشد این موضوع سایبر استاکینگ محسوب می‌شود و عمل مجرمانه‌ای است.

طرد شدن

طرد شدن برای فردی اتفاق می‌افتد که مورد قلدری سایبری واقع شده و توسط افراد دیگر از فعالیت‌های آنلاین مانند پیام‌های گروهی، محل کار، رسانه‌های اجتماعی و غیره کنار گذاشته می‌شود. طرد شدن همچنین می‌تواند به‌صورت آفلاین شروع شود و به فضاهایی که فرد در آن‌ها به صورت آنلاین حضور دارد نیز کشیده شود. برای مثال فردی از طرف شما پست‌ها و پیام‌های غیر اخلاقی منتشر می‌کن دکه اطرافیان با دیدن آن‌ها از شما فاصله می‌گیرند و قضاوتتان می‌کنند.

افشا شدن اطلاعات شخصی

افشا شدن اطلاعات شخصی یا داکسینگ نوع جدی دیگری از آزار و اذیت سایبری است که با هدف به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی یک فرد به صورت آنلاین انجام می‌شود. هنگامی که اطلاعات حساس مانند آدرس محل زندگی بدون رضایت به اشتراک گذاشته می‌شود این موضوع می‌تواند امنیت فرد را به خطر بیندازد. این موضوع می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. فرد آزاردهنده می‌تواند با داشتن آدرس محل زندگیتان اقدام به دزدی یا ایجاد مزاحمت کند؛ همچنین در موارد حادتر این شخص می‌تواند خطرات جانی برایتان ایجاد کند.

جعل هویت

جعل هویت زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی خودش را جای فرد دیگری معرفی کند و مطالبی را پست کند که موجب ایجاد دردسر برای فرد اصلی شود. Fraping نیز مانند جعل هویت است با این تفاوت که فرد آزاردهنده حساب رسانه اجتماعی فردی را هک می‌کند و از طرف شخص اصلی اقدام به انتشار پست و محتوای نامناسب کند. جعل هویت به این صورت اتفاق می‌افتد که با عکس و اسم افرادی اقدام به ساختن صفحات مجازی فیک یا اکانت‌های جعلی می‌کنند سپس از طریق آن حساب پست‌ها و ویدئوهایی را منتشر می‌کنند تا شخصیت و آبروی فرد را هدف قرار دهند.

 

 

چند روش برای متوقف کردن زورگویی سایبری

راه‌های مختلفی برای متوقف کردن زورگیرهای سایبری وجود دارد که ممکن است با توجه به آن‌ها بتوانید از این موضوع خلاص شوید. در ادامه روش‌های جلوگیری از سایبر بولی را توضیح خواهیم داد.

از آن‌ها درخواست کنید تا اذیت کردن را متوقف کنند

هنگامی که داخل پیام از فرد تقاضا می‌کنید تا زورگویی را متوقف کنند ممکن است کارساز نباشد؛ اما می‌تواند به عنوان مدرکی برای شکایت کردن مفید باشد.

جواب فرد مزاحم را ندهید

هنگامی که با ترس و پاسخ‌های نادرست جواب این افراد را می‌دهید نقطه قوتی برای آن‌ها محسوب می‌شود تا به بیشتر اذیت کردنتان بپردازند. با جواب ندادن به پیام این افراد ممکن است در طولانی مدت از دادن پیام و تهدید خسته شوند.

از تمامی تماس‌های فرد مزاحم کپی بگیرید

اگر هیچ مدرک فیزیکی برای اثبات ادعای خود نداشته باشید نمی‌تواند از فرد آزاردهنده شکایت کنید. از تمامی پیام‌ها و زنگ‌ها اسکرین شات بگیرید و کپی کنید.

فرد آزاردهنده را بلاک کنید

از تمامی پلتفرم‌ها و برنامه‌هایی که فرد آزاردهنده به شما دسترسی دارد شخص را بلاک کنید. در صورت بلاک کردن دیگر نمی‌توانند به شما دسترسی داشته باشند.

از فرد مزاحم شکایت کنید

باید برای متوقف کردن فرد مزاحم از او شکایت کنید. آزار و اذیت سایبری ممکن است هرگز متوقف نشود؛ اما این بدان معنا نیست که باید اذیت و آزار را تحمل کنید.

آیا برنامه‌هایی برای جلوگیری از قلدری سایبری برای جوانان و نوجوانان وجود دارد؟

برنامه‌ای برای جلوگیری از آزار و اذیت سایبری نیاز نیست؛ اما با انجام اقدامات زیر می‌توانید از این موضوع جلوگیری کنید:

  • هر پلتفرم اجتماعی ابزارهای مختلفی را ارائه می‌دهد تا دسترسی اشخاص را به مطالب و حریم خصوصیتان محدود کنید؛ همچنین می‌توانید صفحات شخصیتان را محدود به دوستان و افراد نزدیک کنید تا افراد غریبه نتوانند به تصاویر و اطلاعات شخصیتان دسترسی پیدا کنند. با توجه به موارد گفته شده نیاز به برنامه جانبی نخواهید داشت و تنها کافی است تا امنیت برنامه‌های اجتماعیتان را کمی بالاتر ببرید و با افرادی که آشنایی ندارید ارتباط برقرار نکنید.
  • اطلاعات شخصیتان را فاش نکنید: این نکته را به یاد داشته باشید که به هر فردی که در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار می‌کنید نباید اعتماد کنید. افراد پشت اکانت‌ها ممکن است هویت اصلیشان نباشد و تنها برای سو استفاده از شما این کار را کرده باشند؛ بنابراین از دادن اطلاعات شخصی به افرادی که نمی‌شناسید پرهیز کنید.
  • موقعیت مکانیتان را به اشتراک نگذارید: اکثر گوشی‌های هوشمند مجهز به برنامه‌های ردیابی موقعیت مکانی و اشتراک گذاری آن هستند. موقعیت مکانیتان را با افرادی که نمی‌شناسید به اشتراک نگذارید.
  • از رمز عبور استفاده کنید: داشتن رمز عبور مناسب بهترین راه برای جلوگیری از هک شدن و سو استفاده افراد از اطلاعاتتان است.

جمع‌بندی

زورگیری سایبری موضوعی است که احتمال دارد برای برخی افراد اتفاق بیفتد. باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت مواجه شدن با این موضوع نباید بترسید و برای رها شدن از آن بهتر است شکایت کنید و جلوی این افراد سودجو را بگیرید؛ همچنین در مقاله‌ای که مطالعه کردید روش‌هایی برای جلوگیری از سایبر بولی ارائه کردیم. در صورت نیاز به توضیحات بیشتر سوالاتتان را از بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

 سایبر بولینگ چیست؟

قلدری سایبری نوعی اذیت است که در آن یک یا چند نفر از فناوری‌های دیجیتال استفاده می‌کنند تا عمدا به شخص دیگری آسیب وارد کنند یا از آن شخص اخاذی کنند.

روش‌های پیشگیری از سایبر بولی چیست؟

برای پیشگیری از سایبر بولی روش‌های زیادی وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها پرداختیم. از مهمترین آن‌ها می‌توان به حفظ حریم شخصی و عدم ارتباط با افرادی که نمی‌شناسیم اشاره کرد.

 

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d9%82%d9%84%d8%af%d8%b1%db%8c-%d8%b3%d8%a7%db%8c%d8%a8%d8%b1%db%8c-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d8%9f/
ads