داغ ترین ها :
جعل هویت در فضای مجازی چیست و چه مجازاتی دارد؟

جعل هویت در فضای مجازی چیست و چه مجازاتی دارد؟

استفاده از فضای مجازی علاوه بر سرعت بخشیدن به امور می‌تواند در صورت عدم مراقبت و سهل انگاری پیامدهای بدی را به همراه داشته باشد. جعل هویت و سو استفاده از نام و هویت افراد یکی از موارد مخربی است که در این مقاله قصد صحبت درباره آن و مجازات جعل هویت را داریم.

جعل هویت اینترنتی چیست؟

جعل هویت اینترنتی به این معنی است که فردی از اطلاعات شخص دیگری سو استفاده کند یا خودش را جای فرد دیگری جا بزند یا هویت اصلی یک کاربر را در فضای مجازی جعل کند. جعل هویت می‌تواند به صورت حضوری، تلفنی یا آنلاین باشد و در صورت عدم تشخیص به موقع می‌تواند پیامدهای بدی به همراه داشته باشد.

انواع جعل هویت اینترنتی

جعل ایمیل (Email spoofing)

جعل ایمیل تکنیکی است که در حملات هرزنامه و فیشینگ استفاده می‌شود تا کاربران را فریب دهد تا فکر کنند پیام از طرف شخص یا نهادی که می‌شناسند یا به آن اعتماد دارند آمده است. در این نوع جعل هویت فرستنده ایمیل را جعل می‌کنند تا مشتری آدرس فرستنده تقلبی را نبیند و اکثر کاربران آن را به صورت واقعی مشاهده می‌کنند. کاربران متوجه جعلی بودن فرستنده نمی‌شوند مگر اینکه آدرس ایمیل و نام فرستنده  را با دقت بیشتری بررسی کنند. اگر فرد فرستنده کسی باشد که با آن آشنایی دارند؛ بنابراین به راحتی روی لینک کلیک خواهند کرد. با کلیک کردن روی لینک‌های خراب بدافزارهای مخرب روی سیستم آن‌ها شروع به نصب می‌کند. با استفاده از بدافزارها می‌توانند به اطلاعات مهم فرد و اطلاعات بانکی اشخاص دسترسی پیدا کنند.

جعل وبسایت (Website and/or URL spoofing)

جعل وب سایت کلاهبرداری است که در آن مجرمان سایبری وب سایتی را ایجاد می‌کنند که شباهت زیادی به یک برند قابل اعتماد و همچنین دامنه‌ای دارد که شباهت بسیار زیادی با دامنه وب یک برند دارد. هدف جعل وب‌سایت این است که مشتریان، تأمین‌کنندگان، شرکا و کارمندان یک برند را به یک وب‌سایت تقلبی جذب کنند و آن‌ها را متقاعد کنند که اطلاعات حساسی مانند اعتبار ورود، شماره‌های تأمین اجتماعی، اطلاعات کارت اعتباری یا شماره حساب بانکی را به اشتراک بگذارند. برای مثال قصد دارید از سایتی که اطلاعات کاملی نیز درباره آن ندارید خرید کنید این سایت شما را هدایت به صفحه‌ای برای پرداخت هزینه می‌کند با تغییرات کمی اشخاص می‌توانند صفحه‌ای جعلی دقیقا مانند سایت اصلی درست کنند و با وارد کردن اطلاعات کارت و زدن رمز اقدام به هک و دسترسی به اطلاعات بانکی کنند.

جعل هویت

جعل هویت به این صورت اتفاق می‌افتد که فردی خودش را جای دیگری جا می‌زند و با اشتراک گذاری مطالب از طرف فرد اصلی دیگران را به این باور می‌رساند که با شخص اصلی در ارتباط هستند سپس اقدام به گرفتن اطلاعات یا پول از دیگران می‌کنند.

 

 

آیا تغییر هویت در فضای مجازی جرم محسوب می‌شود؟

اثر انگشت، نام و نام خانوادگی و مواردی که ما را نسبت به سایرین متمایز می‌کند جزوی از هویت فردی محسوب می‌شود. افراد زیادی می‌توانند با اسم‌های جعلی در فضای مجازی فعالیت کنند؛ اما در صورتی که از اسم و فامیل و تصاویر فرد دیگری استفاده کنند این موضوع جرم محسوب می‌شود.

حکم جعل هویت در فضای مجازی

همانطور که اعلام کردیم جعل هویت در فضای مجازی جرم محسوب می‌شود و برای مجرم معمولا مجازات در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که در فضای مجازی جعل عنوان کرده باشید طبق ماده 744 قانون جرایم رایانه‌ای هرکس خود را جای عنوان و مقام دیگری جا بزند و اقدام به ساختن و انتشار تصاویر تقلبی کند و حیثیت فرد را زیر سوال ببرد مجازات او حبس از نود و یک روز تا دو سال یا پرداخت جریمه نقدی از 5 میلیون تومان تا چهل میلیون تومان است. البته در موارد حاد فرد به هر دو مجازات محکوم می‌شود.

طبق ماده 745 نیز اگر فردی اقدام به انتشار تصاویر خانوادگی یا خصوصی افرادی بدون رضایت فرد منتشر کند یا در دسترس سایر افراد قرار دهد و آبروی شخص را ببرد مجازات شخص مجرم به حبس از نود و یک روز تا دو سال است یا باید جریمه نقدی از 5 میلیون تومان تا 40 میلیون تومان پرداخت کند. در برخی موارد نیز برای فرد هر دو مجازات تعیین خواهد شد.

 

 

راهکارهای جلوگیری از جعل هویت

  • هرگز روی ایمیل‌هایی که حاوی لینک هستند کلیک نکنید. اگر قصد این کار را دارید از صحت و هویت فرستنده اطلاعات به دست آورید.
  • هنگام انتقال پول یا خرید اینترنتی از درست بودن درگاه پرداخت اطمینان حاصل کنید.
  • در سایت‌ها و پیج‌هایی که نمی‌شناسید اطلاعات شخصیتان را وارد نکنید و آن را شخصی نگهدارید.
  • برای اکانت‌ها و اطلاعات شخصیتان رمز عبور مطمئنی انتخاب کنید و یک رمز را برای تمامی اکانت‌هایتان انتخاب نکنید
  • هر تهدید و پیامی را که دریافت کردید گزارش دهید.
  • به هر فردی که داخل فضای مجازی آشنا می‌شوید اعتماد نکنید و به راحتی اطلاعاتتان را در اختیار کسی قرار ندهید.

مجازات جعل هویت در اینستاگرام

جعل هویت در اینستاگرام به این معنی است که فردی از تصاویر و اطلاعات دیگری در راه‌های اخاذی، سو استفاده و افشای اطلاعات سو استفاده کند؛ همچنین ممکن است فرد سودجو خودش را جای افراد مشهور نیز جا بزند و اقدام به خدشه دار کردن حیثیت و اخاذی کند. برای مثال ممکن است فردی خودش را جای یک بازیگر جا بزند و اقدام به پست یا انتشار محتوای نا مناسب کند؛ همچنین ممکن است این فرد از طرفداران و افرادی که آن را قبول دارند درخواست پول کند. جعل هویت در اینستاگرام جرم محسوب می‌شود و دارای مجازات است.

طبق ماده 13 قانون رایانه‌ای هرگاه فردی اکانت شخص دیگر را هک کند یا خودش را جای آن فرد جا بزند و از دیگران پول دریافت کند باید پول یا مال را به صاحب اصلی برگرداند و به حبس از 1 تا 5 سال و جریمه نقدی از 2 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان محکوم می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله کامل درباره سرقت هویت در فضای مجازی و مجازات آن صحبت کردیم. استفاده از اطلاعات فردی دیگر و تلاش برای اخاذی از آشنایان و دوستان یا انتشار پست‌های نامربوط از طرف شخص اصلی عمل مجرمانه‌ای محسوب می‌شود و پیگیری قضایی دارد.

سوالات متداول

جعل هویت در اینستاگرام چست؟

جعل هویت در اینستاگرام یعنی استفاده از تصاویر، نام و نام خانوادگی اشخاص دیگر.

تغییر هویت در فضای مجازی جرم محسوب می‌شود؟

تغییر هویت در فضای مجازی در صورتی که استفاده از نام و نام خانوادگی و تصاویر اشخاص حقیقی نباشد جرم نیست.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%ac%d8%b9%d9%84-%d9%87%d9%88%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d9%81%d8%b6%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ac%d8%a7%d8%b2%db%8c/
ads