داغ ترین ها :
امنیت در بازی های آنلاین

امنیت در بازی های آنلاین

به جرات می‌توان گفت که بازی‌های آنلاین در حال تبدیل شدن به محبوب‌ترین فعالیت روزمره افراد بسیاری هستند. شاید در گذشته فقط عده‌ای برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت به سراغ بازی‌های آنلاین و آفلاین می‌رفتند، اما امروزه بازی آنلاین تبدیل به بخش مهمی از زندگی بسیاری تبدیل شده است در حدی که تعدادی به صورت حرفه‌ای از انجام بازی‌های آنلاین درآمدزایی می‌کنند. حال لازم به ذکر است که با شهرت و کثرت بیشتر بازی‌های آنلاین در دنیا به طبع تقلب، هک و تهدید امنیت از جمله مواردی است که بیشتر از بقیه دیده می‌شود به همین دلیل حفظ امنیت بیشتر در بازی‌های آنلاین باید به وظیفه مهم گیمرها تبدیل شود.

امنیت در بازی‌های آنلاین را چگونه حفظ کنیم؟

امنیت در بازی‌های آنلاین را چگونه حفظ کنیم؟

امنیت در بازی های آنلاین مولفه بسیار مهمی است که روزبه روز به اهمیت آن اضافه می‌شود. رعایت مواردی که منجر به حفظ امنیت بیشتر در بازی‌های آنلاین می‌شود باید از خود بازی برای گیمرها مهم‌تر باشد. به همین دلیل در این مقاله از تکنولایف قصد داریم تا شما را با موارد امنیتی که باید هنگام بازی آنلاین رعایت کنید، آشنا کنیم.

اطلاعات شخصی خود را با هم بازی‌ها به اشتراک نگذارید

واکنش افراد به خواندن این تیتر به دو صورت است:

  1. به هیچ عنوان اطلاعاتی از خودم را به اشتراک نمی‌گذارم
  2. کسی با اطلاعات من کاری ندارد

اگر در دسته اول قرار دارید، به شما تبریک می‌گویم زیرا حداقل یک مرحله از سایر افراد در حوزه بازی جلوتر هستید؛ اما اگر تصور می‌کنید که هک شدن یا مورد آزار گرفتن تنها مختص افراد معروف است، لازم به ذکر است که این تفکر منسوخ شده است و سو استفاده از اطلاعات شخصی افراد تنها مختص گروه خاصی از مردم نیست. نیاز نیست حتما گیمر خیلی قدیمی، پر طرفدار یا معروفی باشید تا به فکر مراقبت از اکانت خود بیافتید. خطر هک شدن همه گیمرها را تهدید می‌کند به همین دلیل حفظ امنیت بیشتر در بازی‌های آنلاین باید مورد اهمیت واقع شود. هنگام بازی آنلاین ضروری است تا پسورد خود را به هیچ عنوان به اشتراک نگذارید. زمانی که میکروفون را باز می‌کنید تا صحبت کنید، تلاش کنید تا جایی که می‌توانید از صحبت کردن درمورد خودتان بپرهیزید. از اسم و فامیلی واقعی خودتان برای نام کاربری (User Name) استفاده نکنید زیرا این به نفع شماست تا سایر هم‌بازی‌ها از هویت واقعی شما در دنیای خارج بازی خبردار شوند.

متاسفانه دیده شده است که در بعضی مواقع افراد سودجو پس از آگاهی از نام و اطلاعات شخصی شروع به تهدید کردن و فرستادن پیام‌های حاوی محتوای وحشت برانگیز برای گیمر می‌کنند و حتی دیده شده است که در برخی اوقات این تهدیدها منجر به زورگویی، خفت گیری و گروگان گیری می‌شود. برای آرامش خیال و روح و روان خودتان هم که شده تا جایی که می‌شود از به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی خود به افراد ناشناس بپرهیزید.

از پسورد قوی استفاده کنید

امنیت در بازی های آنلاین با استفاده از پسورد قوی

شاید با گفتن جمله «هکرها هرطوری که بخواهند می‌توانند پسورد اکانت بازی من را پیدا کنند» بگویید که این راه حل بسیار ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد؛ اما انتخاب رمز عبوری بدون حروف اسم و فامیلی یا اعدادی مثل شماره تلفن همراه و سال تولد می‌تواند به کاهش درصد هک شدن کمک بسیاری کند و حداقل اکانت شما را از هک شدن توسط هکرهای تازه کار نجات دهد؛ پس هیچ مورد امنیتی را فاقد تاثیر یا بی اهمیت فرض نکنید و اگر تا به امروز انجام نداده‌اید، همین حالا نسبت به درست کردن آن اقدام کنید.

اگر شما هم از آن دسته افراد هستید که پسورد همه حساب‌های شخصیتان مانند ایمیل، لپ تاپ، کارت‌های بانکی و مولفه‌هایی از این دسته با هم یکسان هستند، متاسفانه باید بدانید که بیشتر از هر فرد دیگری در معرض خطر قرار دارید. تصور کنید که یک هکر بتواند به رمز یکی از حساب‌های شما دست پیدا کند، حال چه می‌شود؟ دیگر نیازی به جست‌وجو و استفاده از راه حل‌های سخت برای پیداکردن رمزهای دیگر شما ندارد، تنها با وارد کردن یک رمز می‌تواند در کسری از ثانیه ضرر جبران ناپذیری را به شما وارد کند؛ پس برای حفظ و ایجاد امنیت بیشتر بهتر است تا از رمزهای سخت، غیرقابل حدس و تا حد امکان متفاوت برای هر کدام از حساب‌های کاربری استفاده کنید.

اجازه دسترسی به اطلاعات سیستم را به بازی ندهید

شاید تا به حال با آن دسته از بازی‌هایی که شروع به جمع آوری اطلاعات شخصی شما می‌کنند، مواجه شده باشید. اولین بار قبل از سال 2018 یک بازی شروع به جمع آوری و تحلیل شخصیت گیمرها کرد تا بتواند خدمات بهتری ارائه دهد و متناسب با آن قسمت‌های بعدی بازی را آپدیت کند؛ اما در این میان سواستفاده‌گرها توانستند دردسرهای متفاوتی را برای گیمرها ایجاد کنند. از آنجایی که اکثر گیمرها معمولا با یک سیستم مشغول بازی هستند و آی پی (IP) سیستم تغییر نمی‌کند، متاسفانه زمینه سو استفاده از بازی برای افراد سودجو فراهم می‌شود به همین دلیل شما می‌توانید این سرویس‌‌ها را از داخل خود ویندوز مسدود کنید تا فایل‌های بازی به اطلاعات شما دسترسی نداشته باشند.

درصورتیکه خطر  دسترسی افراد مزاحم را جدی نگیرید، ممکن است پس از دسترسی به آی پی شما بتوانند به لوکیشن سیستم دست پیدا کنند و پس از آن اتفاق‌های ناگوار دیگری برایتان رخ بدهد. برای از دست ندادن آرامش هم که شده بهتر است تا موارد گفته شده را رعایت کنید.

 

 

از نرم افزار تغییر آی پی استفاده کنید

از نرم افزار تغییر آی پی استفاده کنید

همان طور که می‌دانید با توجه به نیاز تقریبا تمامی افراد در سراسر جهان نرم افزارهایی جهت تغییر آی پی سیستم وجود دارند که مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف تولید آن‌ها مخفی کردن لوکیشن و جایگاه اکانت در حال استفاده از دید سایر اکانت‌ها است. با توجه به اینکه گیمرها برای ورود به بازی معمولا با یک سیستم ثابت به رقابت با سایر اکانت‌های ناشناس به صورت آنلاین می‌پردازند، به همین دلیل استفاده از نرم افزار تغییر آی پی (IP) برای جلوگیری از هک شدن و حفظ امنیت در بازی های آنلاین می‌تواند یکی از اصلی‌ترین راه کارها محسوب شود. البته توجه به برنامه تغییر آی پی و تهیه آن (خرید یا دانلود) از یک جای معتبر می‌تواند به امنیت بیشتر اکانت شما کمک شایانی کند.

درواقع همانطور که اشاره شد، برنامه‌های تغییر آی پی برای مخفی کردن لوکیشن کدنویسی شده‌اند. استفاده از این برنامه‌ها هنگام بازی‌های آنلاین اصلا اشتباه نیست و به امنیت بیشتر شما کمک می‌کند. اگر تصور می‌کنید که در این حال سرعت اینترنت کاهش پیدا می‌کند و نمی‌توانید از بازی لذت ببرید، بهتر است به جای خاموش کردن برنامه تغییر آی پی از یک برنامه بهتر استفاده کنید زیرا مخفی ماندن لوکیشن و محل زندگی شما مهم‌تر از عملکرد شما در بازی است. گاهی اوقات دیده شده است که گیمرهایی که به مرحله درآمدزایی می‌رسند، توسط هم‌بازی‌های سو استفاده‌گر خود به تهدیدهای مختلفی دچار می‌شوند که خالی شدن پول داخل حساب مسالمت‌آمیزترین روش آن‌ها است.

به پاک کردن تاریخچه مرورگر در حال استفاده اعتماد نکنید

یکی از کارهایی که می‌توانید برای حفظ امنیت در بازی های آنلاین انجام دهید، پاک کردن تاریخچه یا به قول معروف هیستوری (History) مرورگر در حال استفاده است. درست است که پاک کردن به عدم انتشار اطلاعات شما کمک بسیاری می‌کند؛ اما این تمام کاری نیست که شما می‌توانید انجام دهید. سایتی که شما برای بازی کردن وارد آن می‌شوید، می‌تواند IP سیستم در حال استفاده را ذخیره کند و در قسمت اطلاعات باقی بماند. به همین دلیل تنها به پاک کردن هیستوری اعتماد نکنید و برای محافظت از اکانت بازی و هویت دنیای واقعی خودتان از سایر راه کارهای حفظ امنیت نیز پیروی کنید.

دسترسی به ردیابی را با روشن کردن تنظیمات سایت قطع کنید

اگر توجه کرده باشید، اکثر وب سایت‌ها دارای پیام‌هایی هستند که معمولا برای اولین بار اجازه می‌گیرند تا به شما نشان دهند. متاسفانه امکان سو استفاده از  اطلاعات سیستم و اکانت ثبت شده وجود دارد. به همین دلیل لازم است تا به قسمت تنظیمات مروگر در حال استفاده بروید و گزینه قطع ردیابی را فعال کنید. برای قطع این دسترسی و ردیابی نیاز است مثلا در مرورگر مایکروسافت اج در ابتدا به قسمت Privacy بروید، سپس درخواست عدم ردیابی را به حالت Do Not Track در بیاورید.

هنگامی که دسترسی ردیاب‌ها را قطع می‌کنید، امکان دسترسی به اطلاعات سیستم قطع می‌شود. از آنجایی که گیمرها معمولا از یک سیستم برای بازی‌های آنلاین و افلاین استفاده می‌کنند؛ حفظ اطلاعات شخصی و عدم انتشار آن‌ها باید در لیست مهم‌ترین وظایف آن‌ها پیش از شروع بازی باشد. متاسفانه این روزها با اهمیت پیدا کردن بازی‌ها خطرهای بیشتری افراد این حوزه را تهدید می‌کند که باید با رعایت مواردی مثل روشن کردن حالت Do Not Track در مرورگر به حفظ بیشتر امنیت کمک شود.

قطع دسترسی ردیاب به تنظیمات سایت از طریق کروم

افراد بسیاری هستند که از کروم به عنوان مرورگر ثابت و روزمره استفاده می‌کنند. برای خاموش کردن حالت دسترسی به تنظیمات سایت در کروم نیاز به انجام کاری سخت‌تر یا متفاوت نیست؛ تنها کافیست

  1. کروم را باز کنید.
  2. روی 3 نقطه بالا سمت راست ضربه بزنید تا پنجره کوچک باز شود.
  3. روی ستینگ یا همان تنظیمات کلیک کنید.
  4. در صفحه جدید به دنبال گزینه Privacy and Security باشید.
  5. پس از باز شدن صفحه پرایویسی نسبت به انتخاب گزینه Cookies and other site data اقدام کنید.
  6.   Send Do Not Track را از سمت چپ به سمت راست بکشید تا روشن شود.

قطع دسترسی به تنظیمات سایت از طریق کروم برای حفظ امنیت بازی های آنلاین

قطع دسترسی ردیاب به تنظیمات سایت از طریق فایرفاکس

برای جلوگیری از دسترسی ردیاب‌ها به تنظیمات سایت در فایرفاکس ابتدا نیاز است تا 3 خط بالای سمت راست را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید؛ در صفحه بعدی روی گزینه Privacy and Security کلیک کنید. حال Send websites a “Do Not Track” signal that you don’t want to be tracked را روی حالت همیشه (Always) قرار دهید.

قطع دسترسی ردیاب به تنظیمات سایت از طریق فایرفاکس

از نرم افزارهای ضد ردیاب یا از اکستنشن‌ها استفاده کنید

اکستنشن‌های توسعه پیدا کرده برای مرورگرهای اینترنتی مانند Privacy Badger و Block Cookies و Code سعی می‌کنند فعالیت‌‌های شما را در سطح اینترنت زیر نظر داشته باشند. شما می‌توانید خودتان انتخاب کنید که کدام ردیاب نتواند به فعالیت‌های شما در اینترنت دسترسی داشته باشد و کدام ردیاب به اطلاعات شما دسترسی پیدا کند. به این صورت می‌توانید به بازی‌هایی که دسترسی شما را به خاطر استفاده از نکات ایمنی مختلف قطع کرده‌اند، دسترسی داشته باشید.

اگر وارد سایتی می‌شوید که از صحت اطلاعات و فعالیت افراد موسس آن خبر ندارید، بهتر است که هنگام چرخش در سایت اجازه دسترسی به فعالیت‌های خودتان را با ردیاب‌های آن‌ها ندهید. معمولا افراد از یک مرورگر ثابت برای استفاده روزمره که شامل بازی‌های آنلاین هم می‌تواند باشد، استفاده می‌کنند, پس بهتر است تا اطلاعات شخصی شما مانند رمزهای ذخیره شده، ادرس ایمیل و موجودی حساب‌های بازی به خاطر روشن بودن یک ردیاب به دست افراد سودجو نیافتد.

فقط از برنامه محافظت از سیستم در برابر بدافزار  استفاده نکنید، برنامه را آپدیت نگه دارید

برنامه محافظت از سیستم در برابر بدافزار برای ایجاد امنیت در بازی های آنلاین

همان طور که از تیتر مشخص است، نباید فقط از برنامه‌ایی که وظیفه محافظت از بدافزارها را در سیستم شما دارد، استفاده کنید. نداشتن هیچ تفکری برای تغییر نسخه‌ای که روی سیستم نصب است، کار بسیار اشتباهی است. اگر تا به امروز نسبت به تغییر و آپدیت این مدل برنامه‌ها اقدام نکرده‌اید، باید بدانید که آپدیت نگه داشتن آن‌ها موجب می‌شود تا از نصب برنامه‌ها و بازی‌های ضرر رسان جلوگیری شود. متاسفانه اگر زمانی شما برنامه آسیب رسانی را دانلود کنید و برنامه ردیاب نتواند با فرستادن هشدار و پیام‌های پیاپی از نصب آن جلوگیری کند، هکرها به آسانی می‌توانند به اطلاعات سیستم دسترسی پیدا کنند و باعث ایجاد دردسر و اذیت برای شما بشوند، پس بهتر است تا نصب نرم افزار بدافزار را برای جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی در الویت قرار دهید. بهتر است تا همواره خطر هکرها را در نظر داشته باشید و برای محافظت از اطلاعات خود از هیچ برنامه محافظت کننده‌ای گذر نکنید.

از بازی های آنلاین تحت وبی که با Https شروع می‌شوند، استفاده کنید

حفظ امنیت بیشتر در بازی‌های آنلاین با استفاده از بازی های آنلاین تحت وب

اگر گیمری هستید که علاقه وافری به استفاده از بازی های آنلاین تحت وب دارید، بهتر است بدانید که حفظ امنیت و عدم انتشار داده‌ها در سایت‌هایی که با https شروع می‌شوند، بیشتر از سایر سایت‌ها است. درواقع سایت هایی که از HTTPS استفاده می کنند، داده ها را رمزگذاری می کنند تا فقط سرور و گیرنده بتوانند آن را ببینند؛ به همین دلیل اطلاعات شما از دید هکرها تا حد امکان مخفی باقی می‌ماند. حال با توجه به موازد گقته شده بهتر است تا بازی های تحت وبی که از https شروع می‌شوند را برای بازی کردن و ساخت اکانت انتخاب کنید.

استفاده از فایروال برای ایجاد امنیت در بازی های آنلاین

استفاده از فایروال برای ایجاد امنیت در بازی های آنلاین

اگر کمی با بخش‌های مختلف ویندوز در کامپیوتر آشنا باشید، قطعا نام دیوار آتش یا همان فایروال را شنیده‌اید. وظیفه فایروال جداسازی و اجازه دسترسی ویندوز به یک پورت یا سایت خاص و در عین حال بلاک کردن سایر ترافیک موجود برای محافظت از نسخه ویندوز نصب شده دیده شده است. اگر برای شما سوال شده است که چگونه از فایروال می‌توانیم برای حفظ امنیت در بازی های آنلاین استفاده کنیم، در ادامه می‌توانید به صورت گام به گام آموزش ببینید.

چگونه از فایروال می‌توانیم برای حفظ امنیت در بازی های آنلاین استفاده کنیم؟

  1. برای اولین مرحله باید به قسمت تنظیمات بروید. پس برای بالا بردن سرعت انجام کار در قسمتی که می‌توانید سرچ کنید، Settings را بنویسید تا به بخش تنظیمات ویندوز راه پیدا کنید.
  2. حال لازم است تا در بین گزینه‌های موجود نسبت به انتخاب گزینه Update & Security اقدام کنید.
  3. در نواری که پش روی شماست حال باید Windows Security را انتخاب کنید.
  4. در ادامه روی Firewall & network protection کلیک کنید.
  5. انتخاب بعدی شما باید گزینه Allow an app باشد.
  6. در پنجره بعدی، روی قسمت Change Setting کلیک کنید.
  7. حال زمان انتخاب Allow another app فرا رسیده است.
  8. بازی مدنظر و Client را از لیست انتخاب کنید. اگر در پیدا کردن موفق نبودید و نام بازی قابل مشاهده نبود، گزینه Browse را انتخاب کنید، بازی مذکور را پیدا کرده و نام بازی را وارد لیست کنید.
  9. برای آخرین مرحله تنها به گزینه تایید نیاز دارید، پس لازم است تا روی دکمه Ok کلیک کنید.

حال که با نحوه فعال کردن فایروال برای محافظت از اطلاعات در برابر خطرهای بازی های آنلاین آشنا شدید؛ بهتر است تا برای محافظت از اطلاعات از تمامی راه حل‌های پیشنهاد شده استفاده کنید تا با ارامش بیشتری ساعت‌ها به بازی بپردازید.

برنده شدن به چه قیمتی؟ استفاده از برنامه های تقلب بازی ممنوع

قطعا برنده شدن حس شیرین و دوست داشتنی است که هر گیمری برای تجربه آن همیشه تلاش می‌کند؛ اما موضوع از آنجایی شروع می‌شود که گاهی گیمرها نمی‌توانند بدون تقلب موفق به بردن مراحل بازی شوند به همین دلیل برای تجربه این احساس دست به دامن نصب برنامه های تقلب بازی می شوند. معمولا پس از انتشار هر بازی یک سری برنامه جهت تقلب رساندن و به اتمام رساندن آسان‌تر بازی به بازار بازی ها ارائه می شود.  متاسفانه در میان این برنامه‌ها تعدادی برنامه آلوده به ویروس دیده شده است. اگر این برنامه‌ها توسط هکرها و افرادی که قصدهای شومی در سر دارند، تولید شده باشد پس به طورقطع به قصد دریافت بی اجازه اطلاعات و سو استفاده از صاحب اکانت ها طراحی شده‌اند. به همین دلیل نصب هیچکدام از این برنامه‌ها توصیه نمی شود و بهتر است هر گیمر پیش از ورود اطلاعات حساب کاربری خود به طور کامل به عواقب احتمالی آن فکر کرده باشد.

این روزها سودای کسب درآمد و معروف شدن در دنیای بازی در ذهن اکثر گیمرها پیدا می‌شود و به طورقطع هیچ کمپانی مرجعی برای اتمام بازی شروع به افشای کدها و رمزهای دور زدن مراحل بازی نمی‌کند؛ پس دولوپرها و منتشر کنندگان اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی که روش‌های برنده شدن را آموزش می‌دهند بیشتر از سایر افراد می‌توانند اهداف شومی را جهت تصاحب حساب‌های کاربری قدرتمند در بازی‌ها داشته باشند. برای عدم دسترسی این افراد و محافظت از اکانت بازی و در ادامه اطلاعات زندگی شخصی بهتر است تا هر گونه برنامه معرفی شده را برای دور زدن مراحل بازی نصب نکنید و با پای خود در دام آن‌ها قدم نگذارید.

قرار دادن آنتی ویروس روی حالت گیمینگ

قرار دادن آنتی ویروس روی حالت گیمینگ

از آنجایی که اهمیت آنتی ویروس برای همه واضح است، یکی از مواقعی که در طی استفاده از سیستم باید آنتی ویروس روشن باشد، بازی کردن است. اگر تا به حال هنگام بازی با ارور و هشدار آنتی ویروس مواجه شده‌اید یا اصلا آنتی ویروس اجازه نصب بازی را به شما نداده است، بهتر است به جای خاموش کردن آنتی ویروس و پاک کردن صورت مسئله، از گزینه گیمینگ استفاده کنید. زمانی که آنتی ویروس را روی حالت گیمینگ قرار دهید، دیگر بازی مانند قبل قطع نمی شود و  ادامه پیدا می‌کند؛ اما کاربر باید به هشدار آنتی ویروس اهمیت دهد.

اگر پیش از خرید یا نصب برنامه آنتی ویروس نسبت به پیدا کردن مدل گیمینگ آن اقدام کنید؛ در آن صورت می‌توانید بدون استرس و دردسر خاموش و روشن کردن آنتی ویروس از سیستم خود در برابر دسترسی هکرها و هم‌بازی‌های غیر سالم حفط کنید. در صورت روشن بودن آنتی ویروس امکان دسترسی اکانت‌های ناآشنا به سیستم قطع می‌شود و با خیال راحت‌تری می‌توانید از بازی لذت ببرید.

سخن آخر

پیدا کردن پاسخ صحیح و جامع برای سوال چگونه امنیت در بازی‌های آنلاین را حفظ کنیم؟ یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جدید دنیای بازی است. تعداد و تنوع سناریو بازی‌های آنلاین روز به روز در حال افزایش است و گیمرها مشتاق‌تر از قبل به بازی با سایرین می‌پردازند. در این میان موضوع محافظت از اطلاعات شخصی و عدم آسیب رسیدن به گیمرها یکی از مهم‌ترین مسئله‌های روز دنیاست. در ادامه ما در تکنولایف تصمیم گرفتیم تا مقاله‌ای با انواع راه کار جهت حفظ امنیت در بازی های آنلاین را با مخاطبین این تیتر به اشتراک بگذاریم. از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید، از شما متشکریم. اگر شما گیمر هستید یا علاقه‌ای به انجام بازی‌های آنلاین دارید، می‌توانید با نوشتن نظر خود در ارتباط با راه حل‌های گفته شده در قسمت نظرات، بخشی از تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید.

پرسش های متداول

چگونه در بازی های آنلاین امنیت خود را حفظ کنیم؟

برای حفظ امنیت و فاش نشدن اطلاعات شخصی صاحب حساب کاربری بازی (گیمر) راه حل های مختلفی وجود دارد. عدم خاموش کردن آنتی ویروس و قراردادن آن روی حالت گیمینگ، استفاده از فایروال، از استفاده از نرم افزار تغییر آی پی و استفاده از بازی های آنلاین تحت وبی که با Https شروع می‌شوند؛ از جمله روش‌های حفظ امنیت در بازی های آنلاین شمرده می‌شوند.

ads

بررسی گوشی سامسونگ اس ۲۴ اولترا به همراه تست گیمینگ و کیفیت دوربین ها

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی S24 Ultra

برای شما

نظرات

 

نظر بده

نام

اشتراک گذاری
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
https://www.technolife.ir/blog/%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86/
ads